حجت الاسلام محمد عبادی زاده روز شنبه در گفت وگو با ایرنا ازحضرت خدیجه (س) به عنوان حامی اقتصادی پیامبراسلام (ص) در اوج مشکلات نام برد.
وی اظهار داشت: به قول رهبر انقلاب اگر کمک‌ های حضرت خدیجه (ع) نبود شاید در حرکت و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه به وجود می ‌آمد، بنابراین آن بانوی اول اسلام در نشان دادن شوکت اسلام یک الگوی کامل است.
وی ابراز کرد: نقش حضرت خدیجه (س) در ابعاد خدمات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قابل توصیف نیست چراکه آن انتخاب هوشمندانه اسلام و تصدیق پیامبر(ص) از سوی آن بانوی ثروتمند نشان از درایت و تدبیر وی داشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان بیان داشت: حضرت خدیجه (س) دوران رنج و سختی ‌های پیامبراکرم(ص) را تحمل کرد، زیرا نفس ایمان آوردن به رسول خدا (ص) خود این یک امتیاز بزرگ است.
عبادی زاده، خدمات اجتماعی حضرت خدیجه (س) به پیامبراسلام (ص) در اوج مشکلات جامعه آن را روز تسکینی بر تحمل مشکلات از سوی پیامبر دانست و یادآور شد: شخصیت انقلابی حضرت خدیجه (س) و حضور او در همه صحنه ها می تواند دست مایه آموزنده ای برای جامعه اسلامی و الگوی مدیریت زن در عرصه اقتصاد امروز باشد.
به گفته وی، پیامبر اسلام (ص) 2 سفر تجاری با کاروان تجاری و اموال حضرت خدیجه به منطقه شامات در سوریه، اردن، لبنان و محدوده فلسطین داشته؛ به گونه ای که برخی از اهالی بندر بصرا در سوریه اعتقاد دارند پیامبر(ص) دراین منطقه با راهب مسیحی ملاقات داشته و از این سفر آثاری وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: زمانی که رسول خدا(ص) و مسلمانان به شعب ابی ‌طالب تبعید شدند حضرت خدیجه (س) نیز چند سال زندگی دشوار آن ‌جا را تحمل کردند و در همان شعب ابی‌ طالب و در حال تبعید از دنیا رفت.
عبادی زاده اضافه کرد: شخصیت حضرت خدیجه (س) به لحاظ مدیریت در مساله اقتصادی و نقش تاثیرگذار زن در عرصه اجتماعی یک الگوی مناسبی برای جامعه زنان اسلامی است.
**حضرت خدیجه (س) 15 سال قبل از عام الفیل و 68 سال قبل ازهجرت نبوی در شهر مکه به دنیا آمد و پس از 65 سال زندگی با شرافت و فضیلت سرانجام دهم رمضان سال دهم بعثت و سه سال قبل ازهجرت رسول خدا به مدینه به لقاءالله پیوست.
نام او خدیجه و کنیه اش «ام هند» نام پدرش «خویلد ابن اسد» ونام مادرش « فاطمه دخترزائدة بن الاصم» است.
حضرت خدیجه (س) نخستین ام المؤمنین است که در قرآن مجید به عنوان یکی از زنان پیامبراسلام(ص) مورد توجه است و به طور شخصی نیز در سوره « ضحی» آیه هشتم به نام و اوصاف او اشاره شده است.
حضرت خدیجه (س) قبل از ازدواج با پیامبرگرامی اسلام(ص) ثروتمند ترین شخص جزیرة العرب بود و حدود 80 هزار شتر داشت و کاروان های تجارتی او شب و روز در طائف، یمن، شام و مصر و سایر سرزمین ها در حرکت بودند.
آن حضرت پس از ازدواج با حضرت محمد (ص) همه اموالش را قبل از اسلام و بعد از آن در اختیار پیامبر گذاشت تا آن حضرت هرگونه که خواست آن اموال را در راه خدا به مصرف برساند.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.