به گزارش ایرنا، شهردار، رئیس شورای شهر، بخشدار و جمعی از دهیاران رویدر بندر خمیر بخشی از مسائل و مشکلات این منطقه بویژه در زمینه آب، برق، مخابرات، ورزشی و آموزشی که مردم با آن روبرو هستند را در نشستی با نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.

** 200 خانوار رویدر در زیر کوه سکونت داشته و در معرض تهدید هستند
شهردار رویدر بندرخمیر در این نشست که حدود سه ساعت به طول کشید، گفت: 200 خانوار رویدر در زیر کوه سکونت دارند که در پی بارندگی و بروز زلزله، خطر ریزش کوه آن ها را تهدید می کند.
عبدالکریم جعفری افزود: اعتبارهایی برای جابجایی این 200 خانوار تخصیص داده شده اما نیازمند توجه جدی برای انتقال آن ها هستیم و ایجاد خانه های پیش ساخته می تواند یکی از طرح های مهم باشد.
وی هم چنین گفت: سرکشی و حضور اداره جهاد کشاورزی در مزرعه های کشاورزی بخش رویدر بسیار پایین است به طوری که بسیاری از چشمه ها و قنات های رویدر با قدمت طولانی از بین رفته و در خصوص جاده بین مزرعه ها برای تسهیل کشاورزان نیز همراهی زیادی صورت نگرفته است.
شهردار رویدار با اشاره به این که این شهر بدون کلانتری است، گفت: تنها یک پاسگاه بدون تلفن و خطوط ارتباطی در 5 کیلومتری این شهر قرار دارد که از لحاظ امنیتی با مشکل روبرو هستیم.
جعفری گفت: شهرداری رویدر نیازمند امکانات و تجهیرات عمرانی بیشتر است، زیرا علاوه بر شهر رویدر مدیریت بحران های روستاها و آبادی های اطراف نیز توسط شهرداری و عوامل این شهر انجام می گیرد.
وی هم چنین به فرصت گردشگری در شهر رویدر اشاره کرد و گفت: جاذبه های طبیعی و چشمگیر شهر رویدر همچون کوه شب، دره های منحصر به فرد، چشمه و نخلستان های آن می تواند فرصتی برای توسعه اقتصادی و اشتغال مردم باشد.
کوه شب رویدر با مناظر بکر و طبیعی با پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود پرندگان و حیوانات، چشمه های پر آب رویدر، دره های خاص با پوشش گیاهی مناسب و نخلستان ها از هم ترین جاذبه های گردشگری شهر رویدر بندر خمیر است.
شهرداری شهر رویدر در 6 تیرماه 1378 توسط استاندار وقت هرمزگان افتتاح شد.

** رویدر سالن ورزشی ویژه بانوان ندارد
بخشدار رویدر بندر خمیر نیز گفت: این شهر اداره ورزش و جوانان ندارد و حتی یک سالن ورزشی برای بانوان اختصاص نیافته است.
فاروق رحیمی افزود: در منطقه رویدر مشکلاتی در خصوص اختصاص زمین برای مسکن متقاضیان وجود دارد که بخشی از زمین های مورد نظر در غرب رویدر تحت تملک محیط زیست استان فارس است و برای واگذاری با چالش های جدی مواج هستیم.
وی یادآورشد: بنیاد مسکن برای صدور سند خانه هایی که مدت هاست سکونت در آن ها جریان دارد، تقاضای خرید زمین داده است که پس از گذشت سال ها این کار صورت نگرفته و اکنون این اقدام برای اهالی نامتعارف محسوب می شود.
بخشدار رویدر اضافه کرد: تنها در 2 روستای بخش رویدر طرح هادی روستایی اجرا شده است و طرح های ناتمام حوزه آبخیزداری با همت خیران ایجاد شده و نیازمند توجه است.
شهر رویدر دارای 20 روستا است.

