روح الله وفاکیش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: متخلفان در این کوره‌ها که در روستا‌های زمین سنگ و چاه خرگ بندرعباس واقع شده بود، از سوزاندن درختان جنگلی سمر و کرت، زغال تولید می ‌کردند.
این مقام مسوول قاچاق چوب و زغال را عامل تخریب جنگل های دست کاشت این منطقه دانست و تاکید کرد: سودجویان برای رسیدن به سودهای کلان و بازار سیاه پررونق زغال اقدام به قطع درختان و زغال گیری می کنند.
وفاکیش تصریح کرد: حفظ و نگهداری جنگل های دست کاشت بیابانی با توجه به خشکسالی حاکم بر هرمزگان و همچنین هجوم ریزگردها، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در جامعه، تاکید کرد: مردم در صورت بروز آتش سوزی و تخریب و تصرف اراضی ملی و جنگل ها و مراتع برای حضور هر چه سریعتر نیروهای یگان حفاظت با تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع با شماره 1504 تماس بگیرند.
از اواخر دهه پنجاه خورشیدی درخت سمر که بومی کشور آمریکا است از طریق پاکستان با هدف توسعه جنگل کاری در حاشیه استانهای جنوبی از جمله هرمزگان وارد کشور شد.
براساس اطلاعات موجود، با جمع آوری نیام درختان سمر می توان ضمن ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای روستاییان حاشیه جنگل های دست کاشت سمر بخشی از نیاز کارخانه های تولید کنسانتره دامی را نیز تامین کرد.
بیش از 40 هزار هکتار از وسعت یک میلیون و 70هزار هکتاری پوشش گیاهی جنگلی هرمزگان را درختان دست کاشت سمر تشکیل می دهد.
بیشترین وسعت جنگل های دست کاشت درختان سمر در هرمزگان که ارتفاع آنها به حدود 5 متر می رسد در حد فاصل جاده ارتباطی بندرعباس به میناب و همچنین شهرستانهای جاسک و میناب است.
درختان کرت نیز از جمله گونه های مهم گیاهی در هرمزگان است که در جلوگیری از فرسایش بادی و آبی و جلوگیری از ایجاد روان آبها و سیل نقش مهمی دارند.
از مساحت 7 میلیون و200 هزار هکتاری استان هرمزگان ، 6 میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل ، 4 میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
7198/ 6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.