در این یادداشت به قلم فاطمه رکن الدینی مدیر مسوول این نشریه آمده است: در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کشاورزی قطر که 29 اسفند سال گذشته تا سوم فروردین امسال برگزار شد، با حمایت اتاق تعاون هرمزگان فرصتی پیش آمد تا مسوولان نخستین رسانه اقتصادی هرمزگان تیم نمایشگاهی را همراهی و از نزدیک چالش ها و مشکلات تولید کنندگان و صادر کنندگان را لمس کنند.
هرمزگان به عنوان پاویون نمایشگاه ایران توانست آبروداری کند و با وجود همه مشکلات زیرساختی، پرچم ایران را در کنار سایر کشورها افراشته نگاه دارد.
اگر با توجه به داشته ها و ظرفیت های ایجاد شده توسط دولت برای حضور در چنین نمایشگاه هایی نمره دهیم، علاوه بر این که تجربه موفقی بود، می توان گفت کارنامه قابل قبولی توسط سفارت و مجریان ارائه شد. به طور قطع آزمون و خطاهای امروز برای فردا کارساز خواهد بود و می تواند به بهبود وضعیت بیانجامد.
توجه ویژه سفیر ایران در قطر به استان هرمزگان و استان های جنوبی به علت دسترسی به دریا و قرابت فرهنگی و پیشینه تاریخی مراودات قابل ستودن بود، چرا که وی این مزیت را به خوبی درک کرده و این امتیاز را به هرمزگانی ها داده بود و در این راستا واگذاری بازار مرزی الرویس فرصتی استثنایی به شمار می رود تا با در اختیار داشتن 20 غرفه اختصاصی زمینه ساز معرفی کالای ایرانی در سطح بین المللی باشد.
بازار الرویس در 120 کیلومتری شمال شهر دوحه قطر قرار دارد و نزدیک ترین بندر به ایران و هرمزگان است، هر چند در مقایسه با بندر «حمد» ظرفیت لنگرگاهی مناسبی ندارد اما برای صادرات تولیدات با حجم صادراتی پایین بسیار مناسب است و کشورهای متعددی چشم طمع به این بازار دارند.
در این شرایط اگر نتوان از آن به خوبی استفاده کرد شاید دیگر کشورها این بازار قطر را نیز از آن خود کنند اما در کمتر از چند ماهی که این بازار رونق گرفته، خواسته ی قطری ها مبنی بر توسعه روستا الرویس محقق شده و به گفته خودشان تاثیر شگرفی در گردشگری و افزایش ارزش زمین های بلااستفاده این منطقه داشته و برای بسیاری اشتغال ایجاد کرده است.
قطری ها زیرساخت مناسبی برای کسب و کار و تجارت در این بازار فراهم آورده اند و در طرح توسعه ای زمینه های مختلف را پیش بینی کرده اند و می طلبد از این ظرفیت نهایت استفاده را حاصل کرد.
این بازار که به تازگی متولی آن اتاق تعاون هرمزگان با زیر مجموعه میز قطر شده به گونه ای مورد استقبال قرار گرفته که غرفه داران حاضر نیستند در موعد مقرر آن را تحویل دهند اما به نظر می رسد صادرات از بندر دیر بوشهر بدون نظارت لازم انجام می شود و وجهه ی ایران و هرمزگان را خدشه دار کرده است.
کنترل و نظارت کالاهای صادراتی از هرمزگان بسیار رضایت بخش بود و اعراب به کیفیت و بسته بندی مناسب آن اذعان داشتند اما مشکلات هرمزگانی ها در این بازار نیز با کل قطر مشترک است.
پیشنهاد تجار فعال کردن بندر «شیو» پارسیان و تسهیل در حمل و نقل بندرلنگه با اختصاص سوخت یارانه ای به کشتی ها و شناورهای باری بود.
در استان هرمزگان بندرلنگه و شیو پارسیان 2 بندر نزدیک به قطر برای صادرات در نظر گرفته شده که هر کدام با مشکلاتی روبرو هستند.
نبود زیرساخت مناسب در بندر شیو و تمکین نکردن لندیکرافت ها به علت هزینه های سرسام آور سوخت موجب شد در زمان اجرای طرح نوروزی هیچ شناوری حاضر به انتقال محموله های صادراتی غرفه داران به قطر نباشد و هزینه های سنگینی را به شرکت کنندگان در نمایشگاه مترتب کرد.
بنابراین فعال کردن بندر شیو که نزدیک ترین مسیر به قطراست می تواند به رفع مشکل حمل و نقل منجر شود.
نبود هماهنگی بین دستگاه ها از جمله مشکلاتی است که نتوانسته مشکلات حمل و نقلی را از بین ببرد، هماهنگی بین دستگاه ها در استان مبدا می تواند نقش مهمی در تسهیل صادرات به قطر ایفا کند و این موارد باید مورد توجه استاندار قرار بگیرد.
در نشستی که فریدون همتی استاندار هرمزگان با مدیران مربوطه داشت تاکید بر مکمل بودن ادارات و سازمان ها به جای موازی کاری بود تا نقاط محروم استان با استفاده از ظرفیت هایشان رونق گیرند.
در این راستا شاهد پیشتازی گمرک هرمزگان و بازدید 2 روزه از گمرکات غرب این استان بودیم، هر چند به گفته مسئولان گمرک از تمامی سازمان ها و دستگاه های متولی احیای بنادر دعوت شده بود اما تنها نماینده ای از اداره کل استاندارد و شرکت مخابرات، مدیران گمرکات را همراهی کردند.
این همراهی نکردن ها باعث لنگیدن یک پای کار می شود و برای ساخت این خانه، ستون ها باید کامل باشد. بندر شیو پارسیان هم اکنون به لحاظ گمرکی آماده و در انتظار اقدامات لایروبی سازمان بنادر است تا علاوه بر اینکه بازارچه ملوانی این بندر رونق گیرد، در سطح بین المللی نیز برای کشور و بویژه استان مشکل گشا شود.
ساحل نشینان این منطقه معیشت شان به این دریا وابسته است و اگر تعصبی بابت جدای نشدن پارسیان داریم باید رضایت مردم این منطقه از استان فراهم شود. بنابراین گمرک به تنهایی نمی تواند مشکل حمل و نقل صادرات از این بندر را مرتفع کند بلکه فعالیت اش وابسته به اقدامات بندری، سازمان حمل و نقل و راهداری، بانک ها، استاندارد، غذا و دارو، سازمان صنعت، معدن وتجارت و سایردستگاه هاست.
در حال حاضر اسکله ایجاد شده متناسب پهلوگیری شناورهای سبک هم نبوده و قابلیت شناور نیمه سنگین را هم ندارد و می طلبد سازمان بنادر در شرایطی که ترکیه و روسیه از حمل و نقل هوایی و دریایی ایران به قطر استفاده می کنند هر چه زودتر تکلیف این بندر را مشخص کند.
7195/ 6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.