علی کریمی روز سه شنبه درمصاحبه اختصاصی با خبرنگارایرنا اظهار کرد: مجوزهای لازم برای واگذاری نزدیک به یکهزارهکتار از آنها واقع درمنطقه کرگان ازتوابع شهرستان میناب گرفته شده که درحال ثبت نام ازمتقاضیان هستیم.
وی افزود: عملیات شناسایی و نقشه برداری 20هزارهکتار زمین مستعد پرورش میگو در شهرستانهای بندرعباس، جاسک، بندرلنگه، قشم و میناب نیزانجام شده که پس از اخذ مجوزهای لازم از دستگاههای ذیربط ازجمله حفاظت محیط زیست و امور اراضی عملیات واگذاری آنها نیز درسال جاری تا سال آینده آغاز می شود.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه سطح مفید این زمین ها پس از تسطیح و احداث کانال تامین و توزیع آب به 15هزارهکتار می رسد، گفت: دراین صورت میزان تولید سالانه میگوی دراین استان به بیش از 70هزارتن افزایش می یابد.
این منبع وسعت مزارع زیر کشت میگوی این استان را در سال جاری سه هزار و 600هکتار با پیش بینی تولید 12هزارتن عنوان کرد و گفت: از آغاز فصل برداشت (اواخرتیرماه) تاکنون بیش از هفت هزارو 500تن میگو برداشت شده که 80درصد آن به خارج از کشور صادر شده است.
کریمی ادامه داد: در راستای توسعه متوازن پرورش میگو مقدمات ایجاد 13مرکز تولید و تکثیر لارو میگو دراین استان نیز صادر شده که سه مرکز آن درمرحله احداث است.
به گفته وی هم اکنون 11مرکز تولید لارو میگو درهرمزگان فعالیت دارند که میزان تولید آنها در سال جاری به یک میلیاردو 400 میلیون عدد لارو میگو رسیده که 350میلیون قطعه بیشتراز تولیدات سال گذشته است.
وی هدف ازاحداث این مراکز را ایجاد ظرفیت های جدید برای تامین لارو مورد نیاز سایت های پرورش میگوی فعال و در دست احداث عنوان کرد که با استقبال متقاضیان مواجه شده است.
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان مجموعه فعالیت های این اداره کل را در راستای عملی کردن طرح های دریامحورو همچنین اقتصاد مقاومتی عنوان کرد که با توجه به استقبال سرمایه گذاران موفقیت های چشمگیری داشته است.
این مقام مسوول در شیلات هرمزگان با اعلام اینکه با ایجاد هر مزرعه 20هکتاری پرورش میگو برای 12نفر بطور مستقیم شغل پویا ایجاد می شود گفت: با واگذاری و تسطیح زمین های آماده واگذاری وبهره برداری از سایت ها 9هزارنفر جذب کار می شوند.
به گفته وی هم اکنون نزدیک به دو هزارو200نفر بطور مستقیم در سطح سه هزارو 600هکتار از مزارع پرورش میگوی این استان فعالیت دارند.
کریمی از هرمزگان بعنوان یکی از مهم ترین استانهای مستعد پرورش میگو و تولید لارو نام برد و یادآورشد: سالانه 2 فصل از 'اسفند تا تیر' و از 'تیرماه تا اواخرآذرماه' کار پرورش و برداشت میگو دراین استان انجام می شود .
در اطلاعات منتشره شیلات هرمزگان آمده است: این اداره کل در نظر دارد جهت واگذاری مجوز پرورش میگو، حدود یکهزارهکتار اراضی استعدادیابی شده منطقه کرگان ازتوابع شهرستان میناب را به متقاضیان واجد شرایط درقالب قطعات 20 هکتاری با سرمایه شخصی (آورده) متقاضی واگذارکند.
دراین اطلاعات از متقاضیان خواسته شده که از 25آذرماه به مدت شش روز کاری با مراجعه به وب سایت این اداره کل، دفتر معاونت آبزی پروری و یا شیلات میناب و ارائه مدارک لازم ثبت نام کنند.
میگوی پرورشی درسایت های هرمزگان از نوع وانامی است که تولید آن از سال 88هجری خورشیدی به صورت آزمایشی آغاز شد که پس از کسب نتایج مطلوب هم اکنون در همه مزارع پروش داده می شود.
کارشناسان شیلات از کاهش هزینه های غذایی، ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماریها و داشتن دوره رشد کمتر بعنوان مهم ترین ویژگی های میگوی 'وانامی' نام برده اند.
صنعت شیلات و آبزیان که از قدیمی ترین راه های درآمد مردم ساحل نشین جنوب از جمله هرمزگان بوده و دولت تدبیر و امید نیز به آن توجه ویژه ای دارد و می تواند محور توسعه هرمزگان باشد.
این استان با دارا بودن 9سایت پرورش میگوی فعال وسطح زیر کشت سه هزارو 600 هکتار(امسال) و تولید سالانه بیش از11هزارتن رتبه اول در بین استانهای تولید کننده میگوی پرورشی کشور را دارد.6149/ 6048
خبرنگار: رضا گیلانی** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.