علی اکبر مجاز روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اختلاف بالای سرانه مصرف میگو در داخل با خارج ازکشور، سرانه مصرف میگو درجهان را 500 گرم در سال یعنی 10برابر ایران ذکر کرد.
وی، میزان تولید میگوی پرورشی کشور را درمجموع 35هزارتن عنوان و اظهار کرد: برای افزایش مصرف میگو در ایران راهی غیر از تشویق مردم به مصرف این آبزی با ارزش غذایی بالا نداریم.
وی افزود: هم اکنون اتکای پرورش دهندگان تنها به صادرات میگواست که با هر بهانه ای از سوی وارد کنندگان به ویژه تحریم ضربه سختی به صنعت پرورش میگو وارد خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در شیلات هرمزگان میگوی پرورشی و حتی دریایی (صید از دریا) ایران در حال حاضر به عنوان سالم ترین و باکیفیت ترین میگوی جهان شناخته می شود.
این منبع خاطرنشان ساخت: با افزایش مصرف میگو در داخل کشور این دغدغه نیز برطرف و پرورش دهندگان با خیال راحت به فعالیت خود و دستیابی به روش های نوین ازجمله افزایش تولید در واحد سطح ادامه خواهند داد.
وی، ازمهم ترین راههای افزایش سرانه مصرف میگو به برگزاری جشنواره های ملی، منطقه ای و حتی محلی ومحله ای طبخ میگو، تاکید پزشکان متخصص تغذیه در خصوص سودمند بودن مصرف این آبزی(با محوریت برنامه های سلامت محور رسانه ملی و شبکه های استانی) و توزیع آن از طریق تعاون های مصرف کارمندی و کارگری اشاره کرد.
مجاز یادآورشد: با اجرای این پیشنهاد و افزایش سرانه مصرف داخلی نه تنها پرورش دهندگان دغدغه صادر نشدن محصولات خود را ندارند بلکه برای عرضه آن درداخل کشورنیز با مشکلی مواجه نخواهند شد.
درحالی شاهد کمترین سرانه مصرف میگو درکشورهستیم که خریداران خارجی مهم ترین دلیل خرید میگوی ایرانی را طعم و مزه بی نظیر آن در مقایسه با دیگرمناطق تولید کننده این آبزی دردنیا ازجمله کشورهای جنوب شرق آسیا و حتی عربستان ذکر می کنند.
به گفته آنان اگر میگوی پرورشی ایران همچون دیگر کشورهای تولید کننده ازاندازه یکسان و مناسبی برخوردار بود حاضر بودند برای واردات هر کیلوگرم آن 2 تا 3 دلار بیشتر پرداخت کنند.
رئیس اداره توسعه میگواداره کل شیلات هرمزگان با تاکید برمطالب یاد شده، اظهارداشت: به دفعات مکرر از زبان کارشناسان خارجی این حوزه و حتی وارد کنندگان عمده آن گفته شده که میگوی پرورشی ایران از نظر مزه دردنیا بی نظیر است.
میگو پرورشی بعنوان نوع دیگری از میگو که در سواحل خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از آب هدایت شده دریا به استخرها به صورت مستقیم در محیط طبیعی همچون بستر کم عمق دریا پرورش داده می شود.
میگوی پرورشی ایران بعنوان یکی از معدود میگوهای با کیفیت دنیا معرفی شده که بدون باقیمانده آنتی بیوتیکها، قارچ کش ها یا مواد دارویی و افزودنی های غذایی نگه دارنده برای افزایش ضریب رشد است، مشکلی که هم اکنون خیلی از کشورهای پرورش دهنده با آن دست به گریبان هستند.
درحالی شاهد کمترین سرانه مصرف میگو در ایران هستیم که این آبزی دارای فواید فراوانی شامل ضد شار خون بودن، سرشار از سلنیوم(خاصیت سد اکسیدانی دارد)، ضد آلزایمر، ضد کم خونی و منبع پروتئین و کلسترول خوب است.
به گفته کارشناسان علم تغذیه، امگا 3 فراوانی که در میگو وجود دارد، باعث می ‌شود عادت به مصرف هفتگی آن از بروز آلزایمر و اختلال حواس در دوران سالمندی جلوگیری کند.
براساس اطلاعات منتشره شیلات هرمزگان این استان هم اکنون با دارا بودن 9سایت پرورش میگوی فعال وسطح زیر کشت سه هزارو 600 هکتار(فضای مفید) و تولید سالانه 15هزارتن رتبه اول در بین استان های تولید کننده میگوی پرورشی کشور را دارد.
6149/6048
خبرنگار : رضا رضا گیلانی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.