عصر دیروز سمینار بین المللی نقش و جایگاه زن در جهان معاصر از دیدگاه امام خمینی در هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در خمین برگزار شد.

به گزارش جماران؛ در این مراسم علیرضا نظری- نماینده مردم خمین -  درباره جایگاه زن در نگاه امام و انقلاب اسلامی گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز کرسی های علمی و تخصصی در کشور به بانوانی که قبل تشکیل جمهوری اسلامی فاقد امکان سواد، اختصاص یافته است. 

مکتب نگاه تحقیرآمیز به زن ندارد.

نماینده مردم خمین در خانه ملت با اشاره به اینکه خطاب امام خمینی(ره) در روش و منش به تمام ادیان و پابرهنگان جهان است، افزود: در اسلام مانند برخی از کتب اسلامی که زن را شیطان کوچک معرفی کردند، خبری نیست.

نظری ادامه داد: در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن تفاوت های بین زن و مرد، قوانین و وظایف یکسانی وضع شده است اما در مکتب امام خمینی(ره) وظایف تعریف شده برای زن و مرد براساس تفاوتهای طبیعی این دو جنس است. 

وی اظهار داشت : امام خمینی(ره) در سخنرانی های مختلف درباره حجاب و نقش زنان در خانواده توضیحاتی داشتند و مجموع آثار برجای مانده به عنوان یک منشور برای دولت های اسلامی و سعادت جوامع بشری است.

نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم با اشاره به حوادث اخیر گفت: تاکید دشمن بر فرهنگ برهنگی است چراکه به خوبی می داند جنگ نظامی و تحریم های اقتصادی نمی تواند بنای عظیم جمهوری اسلامی را بشکند.

نظری گفت: دشمنان نظام از رخنه فرهنگی و تغییر ساختار فرهنگی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند و حوادث اخیر برای شکستن معتقدات مردم و حجاب و عفاف بود.

وی تاکید کرد: اقوام مناطق مختلف ایران قبل از حضوراسلام در این کشور نیز مقید به پوشش و حجاب بودند.

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس یازدهم با تصویب قانون تعالی خانواده و جوانی جمعیت ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به این قانون اختصاص داده است تا آسیب های وارد شده به جمعیت را جبران کند.

نظری اضافه کرد: از ۲۵ شهریورسال جاری افرادی به بهانه ای در کشور به دنبال نشانه گرفتن حجاب بودند و تصور می کردند نظام دیگر قدرت برگشت ندارد.

وی تاکید کرد: قوای مقننه، مجریه و قوه قضائیه پیگیری های لازم برای  ساماندهی حجاب و رعایت حد شرعی را در دستور کار خود قرار داده است. 

نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم یادآور شد: همه ملزم به رعایت  قانون در نظام اسلامی هستند و تخلف از آن موجب پیگیرد است.

نظری با اشاره به کسانی که مدعی همه پرسی برای حجاب هستند، گفت: حجاب مانند بسیاری از واجبات دینی نیاز به همه پرسی ندارد. 

وی اضافه کرد: حجاب در تمام فرقه های اسلامی یک امر واجب است و از مباحثی نیست که طبق نظر برخی روشنفکرنمایان  همه پرسی برگزار شود.

معاون رییس دادگستری استان مرکزی: امام الگوی نوین اجتماعی برای زنان پایه گذاری کردند

در ادامه این مراسم، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی نیز در این آیین گفت: نگاه به انقلاب اسلامی و پیام امام خمینی را از ابعاد سیاسی فرهنگی و دینی می توان بررسی کرد.

مـحسن خیرمند ادامه داد: امام خمینی (ره) الگوی نوین اجتماعی برای زنان را در این زمان باتوجه به جایگاه و نقش زنان پایه گذاری کردند.

وی بیان کرد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی فقط مرد جایگاه اجتماعی داشت و زن به عنوان لعبت مورد استفاده مرد بود و بسیاری از بانوان عفیف سرزمین ایران  به دور از چشمهای ناپاک مجبور به دوری از  عرصه اجتماعی بودند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اظهار داشت: سهم دادن به بانوان به عنوان افرادی که محور انسان سازی هستند از اقدامات امام خمینی (ره) است.

