به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس در این نشست با بیان این که در حال حاضر بالغ بر 206 هزار مشترک تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند، گفت: احداث مخزن 20 هزار متر مکعبی منطقه 600 دستگاه به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
امین قصمی ابراز کرد: از عمر خط 1200 میلی متری انتقال آب از شرق به غرب بندرعباس که توسط شرکت سهامی آب منطقه ای اجرا شده است بیش از 17 سال می گذرد و هر چند این خط فرسوده شده اما شاهرگ اصلی در شهر بندرعباس به شمار می رود.
وی هم چنین پیشرفت فیزیکی فاز نخست آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس با ظرفیت 20 هزار متر مکعب را 90 درصد اعلام کرد.

** بازسازی 300 هزار متر مکعب از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس
امین قصمی در ادامه سخنان خود در جمع اعضای شورای شهر بندرعباس با بیان این که در این شهر حدود 2 هزار و 250 کیلومتر شبکه بهره برداری آب در دست اقدام است، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 206 هزار مشترک تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان با اشاره به این که 750 کیلومتر شبکه فاضلاب در دست بهره برداری است، افزود: 33 میلیون مترمکعب آب در شش ماهه اول سال جاری استحصال و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.
قصمی حجم فاضلاب جمع آوری شده را 60 هزارمتر مکعب در شبانه روز اعلام کرد و افزود: ظرفیت تصفیه خانه نیز حدود 72 هزار مترمکعب در شبانه روز است.
به گفته وی،تعدادی از چاه های در بستر رودخانه میناب بیش از یک سال است که از مدار بهره برداری خارج شده و هیچ آبی به سمت مرکز استان وارد نمی شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس عنوان کرد: حدود 28 کیلومتر شبکه آب در شش ماه نخست سال جاری با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 200 میلیون ریال در بندرعباس ایجاد کردیم.
قصمی بازسازی 300 هزارمترمکعب تصفیه خانه درحال بهره برداری بندرعباس را از دیگر پروژه های این شرکت طی شش ماهه اول سال جاری نام برد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان در خصوص طرح های در دست اجرا در بحث تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس گفت: در شرایط فعلی 130 میلیارد ریال قرارداد درحال اجرا داریم و حدود هفت هزار میلیارد ریال نیز برای تامین مخزن ها قرارداد منعقد شده است.

** آغاز پرسش های اعضای شورا و پاسخ های قصمی
در ادامه سخنان قصمی و در بخش پرسش و پاسخ اعضای شورا، پرویزسالاری عضو شورای شهر بندرعباس به اهمیت توجه به بافت فرسوده و جلوگیری از هدر رفت آب اشاره کرد.
این عضو شورا ضمن قدردانی از همراهی شرکت آب و فاضلاب در بحث پرداخت قبوض مدرسه ها گفت: با توجه به وجود صنایع گسترده در غرب بندرعباس چند درصد از آب تولیدی در بخش صنعت و فروش به کشتی ها مصرف می شود و آیا توانسته اید از ظرفیت حمل و نقل دریایی کسب درآمد کنید یا خیر؟
مجیدعسکری زاده، یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز از بوی تعفن خورها و سواحل شهر بندرعباس ابراز نارضایتی کرد و آن را نگران کننده خواند.

** هزینه های آب مدیریت شود
کیانوش جهانبخش، رئیس کمیسیون عمران شورا نیز گفت: انتظار مردم مدیریت هزینه های آب است.
میزان هزینه کرد بابت تجهیزات کارگاه ها در آب شیرین کن نخل ناخدا و آثار زیست محیطی آن، نحوه جانمایی آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی و رفع نگرانی جامعه دانشگاهی از میزان پساب و آلودگی های زیست محیطی ازسئوالاتی بود که جهانبخش خواستار پاسخ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری در مورد آن ها شد.
فاطمه جراره یکی از دو بانوی عضو شورای شهر بندرعباس نیز بحث پلاژ بانوان را به میان کشید و این سئوال را مطرح کرد که آیا شرکت آب و فاضلاب برنامه ای برای این پلاژ دارد؟

