چهارم شعبان، روز میلاد حضرت عباس(ع) به جهت جانبازی، ایثارگری و جوانمردی وی در تقویم کشورمان به عنوان روز جانباز نامیده شده است.
این روز یادآور خاطره ای به یادماندنی از تولد نوزادی است که زیر سایه پدری همچون مولی علی علیه السلام و «فاطمه کَلابیه» یا «امّ البنین» از قبیله بنی کلاب که در شجاعت و دلاوری در میان عرب زبانزد بودند، پرورش یافت و تا قرن ها بعد، رسم جوانمردی و مردانگی اش در بین شهدای کربلا زبانزد خاص و عام شد.
برتری ‌های وجودی حضرت ابوالفضل العباس را به آسانی نمی ‌توان برشمرد اما همین اندازه می دانیم که به قدری دارای شان و عظمت مقام بود که امام سجاد(ع) درباره ایشان فرموده است: برای عباس مقام و منزلتی نزد خدا است که در روز قیامت تمام شهیدان به آن غبطه می‌ خورند.
در جایی دیگر از امام صادق(ع) نقل است: عموی ما عباس فرزند علی بن ابی‌ طالب دارای بینشی نافذ و ایمانی قوی بود و نیز فرمود: گواهی می دهم که تو همان راهی را پیمودی که جنگاوران شهدای بدر رفتند.
حضرت عباس(ع) را در مدینه باب الحسین نیز می‌ نامیدند و اینها از فضایل عباس(ع) بوده و از برتری‌ های او در طول زندگی به حساب می ‌آمده است.

** دفاع مقدس صحنه جانبازی و مردانگی
سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) را روز جانباز نامگذاری کرده اند زیرا عباس(ع) جانباز تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلی گاه ایثار، جوانمردی و جانبازی خویش کرد.
هشت سال جنگ تحمیلی صدام و استکبار جهانی علیه ایران یادآور صبر، شجاعت، جوانمردی و ایثارگری جوانان و مردانی است که الگوی شان حضرت عباس(ع) بوده است.
جایگاه جانبازان در کلام رهبری نیز این گونه نقش بسته که : «جانبازان و مجروحان عزیزمان که واقعاً تجسم فداکاری هستند، شهیدان زنده‏ اند، شما جانبازان به معنای واقعی کلمه «شهید» هستید، صبر و استقامت جانبازان موجب سربلندی و افتخار اسلام است».

**معرفی جانبازان به جامعه ضرورتی همیشگی
به گزارش ایرنا، موسی یکرنگی دهبارز از جانبازان هشت سال دفاع مقدس استان هرمزگان و شهرستان رودان است که در حال حاضر در بندرعباس سکونت دارد.
وی با 50 درصد جانبازی از دانشجویان مقطع دکترا در رشته حقوق کیفری و جرم شناسی است که در دانشگاه های آزاد و پیام نور رودان و جزیره هرمز تدریس می کند.
این جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس که در سال 65 و درحالی که 15 ساله بوده راهی جبهه شده، پیروی از ولایت، از خودگذشتگی، عشق خدمت به مردم و جان بر کف گرفتن برای حفظ اسلام و کشور را از ویژگی های جانبازان می داند.
یکرنگی که به عنوان بیسیم چی و پیک گُردان سابقه 17 ماه حضور در جبهه های جنوب شلمچه و غرب کشور را دارد، سال 66 در ارتفاعات ماووت سلیمانیه عراق در عملیات کربلای 10 بر اثر اصابت تیر و ترکش به شکم و دوپا مجروح شد.

** منزلت همسران شهدا و ایثارگران حفظ شود
وی اظهار داشت: یکی از درخواست های جانبازان رسیدگی به مشکلات درمانی جانبازان از جمله تهیه پروتز پا، دست مصنوعی مناسب و دارو است و در سایر زمینه ها نیز درخواست مهم جانبازان، نقش آفرینی بیشتر در صحنه های سیاسی و اجتماعی است.
یکرنگی همچنین اظهار داشت: جانبازان در این سال ها در حال تحمل زخم‌ های دوران جنگ هستند و انتظار دارند همسران شهدا و ایثارگران نیز که پابه پای آنها متحمل رنج های جانبازان بوده اند،در جامعه دارای منزلت باشند.

** نبود مرکز درمانی خاص جانبازان
مهدی متوسل از دیگر جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس نیز از حضرت عباس (ع) به عنوان پرچمدار فضیلت های انسانی یاد می کند که الگوی غیرت و مردانگی برای رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بود.
این جانباز شیمیایی دفاع مقدس افزود: انتظار می رود تجلیل از جانبازان به روز و هفته خاصی محدود نشود و جنبه های عملی حمایت از آنان پررنگ تر شود.
متوسل بر ضرورت حفظ جایگاه همسران جانبازان تاکید کرد و ابراز داشت: همسران جانبازان و ایثارگران زنانی فداکار هستند که با صبوری از تمامی خواسته هایشان می گذرند و پابه پای همسران جانباز خود، مشکلات به جا مانده از جنگ را لحظه به لحظه تحمل می کنند.
وی نیز حوزه درمان و اشتغال فرزندان جانبازان را دغدغه مهم جانبازان عنوان و اظهارکرد: مرکز درمانی خاص جانبازان در هرمزگان وجود ندارد.
این جانباز دفاع مقدس در پایان خواستار رسیدگی بهتر به وضعیت جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان، پیگیری امور بیمه سلامت جامعه ایثارگری و جانبازان، رسیدگی به نیازهای دوره سالمندی جانبازان و استفاده از توانمندی های جامعه جانبازان در مدیریت ها شد.
9887/2094



* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.