خیرمند با اشاره به اینکه امام راحل زن را مربی جامعه معرفی کرد، ادامه داد: همانطور که قرآن انسان ساز است ، زن نیز سازنده است.

وی تاکید کرد: در دیدگاه امام خمینی(ره) نقش زن در خانواده کلیدی ترین نقش این قشر از جامعه است و زن در خانواده به عنوان بزرگترین حوزه فردی و کوچکترین حوزه اجتماعی کارکردهای نقش جامعه پدری کردن افراد را برعهده دارد.

خیرمند گفت: براساس فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ، به دنبال حذف زن از درون خانواده ، انحطاط در جامعه ایجاد می شود. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: امام خمینی (ره) در محور اول جایگاه بی همتایی برای زن در خانواده قرار می دهد و ورود زن به خانوداده به یک امر مهم یعنی حجاب می پردازند.

خیرمند افزود: امام خمینی(ره) بر پرورش جوانان و دختران عفیف توسط زن تاکید داشتند و برای حضور اجتماعی زن ، قید حجاب و عفاف را می گذارد تا زن را از وسیله بودن دور کند. 

النا لاویان : جامعه کلیمی فاطمه زهرا را دوست دارد

همچنین النا لاویان در سمینار بین المللی نقش و جایگاه زن در جهان معاصر از دیدگاه حضرت امام خمینی که در سومین روز هفته فرهنگی خمین در بیت امام برگزار شد، گفت که به عنوان یک کلیمی فاطمه زهرا را دوست دارد و در جامعه جهانی اثبات کرده است که همه زنان بزرگ ادیان ابراهیمی مانند حضرت ساره، حضرت مریم، حضرت خدیجه، حضرت زهرا و حضرت زینب باهم دوست هستند. 

او گفت: من فاطمه زهرا را دوست دارم چون مهربان ساده و پاک است. فاطمه دروغ نمی گوید غیبت نمی کند و تهمت نمی زند و پیش داوری نمی کند. کلیمیان در سراسر تاریخ خانم خدیجه و حضرت زهرا را دوست دارند. هر چند که تاریخ  غیرشفاف و غیرخشن آمده اینها را مخدوش کرده است. اما من فاطمه زهرا را از تاریخ خشک در آورده  اما من فاطمه را شاد و مهربان می دانم فاطمه شعر و هنر را دوست دارد. 

لاویان ادامه داد: در دوره رضا خان بسیاری از کلیمیان دعا می کردند که خاندان پهلوی از ایران بروند یک کلیمی در زمان رضا شاه کاری کرد  که مورد خشم رضاخان قرار گرفت و نماینده کلیمیان نامه به سازمان ملل نوشت که رضاخان ما را آزار می دهد، رضا او را متهم به کودتا کرد. 

او به رابطه خوب کلیمیان با امام اشاره کرد و گفت: امام وقتی در نوفل لوشاتو بود یک کلیمی نزد امام رفت و صحبت کرد. کلیمیان راه پیمایی های زیادی بدون زور و با عشق برای امام انجام دادند. 

او پیشنهاد داد که صحیفه امام به زبان عبری ترجمه شود و گفت: دوستان من در موسسه تنظیم و نشر بیانات امام را به 25 زبان زنده دنیا ترجمه کرده اند و همین جا پیشنهاد می دهم که بیانات امام خمینی به عبری ترجمه شود. 

او با تاکید بر این که «اسلام دین خشونت نیست» گفت: امام علی با خانمش مشورت می کرد و این اخلاق در اسلام است حضرت داود هم می گوید که اگر مرد قدش از زن بلندتر است سرش را پایین بیاورد و با زنش مشورت کند. جهان اسلام و ایرانی ها باید به منش فاطمه عمل کنند و همچنان که جامعه را فاطمی می کنند مردان هم به سیره علوی و حسینی عمل کنند. در این صورت جهان خواهد دید که اسلام دین خشونت و ترور نیست. در دوره معاصر هم می دیدیم که  امام به همسرش احترام زیادی می گذاشت و در خانه از همسرش حتی چای هم نمی خواست دخترانش همه دانشگاه رفتند و با عروسش آنقدر دوست بود که او را فاطی صدا می کرد. 

