به گزارش ایرنا، فتح الله حقیقی روز شنبه در کارگروه تخصصی تشکل های مردم نهاد مدیریت بحران استان مرکزی افزود: مدیران دستگاه های اجرایی و متولیان حوزه اجتماعی و فرهنگی باید از ظرفیت های ناب سازمان های مردم نهاد به خوبی بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: جلب اعتماد شهروندان و تلاش در بهره گیری از مشارکت های مردمی راهگشای بسیاری از تنگناهای حوزه اجتماعی و فرهنگی جامعه است که تحقق این امر به فعالیت گسترده تشکل های غیر دولتی نیاز دارد.
حقیقی اظهار داشت: استان مرکزی از ایده های خلاقانه و پیشنهادات سمن ها بهره برده و تلاش تصمیم سازان حوزه های مختلف بر این است تا نقش ارزشمند تشکل های غیر دولتی در فرآیند تصمیم سازی ها پر رنگ تر شود.
وی گفت: دفاتر اجتماعی در استان ها با توجه به حجم فعالیت ها و ماموریت های پیش رو نیازمند بازنگری جدی هستند تا فرآیند بهبود شاخص های حوزه اجتماعی کشور با سرعت عمل بیشتری پیگیری شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: این استان دارای 71 سمن فعال در حوزه های مختلف است که با رویکرد بهره گیری از ظرفیت های بخش غیر دولتی فعالیت می کنند.
حقیقی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که 96 درصد تشکل های غیر دولتی فعالیتی داوطلبانه و عام المنفعه دارند و سازمان های مردم نهاد این استان نیز مشارکت 89 درصدی در فعالیت های خود دارند.
وی اظهار داشت: اجتماعی کردن مقابله با آسیب های اجتماعی به عنوان راهبردی اثربخش در این حوزه است که در این راستا تدوین سند امنیت غذایی استان با بهره گیری از ظرفیت های بخش غیردولتی در دستور کار قرار دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: کاهش 64 درصدی تصادفات منجر به فوت استان مرکزی در نوروز امسال نشان از کارکردهای ارزشمند نهادهای مدنی است.
مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: این استان دارای ٣٧١ تشکل مردم نهاد است که از این تعداد 71 و 2 دهم درصد فعال، 5 و یک دهم درصد نیمه فعال و 23 و 7 درصد غیرفعال هستند.
غلامرضا فتح‌ آبادی افزود: بررسی های انجام شده نشان می دهد که اکنون به ازای هر سه هزار و 853 نفر در استان مرکزی یک سمن فعال است.
وی بیان کرد: بیشترین تعداد تشکل های غیر دولتی با ٢٠٥ تشکل مربوط به اراک و کمترین با ٣ سمن مربوط به شهرستان فراهان است و ٣٢ درصد سمن‌ها از مجموعه استانداری، اداره کل ورزش و جوانان، بهزیستی و دیگر نهاد ها مجوز فعالیت دریافت کرده اند.
مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی افزود: با آغاز به کار فعالیت دولت تدبیر و امید، ١٠٠ سمن در استان فعال شد که با رشدی معادل ٤٦ درصد همراه است.
فتح آبادی ادامه داد: اجرای طرح مشاوران داوطلب، استقرار سامانه سحام، استفاده از سمن ها در ارزیابی‌های حوزه حقوق شهروندی، افزایش مشارکت ١٠٠ درصدی سازمان‌های مردم نهاد در طرح سلامت، ثبت نخستین شبکه سازمان مردم نهاد در حوزه محیط‌ زیست و منابع ‌طبیعی و ایجاد بانک اطلاعاتی برای افزایش مشارکت‌های مردمی بخشی از فعالیت های انجام شده در حوزه اجتماعی و فرهنگی است.
100 هزار نفر معادل ١٢ درصد از جمعیت استان مرکزی از خدمات تشکل های غیر دولتی بهره مند هستند.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.