به گزارش ایرنا، بهروز اکرمی یکشنبه شب در نشستی در همین رابطه اظهار داشت: سالمندان از برکت های جامعه هستند و برای پیشرفت هر اداره باید از تجربه های سالمندان و بازنشستگان استفاده شود.
وی ادامه داد: رسیدگی به امور پزشکی، جسمی و اقتصادی سالمندان باید در اولویت برنامه های مسوولان و مردم قرار گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به فعالیت مراکز روزانه نگهداری سالمندان، تصریح کرد: این مراکز با فعالیت های بسیار خوب سهم بزرگی در نشاط اجتماعی و سلامت جسم و روان سالمندان دارند.
اکرمی بر لزوم تبلیغات محیطی ، اطلاع رسانی و آگاه سازی مناسب از طریق صدا و سیما ، مطبوعات و فضای مجازی برای استقبال و آگاهی خانواده ها از خدمات ارائه شده در مراکز روزانه نگهداری از سالمندان تاکید کرد.
مدیرکل بهزیستی هرمزگان نیز در این نشست با ارائه توضیحی در خصوص قانون تشکیل شورای ملی سالمندان ، گفت : این شورا به منظور ساماندهی و بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن از طریق ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان و ارایه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی تشکیل شده است.
غلامحسین رنجبر از تغییر ماهیت سند ملی سالمندان خبر داد و افزود : در سند ملی جدید که تا اواخر تیرماه ابلاغ خواهد شد شرح وظایف همه دستگاههای عضو و حتی غیر عضو به صورت کامل مشخص گردیده است.
دبیر شورای سالمندان هرمزگان ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی ، توانمند سازی سالمندان ، حفظ و ارتقای سلامت جسمی روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه اجتماعی و حمایتهای اجتماعی ، توسعه زیر ساخت های مورد نیاز در امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان را از جمله اهداف سند ملی سالمندان عنوان کرد.
سالمندی یک تعریف قراردادی دارد و در کشورهای مختلف هم به شکل های گوناگونی تقسیم بندی شده است؛ به همین دلیل سازمان بهدشت جهانی تعریف واحدی را برای آن درنظر گرفته و 60 سالگی را ملاک قرار داده است به این معنا که هرکس به این سن برسد، از نظر زیست شناختی سالمند شناخته می شود.
برای اینکه این تقسیم بندی بار منفی در ذهن فرد ایجاد نکند، افراد با سن 60-69 را سالمند جوان، 70-79 سال را سالمند میانسال و 80 سال به بالا را سالمند سالمند می نامند.
بر اساس سرشماری 1395 از جمعیت 79 میلیونی کشور، 7 میلیون و 400 هزار نفر یعنی 9.28 درصد سالمند هستند و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی یعنی 8 سال دیگر به 10 و تا 2050 یعنی 33 سال دیگر به بیش از 30 درصد برسد.
بر اساس این پیش بینی در سال 2050 درصد جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود.
فزونی سرعت رشد جمعیت سالمند در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش بینی افزایش تعداد و سهم سالخوردگان در سالهای آتی لزوم برنامه ریزی آینده نگر برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت را مورد تاکید قرار می دهد.
بر اساس شاخص های سازمان جهانی بهداشت، ایران هم اینک وارد مرحله‌ نخست سالمندی شده است و پیش‌بینی می ‌شود تا 30 سال آینده وارد مرحله سوم (فوق سالمندی) یعنی جمعیت بیش از 21 درصد سالمند خواهد شد.
جمعیت استان هرمزگان حدود یک میلیون و 770 هزار نفر است.
7198/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.