** برای تامین آب آشامیدنی سالم رویدر تدبیری اندیشیده شود
رئیس شورای اسلامی شهر رویدر بندر خمیر نیز گفت: 35 سال است که مردم رویدر آب شرب ندارند و باید تدبیری اندیشه شده و برای تامین آب آشامیدنی سالم، بخشی از طرح آب شیرین کن خلیج فارس به این منطقه واگذار شود.
هر 3 روز تنها 3 ساعت آب برای شهر رویدر اختصاص می یابد و به علت این که این آب از محل چاه تامین می شود، غیر قابل شرب و بهداشتی است.
عبدالرحمن براندیش افزود: راه ارتباطی رویدر غیر استاندارد و نا ایمن است که تلفات جانی زیادی داشته است.
وی هم چنین به اختلال در شبکه ارتباطی و مخابرات شهر رویدر اشاره کرد و ایجاد کلانتری و توسعه گردگری را در این شهر نیازمند توجه دانست.
رئیس شورای اسلامی شهر رویدر بندر خمیر بیان داشت: بسیاری از مدرسه های این بخش فرسوده و تخریبی است و نزدیک به 30 سال است که فرهنگیان به دنبال استقرار اداره آموزش و پرورش در این شهر هستند.
بیش از سه هزار دانش آموز در بخش رویدر مشغول به تحصیل هستند و هشت مدرسه در این بخش در وضعیت تخریبی قرار دارد.
جمعی از دهیاران روستاهای بناب، بستویه، رودبار، گوین و گیشو شهر رویدر نیز به نمایندگی از دهیاران شهر رویدر، بیشتر مشکل مردم این منطقه را آب شرب، دسترسی نداشتن روستا به راه ارتباطی مناسب، برق و مخابرات مطرح کردند.

مشکلات مطرح شده را پیگیری می کنیم
**رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: برای بهبود عملکردها، نشست هایی بین مدیران اداره ها و نماینده های مجلس برگزار می شود و مشکلات مطرح شده مورد پیگیری قرار می گیرد.
حسین هاشمی تختی با اشاره به این که همدلی و وحدت بسیاری از مسائل و مشکلات را از بین می برد، افزود: باید براساس عدالت عمل کنیم و در تخصیص بودجه، امکانات، نیازها و خواسته های مردم را در نظر بگیریم.
وی بیان داشت: باید از ظرفیت مدیران توانمند و کارآمد فارغ از جناح های سیاسی، برای پیشرفت منطقه رویدر بهره بگیریم.

** نمایندگان مجلس می توانند روند کار شهرداری ها را تسهیل کنند
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نمایندگان مجلس دستگاه اجرایی نیستند اما براساس وظیفه ای که دارند و انتخابی که توسط مردم انجام شده می توانند تسهیل کننده در روند کار شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها باشند.
احمد مرادی افزود: در شهرستان بندر خمیر ظرفیت خدمت رسانی نسبت به دیگر منطقه های استان هرمزگان بهتر و مناسب تر است.
وی بیان داشت: مدیران اداره ها باید در حل مسائل مشکلات مردم، سرعت عمل خود را بیشتر کنند.

** باید با اولویت بندی و تهیه شناسنامه، مشکلات شهرها و روستاها را حل کرد
یکی دیگر از نمایندگان مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تاکنون نشست هایی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان برگزار شده است تا مشکلات استان را با همراهی در یک مکان مشترک مورد بررسی قرار دهیم و با یک فهم مشترک از خدمت، مسائل را حل کنیم.
محمد آشوری افزود: پس از تهیه شناسنامه برای شهرها، روستاها و مناطق استان هرمزگان با اولویت بندی مشکلات را باید حل کرد.
وی یادآور شد: طرح های نیمه تمام و تکمیل طرح های شروع شده باید در اولویت قرار گیرد.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: توجه به ظرفیت های موجود، آهنگ توسعه در استان هرمزگان را بهبود می بخشد.
این نماینده مجلس ابراز داشت: خدمت نیازمند آرامش است و گاهی رقابت های نامتعارف طرفداران نماینده و یا برخی جناح ها موجب افزایش هزینه در مدیریت ها می شود.
شهر رویدر با بیش از 15 هزار نفر جمعیت در 87 کیلومتری شمال غربی بندر خمیر و 140 کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد.
بخش رویدر از شمال به کوه شب، از شمال شرقی به بخش فین، از شمال غربی به شهرستان لارستان، از مغرب به شهرستان بستک و از جنوب به کهورستان و از جنوب غربی به کشار محدود می گردد.
7195/7408
گزارش: رقیه غلامی زاده ** انتشار دهنده: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.