او با انتقاد از حذف ایران از کمیسیون زنان گفت: سوال من از جامعه جهانی این است که خردمندان هر چه می کنند باید خاصیت داشته باشد فایده این کار چه بود؟ آیا ما را دوست داشتید که این کار را کردید؟ من از کیان سرزمینم به عنوان یک انسان دفاع می کنم. مردان و زنان مسلمان دوست دارند مثل بزرگان دینی شان به همه کمک کنند. 

اگر سخنان امام مبنای عمل شود زنان در کشورهای اسلامی پیشرفت می کنند. 

مرضیه واعظی – نماینده مهاجرین افغانستان در ایران  - در این مراسم گفت:  زنان در عصر جاهلیت منزلت بالایی نداشتند و برای آنها دسترسی آموزش و حق انتخاب در ازدواج و محرومیت از ارث وجود داشت که به فرهنگ اعراب بر می گشت.

امام زنان عصر جاهلیت را مظلوم می دانست معتقد بود که  اسلام زن را از لجنزار جاهلیت بیرون کشید. امام در مورد زن و اهمیت نقش او دیدگاه جامعی دارند و معتقد بودند که بانوان در اسلام عالی ترین جایگاه را داشتند، جملات و عبارات زیادی درباره لزوم آموزش زنان و همچنین حجاب دارند که مثل منشور جاودانه است و اگر سخنان امام مبنای قوانین مربوط به زنان در حکومت های اسلامی قرار گیرد، موجب پیشرفت است. 

او ادامه داد: حضرت امام زنان را هم رتبه با مردان می دانستند از نگاه امام خانواده مهمترین جایگاه بشر و محل بروز عواطف انسانی است اگر زن در جامعه بتواند به عمل و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی دست یابد تربیت مردم بهتر می شود و محیط خانه  گرم تر می شود. بر اساس همین نگاه دامان مادر بزرگترین مدرسه ای است که فرزند در آن تربیت می شود. حضرت امام نابسامانی ها و مشکلات تربیتی را به دوری فرزند از مادر و عدم درک محبت مادری می داند 

واعظی اضافه کرد: امام تقلید فرهنگ غرب و الگوبرداری از غرب را مایه ننگ کشورهای اسلامی می دانست که زن را یک کالا می دانند.  بلکه او بانوان را مبدا خیرات و سعادت می دانست و می خواست از وجود زنان در تعالی جامعه استفاده کند. امام باور داشت که با حفظ حجاب ارزش های انسانی محفوظ می ماند. خانم ها باید روی عفت عمومی خود تاکید کنند. امام چادر را حجاب کامل می دانست هر چند سایر پوشش ها را هم درست می دانست. در زمان انقلاب امام معتقد بود که زنان و مردان در کنار هم این انقلاب را به وجود آورده اند.

او در ادامه با انتقاد از شرایط بد زنان در افغانستان با به قدرت رسیدن طالبان گفت: دو سال است که با وجود طالبان در افغانستان شرایط زنان در افغانستان بسیار سخت شده است و صدای اعتراض آنها بلند است و آنها از حقوقی که اسلام برای آنها در نظر گرفته است هم محروم شده اند. طالبان مانع از آموزش زنان می شوند و حضور بانوان در مراکز درمانی و سایر مراکز تفریحی و ورزشی و حتی مسافرت بدون همراهی یک مرد محرم را ممنوع اعلام کرده اند و این یعنی برگشت به عصر جهالت. طالبان در مقابل حق خواهی زنان با خشونت بسیار برخورد می کنند و نتیجه این خشونت ها زندانی و شکنجه تعداد زیادی از مردم شجاع این سرزمین شده است و علی رغم مخالفت علمای دینی با  این محدودیت ها که بر خلاف ارزش های اسلامی است تاکنون هیچ راه حل سازنده ای ارائه نشده است و پیگیری کامل انجام نشده است و چرا کشورهای اسلامی در حد یک توصیه و بیانیه اکتفا می کنند؟

او در پایان از کشورهای اسلامی خواست که برای افغانستان و زنان افغان که تحت فشار دولت طالبان قرار دارند فکری کند.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.