حسن خلج طهرانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: رایزنی ها و گفت و گو های انجام شده با شرکت های داخلی و خارجی نیز منجر به انعقاد چند قرارداد به ارزش یک هزار و 499 میلیون دلار شده است.
وی ادامه داد: در 15سال گذشته با جذب سه هزار و 366 میلیون دلار سرمایه گذاری، ده ها طرح بزرگ صنعتی به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: با جذب این سرمایه گذاری ها با محوریت تولید فولاد، آلومینیوم، روی، قیر، تولید آب آشامیدنی و برق با تصفیه آب دریا در مجموع هم اکنون 13هزار نفر درصنایع مستقر این منطقه شاغل هستند.
خلج تهرانی افزود: موقعیت مناسب جغرافیایی و زیرساخت های ایجاد شده منجر به گرایش سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این محدوده از شهرستان بندرعباس شده است به طوری که هم اکنون تعدادی طرح بزرگ اقتصادی با یک هزار و 421 میلیون دلار سرمایه گذاری درحال ساخت و نصب تجهیزات است.
این مقام مسئول درسازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) یادآور شد: در اطلاعات منتشر شده ارزش صادرات صورت گرفته صنایع مستقر در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در سال 95 (با 22درصد افزایش نسبت به سال94) یک میلیارد دلار اعلام و پیش بینی شده این رقم تا پایان امسال با افزایش چشم گیری مواجه شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، میزان تولیدات صنایع فولادی مستقر در این منطقه را درسال 95 رقمی معادل 4 میلیون و 275 هزار تن عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از طرح های در حال احداث، این میزان به 7 میلیون و 500 هزار تن رسیده است.
خلج طهرانی آمارهای ارائه شده را نشان دهنده رشد همه جانبه تولید و صادرات و هم چنین آهنگ شتابان رو به پیشرفت صنایع مستقر دراین منطقه عنوان کرد و افزود: درخواست های جدید سرمایه گذاری برای تولید 11 میلیون تن فولاد در منطقه در دست بررسی و مذاکره است.
وی از ایجاد صنایع تکمیلی زنجیره ای فولاد به عنوان یکی از سیاست های این منطقه نام برد و گفت: در این زمینه نیز مرحله نخست گندله سازی مادکوش با ظرفیت 5 میلیون و 200 هزار تن به مرحله بهره برداری رسیده درحالی که گندله سازی فولاد کاوه جنوب نیز با ظرفیت 5 میلیون تن درسال در دست انجام است و با بهره برداری از آن ها و هم چنین تکمیل مرحله توسعه ای طرح ها، مجموع تولید گندله در لیت منطقه به 13 میلیون تن می رسد.
وی از کمک به کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و حداکثر کردن سود صنایع مستقر در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به عنوان مهم ترین اهداف پیش روی مدیریت این منطقه نام برد و گفت: نوسازی و بازسازی برخی زیرساخت ها ازجمله واگن برگردان و خطوط ریلی و هم چنین افزایش 2 برابری ظرفیت اسکله های اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی (به 12میلیون تن در سال) و سرعت دادن به ایجاد حفاظ گمرکی مرحله های توسعه ای در این راستا انجام شده است.
فولاد، آلومینیوم، روی و قیر از مهم ترین تولید صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و همچنین صادرات آنها به خارج از کشور محسوب می شود.
هم چنین تولید آهک کلسینه شرکت سنگ و فولاد هرمزگان با ظرفیت 70 هزار تن در حال تست و راه اندازی است و عملیات احداث طرح تولید جرم های نسوز شرکت نسوز توکا با ظرفیت 35 هزار تن به مرحله پایانی نزدیک می شود.
در اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت از سواحل هرمزگان و به خصوص منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به عنوان منطقه ای فوق العاده برای سرمایه گذاری در زمینه صنایع انرژی بر و حمل و نقل و ترانزیت یاد شده است.
در این اطلاعات دسترسی به راه های بین المللی چهارگانه با محوریت آب های آزاد و راه آهن بین المللی، مجاورت با پالایشگاه بزرگ میعانات گازی ستاره خلیج فارس، پالایشگاه نفت بندرعباس، مجتمع بندری شهید رجایی، 2 نیروگاه بزرگ برق، چند واحد آب شیرین کن، اسکله اختصاصی مجهز به 32کیلومتر نوار نقاله (رفت و برگشت) و سامانه خودکار (مکانیزه) تخلیه واگن بعنوان بخشی از ویژگی های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ذکرشده است.
این در حالی است که اسکله اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد نفتی، امضای قرارداد 5 ساله برای صادرات فرآورده های پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، آماده سازی سایت توسعه، استانداردسازی الگوهای زیست محیطی و تمدید گواهینامه های ایزو از موسسه های بین المللی معتبر بعنوان بخشی دیگر از ویژگی های این منطقه معرفی شده است.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 13کیلومتری غرب شهر بندرعباس در سواحل تنگه هرمز قرار دارد.
6149/ 7408
خبرنگار: رضا گیلانی ** انتشار : محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.