به گزارش ایرنا،عبدالحمید حمزه پور روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: مقایسه میزان بارش ها در سال زراعی و آبی که از اول مهرماه هرسال شروع و تا ابتدای مهرماه سال بعد ادامه دارد، نشان می دهد که تاکنون این میزان بارش ها در استان هرمزگان 23 و نیم میلیمتر بوده است.
وی بیان داشت: این میزان بارندگی بیشتر در حوزه غرب هرمزگان بوده که به علت وجود سفره های شور و گنبدهای نمکی قابل استفاده نیست.
مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد: 700 تا 800 روستای این استان در حوزه ساحل قرار دارند که با شیرین سازی آب دریا در شرایط فعلی می توان تا حدودی بحران بی آبی که همه کشور درگیر آن هستند، را کاهش داد.
حمزه پور خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که در شرایط فعلی هرمزگان و کشورمان با بحران بی آبی مواجه هستند و تنها راه نجات آب نیز مدیریت مصرف بهینه آب و اصلاح فعلی مصرف آب بوسیله مجمتع های آبرسانی و شیرین سازی آب دریا است.

**25 درصد تامین آب روستاهای هرمزگان از محل آب شیرین کن ها است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد: هم اکنون آب آشامیدنی 200 روستای این استان معادل 25 درصد با 20 سایت آب شرین کن تامین می شوند که این میزان تا پایان برنامه ششم به 50 درصد می رسد.
حمزه پور اضافه کرد: امسال نیز 12 سایت آب شیرین کن با ظرفیت 20 هزار متر مکعب برای تامین آب 150 روستا در هرمزگان در دست اجرا است.
وی بیان داشت: همچنین 60 درصد منابع آبی استان هرمزگان نیز از طریق چاه و چشمه و 15 درصد نیز از طریق خطوط انتقال آب منطقه ای تامین می شود.
وی بیان داشت: شهرستان قشم دارای 60 روستا با جمعیت 80 هزار نفر جمعیت است که در 3 سال گذشته روستاهای آن از نعمت آب محروم بودند و اکنون با ساخت بزرگترین مجتمع آبرسانی در قشم 90 درصد روستاهای آن از آب آشامیدنی بهره مند شدند و آبرسانی به 10 درصد روستاهای آن نیز تا پایان امسال انجام می شود.

** 1267 روستای هرمزگان دارای شبکه آبرسانی هستند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد: یکهزار و 715 روستا در این استان سکونت دارند که تعداد یکهزار و 267 روستای آن دارای شبکه و تاسیسات آبرسانی است.
حمزه پور گفت: این در صورتی است که قبل ازانقلاب اسلامی تنها 15 روستای شاخص هرمزگان دارای شبکه آبرسانی بودند و امروز به برکت انقلاب افزایش قابل توجهی داشته است.
وی بیان داشت: 50 تا 60 هزار نفر از جمعیت استان هرمزگان نیز هم اکنون بدون شبکه و تاسیسات آبرسانی هستند که بیشتر آن ها روستاهای کوچک و زیر 20 خانوار است.

** ساخت 30 مجتمع آبرسانی روستایی در هرمزگان
این مقام مسئول گفت:30 مجتمع آبرسانی روستایی درهرمزگان در دست ساخت است که با ساخت این مجتمع ها 600 روستا در این استان از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند می شود.
حمزه پور گفت: تاکنون 2هزار میلیارد ریال از محل اعتبارهای ملی برای ساخت این مجتمع های آبرسانی هزینه شده و برای تکمیل آن 5هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که تا 3 سال آینده تمامی این مجتمع ها به بهره برداری کامل می رسد.
وی بیان داشت: مجتمع سهران بشاگرد در قالب 40 روستا، مجتمع دژگان بندرلنگه در قالب 35 روستا و تکمیل مجتمع قشم و آبرسانی به تمامی روستاهای این شهرستان از شاخص ترین و بزرگترین مجتمع های آبرسانی روستایی در هرمزگان است.
این مسئول همچنین یاد آورشد: در 3 سال گذشته 500 تا 600 روستای استان هرمزگان با تانکر آبرسانی می شدند که این میزان اکنون به کمتر از 100 روستا رسیده است.
حمزه پور ابراز داشت: امسال 200 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی برای آبرسانی به روستاهای هرمزگان اختصاص یافته است.

** آبرسانی به 30 روستای استان هرمزگان در دهه فجر
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد: در دهه فجر امسال 30 روستای این استان با جمعیتی افزون بر 40 هزار نفر از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.
حمزه پور افزود: در مجموع 280 میلیارد ریال از محل اعتبارهای استانی و ملی برای آبرسانی به این 30 روستاها هزینه شده اشت.
تعداد کل روستاهای استان هرمزگان یک هزار و730 روستا دارد که تعداد روستاهای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی 1030روستا است.
375 حلقه چاه، 54 دهنه چشمه، یک رشته قنات، 18 سایت آب شیرین کن و سایر انشعاب ها، آب روستایی استان هرمزگان را تامین می کنند.
7195/ 6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.