به گزارش ایرنا، مجری ثبت ملی نشانه های جغرافیایی صنایع دستی هرمزگان روز دوشنبه در حاشیه رونمایی از این نشانه ها افزود: این نشانه های جغرافیایی شامل برقع قشم، حصیر بافی میناب و گلابتون دوزی بندرلنگه است.
صادق صمصام پور بیان داشت: این محصولات صنایع دستی، با توجه به منحصر به فرد بودن و شهرت جهانی محصولات صنایع دستی هرمزگان و هم چنین بازارهای اقتصادی محلی، ملی و بین المللی به ثبت رسیده است.
مجری ثبت ملی نشانه های جغرافیایی صنایع دستی هرمزگان اظهار کرد: شرکت تعاونی صنایع دستی گلابتون قشم، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان و پارک علم و فناوری استان در ثبت این نشانه ها همکاری داشتند.
صمصام پور خاطرنشان کرد: نشانه های جغرافیایی به لحاظ اینکه معرف کالا با کیفیت ویژه هستند، می توانند دارای شهرت بالا باشند که این امر انگیزه سودجویان را برای تقلب یا جعل نشانه تقویت می کند.
وی اضافه کرد: قانون نشانه های جغرافیایی در سطح ملی و معاهده های مربوط در سطح بین المللی می تواند منافع اقتصادی و هویت فرهنگی نهفته در این کالا ها را تضمین کند.
نشان جغرافیایی نشانی است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن به واسطه آن منطقه جغرافیایی می‌باشد، به کار می رود.
بطور عام، یک نشانه جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالا است.
اصطلاح نشانه جغرافیایی، به نسبت جدید است و به تازگی در اسناد بین المللی مربوط به حقوق مالکیت صنعتی و همچنین مذاکره های بین المللی مربوط مطرح شده است.
7195/2094

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.