به گزارش ایرنا، هر ساله با گرم شدن هوا در اقصی نقاط سرزمین ایران از جمله منطقه هرمزگان به دلیل کم باران بودن آن شاهد بروز چالش های اساسی در تامین آب و برق و هشدارهای مسوولان در خصوص اعمال قطعی ها هستیم.
این روزها هم با گرم شدن هر چه بیشتر هوا معضل قطعی برق به شدت بر اقصی نقاط هرمزگان سایه افکنده و حوزه های مختلف از جمله مصارف خانگی، صنعتی و خدماتی را با مشکل مواجه کرده است.
گرمای هوا در هرمزگان موجب شده تا استانداری این استان پیرو مصوبه هیات وزیران مبنی بر کاهش ساعت کاری ادارات به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، اقدام به تغییر ساعت کار دستگاه های اجرایی و تعطیلی روزهای پنجشنبه کند.
در حوزه مدیریت آب و برق ، گویا مسوولان و سیاستگذاران این حوزه ها تنها در زمان های بحران عزم خود را برای چاره اندیشی جذب می کنند و البته تجربه نشان داده که عزم و جزم مدیران هم به جز در یک مسیر، یعنی اعمال خاموشی و قطعی های چند ساعته و گاه یک روزه ، در جهت دیگری حرکت نمی کند؛ که اگر بود ، نباید امروز شاهد اینگونه مشکلات می بودیم.
با خنک شدن هوا و کاهش میزان مصرف، چالش های این بخش ها کمرنگ تر شده و گاه از یادها می رود و این سبب می شود که مشکلات همواره به قوت خود باقی بماند و به صورت سطحی و مقطعی حل شود.
رشد روزافزون مشترکان و افزایش مصرف برق نیازمند سرمایه گذاری و صرف هزینه های بالا در ایجاد زیرساخت های تولید، انتقال و توزیع برق است که در شرایط فعلی و در یک بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست.
حال با توجه به این شرایط که ظاهرا آبی از مسوولان برای حل اساسی و پایه ای این مشکلات گرم نمی شود، باید به فکر نهادینه سازی مدیریت و فرهنگ صرفه جویی در جامعه به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان به منظور پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر در آینده بود.
به نظر می رسد از بهترین راهکارهای نهادینه سازی مدیریت مصرف با توجه به رشد تکنولوژی و ارتباطات و استقبال بسیار بخش اعظم جامعه از فضای مجازی، پرداختن به راهکارهای مدیریت مصرف و نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی در این فضا است.
باید شروع کنیم به راه اندازی پویش های درست مصرف کردن و نسبت به آن در فضای مجازی تبلیغ کنیم و همه را نسبت به این موضوع حساس کنیم.
همه ما باید خود را در فضای مجازی نسبت به آگاه سازی اقشار مختلف جامعه مسوول بدانیم؛ ما باید درست مصرف کنیم حتی با یک لیوان آب، حتی با یک لامپ کمتر؛ اما باید شروع کنیم تا بیش از این گرفتار بحران نشویم.
البته در کنار این موضوع، از پرداختن به راهکارهای مدیریت مصرف در کتاب های آموزشی نیز نباید غافل شد و به عبارتی باید از سنین پایه ، آینده سازان این مرز و بوم را نسبت به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی حساس کنیم.
باید ملکه ذهن تمام افراد جامعه باشد که ساعت های اوج مصرف برق 13 تا 17 و19 تا 23 است و همه باید در این ساعت ها از مصرف وسایل برقی غیرضروری پرهیز کنند.
کارشناسان حوزه برق می گویند که 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق می تواند ما را بدون تنش و کمبود از بحران عبور دهد.
معاون بهره برداری شرکت توزیع برق هرمزگان می گوید: مهم ترین راهکار در کاهش مصرف برق، شست و شو و کنترل به موقع وسایل سرمایشی و تنظیم آن‌ ها در دمای 24 درجه، توجه بیشتر به برچسب انرژی در هنگام خرید لوازم برقی و کاهش مصرف در ساعت های اوج است.
حمید ساعد پناه با اشاره به افزایش 4 درصدی مصرف برق در هرمزگان از ابتدای امسال تاکنون، افزود: در این مدت 2میلیون و 917 هزار کیلووات ساعت برق در هرمزگان مصرف شده که بندرعباس بیشترین و بشاگرد کمترین مصرف را داشتند.
وی، مهم ترین علت افزایش مصرف برق در هرمزگان را افزایش مشترکان و افزایش دمای هوا در استان عنوان کرد.
ساعد پناه تصریح کرد: هم اکنون مصرف برق در استان در ساعت اوج مصرف به 2 هزار و 50 مگاوات می ‌رسد که 50 مگاوات بیشتر از اوج مصرف پیش بینی شده در استان است.
وی یاد آور شد: مشترک‌ های صنعتی هرمزگان می ‌توانند برای کاهش مصرف برق، کاهش هزینه‌ ها و استفاده از طرح ‌های تشویقی، قرارداد همکاری با شرکت توزیع برق استان امضا کنند.
از حدود 664 هزار مشترک برق هرمزگان، 82 درصد مشترکان خانگی هستند که این مشترکان 65 درصد مصرف انرژی برق را به خود اختصاص داده اند.
با توجه به شرایط آب و هوایی خاص هرمزگان و لزوم بهره مندی همه از نعمت برق، رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان امری مهم و ضروری به منظور پیشگیری از خاموشی های بیشتر است.
به گفته کارشناسان حوزه انرژی برق، از جمله وسایل پرمصرف برقی کولرهای گازهای است که می توان با تنظیم آن در دمای 24 تا 26 درجه مصرف برق را کاهش داد.
7198/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.