** فاضلاب بندرعباس زندگی در برخی محلات شهر بندرعباس را دشوار کرده است
آبتین امیری دیگر عضو شورای شهر بندرعباس نیز گفت: بخشی از فاضلاب شهری در بندرعباس بدون هیچ گونه نظارتی از سوی دستگاههای متولی به خورها و سپس به دریا ریخته می شود که جا دارد این مساله از سوی دستگاه های متولی امر پیگیری شود و حتی در صورت نیاز در این خصوص دعوای حقوقی صورت گیرد.
وی افزود: نباید بدون امکانات و حمایت مالی و اداری شهرداری را در وسط مشکلات رها کرد و از این نهاد انتظار معجزه داشت بلکه هر نهادی باید وظیفه خود را در این خصوص به خوبی انجام دهد.
این عضو شورا ادامه داد: فاضلاب شهری در برخی محله ها و منطقه های شهر بندرعباس زندگی را بر اهالی محلات این شهر تنگ کرده است و از استاندار می خواهیم ورود ویژه کند و از تمامی ظرفیت های حاکمیتی برای حل این مشکل استفاده کند.
امیری در مورد مشکلات محیط زیستی آب شیرین کن ها در اطراف بندرعباس گفت: این آب شیرین کن ها برای تامین آب شرب چند استان مجاور راه اندازی شده است ولی آیا همه جوانب کارشناسی و محیط زیستی آن ها در نظر گرفته شده است؟

**حاضریم هزینه های انتقال فاضلاب شهرک ولی عصر را بپردازیم
امین قصمی در بخش پاسخ به سئوالات اعضای شورا با بیان این که شهر بندرعباس منابع آلوده کننده متعددی دارد، بیان کرد: هرجا در بافت فرسوده امکان اجرای شبکه فاضلاب باشد درقالب قرارداد آمادگی همکاری داریم.
وی با بیان این جمله که پساب تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس سالم ترین ماده خارجی است که وارد دریا می شود، خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم که از پساب دریا استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در خصوص پلاژ بانوان رسما اعلام کردیم بار مالی و کاراجرایی و هرگونه هزینه ای که در انتقال فاضلاب شهرک ولی عصر به تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس باید اجرا شود شرکت آب و فاضلاب متقبل خواهد شد.
قصمی اضافه کرد: اما شهرک ولی عصر نمی تواند فاضلاب این شهرک را به ما تحویل بدهد، فاضلاب رها شده شبکه جمع آوری فاضلاب ندارد، ایستگاه های پمپاژ آن آماده نیست و فاضلاب از مسیرهای مختلف وارد خور می شود.
این مسئول خطاب به اعضا گفت: شورا از طرف من می تواند قول بدهد که شرکت آب و فاضلاب حاضر است هزینه های انتقال فاضلاب شهرک به تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس را پرداخت کند اما به شرطی که کار انتقال به خود شرکت واگذار شود.
وی در پاسخ به سئوال پرویز سالاری گفت: فروش آب به کشتی های بین المللی نداریم آن ها آب خود را از امارات تامین می کنند.

** آب گیری 200 هزار متر مکعبی نفت ستاره از خلیج فارس
قصمی هم چنین از وجود آب گیرهای متعدد به عنوان منابع آبی مهم در سطح شهر بندرعباس نام برد و اظهار داشت: آب گیر پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان یک مگاپروژه، 200 هزار متر مکعب آب در ساعت از خلیج فارس می گیرد.
وی این طرح را در سطح جهان بی نظیر خواند که نمونه آن در جهان وجود ندارد که توانایی دریافت200 هزار متر مکعب آب در ساعت از دریا دارد و اثرات زیست محیطی کمتری دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بابیان این که نفت ستاره بیش از 50 درصد ظرفیت آزاد دارد، ادامه داد: در کنار آبگیر ستاره خلیج فارس، آب شیرین کن 100 هزارمتری مکعبی بندرعباس وجود دارد که اگر قرار بود ما هم یک آبگیر در کنار آن می زدیم هزینه ای سرسام آور و مشکلات زیست محیطی به همراه داشت.
7408/7195 * گزارش: رقیه غلامی زاده * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.