به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی روز چهارشنبه در همایش الگوهای بازار اسلامی در قشم افزود: بیشتر احکام مذاهب شیعه و اهل سنت درباره مسائل اقتصادی مشابه است و از این رو می توان وحدت و اخوت بیشتر مسلمانان را در این حوزه جستجو کرد.
وی ادامه داد: بر اساس فقه اسلامی مسلمانان می توانند از پاکی و حلال بودن کالاها در بازارهای ملل اسلامی، به حکم آنکه بازار اسلامی است، اطمینان داشته باشند و این امر اختصاص به بازار شیعه و اهل سنت ندارد.

** قشم چشم اقتصادی کشور
جوادی آملی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: قشم چشم اقتصادی کشور است که می تواند فعالیت های اقتصادی منطقه را رصد، جهت دهی و هدایت کند
وی ادامه داد: از این منطقه انتظار می رود علاوه بر فعالیت های اقتصادی، فرهنگ مسائل اقتصادی چه در بحث تولید و چه به لحاظ مصرف را به کشور منتقل کند.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء قم گفت: با احکام بازار محلی نمی توان بازار جهانی را کنترل و هدایت کرد و در سطح ارتباطات اقتصادی جهانی باید نظام و قوانین تدوین شود.
وی اذعان کرد: علم و تکنولوژی با پیشرفت خود، نظام بازار را در جهان دگرگون کرده و توسعه جهانی را به شکل دیگری رقم زده است.
جوادی آملی افزود: در دنیای امروز که یک نام تجاری به ارزش بالا خرید و فروش می شود، مناسبات اقتصادی دست خوش تغییرات شده است و مضامین اقتصادی اسلام نیز تغییر مصداق یافته اند.
وی ادامه داد: تولید کالا با کیفیت پایین و فروش آن به عنوان یک کالای درجه یک و با برند جهانی مصداق کم فروشی و غش در معامله است.
جوادی آملی گفت: سرمایه باید در جامعه چرخش داشته باشد تا همه مردم از آن بهره مند باشند و این در حالی است که در تجارت آزاد امروز که تحت تاثیر نظام سرمایه داری است برخی از مردم تحت عنوان فقیر تقسیم بندی می شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: در اسلام مباحث اقتصادی با مباحث اعتقادی گره خورده است و از این رو می توان گفت اقتصاد ما عین دیانت ماست.
همایش الگوهای بازار اسلامی با حضور رئیس بنیاد بین المللی اسرا، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، امام جمعه، فرماندار، امام جمعه اهل سنت و دیگر مسئولان قشم روز چهارشنبه در تالار وحدت این شهر برگزار شد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500/7408
خبرنگار: حسین آزاد منجیری * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.