علی فتی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموع در خواست های ارسال شده برای ثبت اختراع در سال گذشته 91 مورد و در سال جاری 21 مورد بوده است.
وی ادامه داد: سال گذشته هشت اختراع از مجموع 76 اختراع برای حضور در مرکز رشد پارک علم و فناوری هرمزگان اقدام کرده و مستقر شدند و در سال جاری هنوز صاحب اختراعی در پارک علم و فناروی مستقر نشده است.
وی اضافه کرد: این اختراع ها در بخش های کشاورزی، مکانیک، آب و فاضلاب ، علوم پایه، فناوری دریا، شیمی، بیوشیمی، داروسازی، علوم گیاهی، فیزیک، مهندسی کشتی سازی، برق، زمین شناسی، مکانیک خودرو و الکترونیک بوده است.
رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان ابراز داشت: نگرانی هایی که در سال های گذشته از بابت سرقت ایده و اختراع برای برخی از صاحبان آنها وجود داشت وجود ندارد.
وی اشاره کرد: صاحبان اختراع ها می توانند با مراجعه پایگاه اینترنتی مرکز مالکیت معنوی به نشانیiripo.ssaa.ir نسبت به ثبت اظهار نامه اختراع خود و دریافت شماره اظهار نامه و رمز شخصی خود اقدام کنند.
وی اشاره کرد: متقاضی پس از دریافت تاییدیه از کارشناس ثبت اختراع می تواند پارک علم و فناوری را به عنوان مرجع دارای صلاحیت برای استعلام به مرکز مالکیت معنوی معرفی کرده و سایر مراحل را از طریق این پارک پی گیری کند.
بر اساس قانون ثبت اختراعات، 'اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده‌ ای خاص را ارائه می ‌کند و مشکلی را در یک حرفه‌، فن‌، فناوری‌، صنعت و مانند آنها حل می نماید.'
'اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد، ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی در فن یاد شده معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی‌، اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ‌ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد.'
'مراد از صنعت‌، معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع‌ دستی‌، کشاورزی‌، ماهیگیری و خدمات نیز می ‌شود.'
'گواهینامه اختراع سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع صادر می کند و دارنده آن می ‌تواند از حقوق انحصاری بهره‌ مند شود.'
3219/6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.