به گزارش ایرنا، علیرضا نصری عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در قشم افزود: عملیات اجرایی این طرح انجام و ظرف 20 روز گزارش شود.
وی افزود: باید تعاملات بین دستگاهی برای ارائه خدمات به مردم و به خصوص جامعه معلولان افزایش یابد که در این راستا مناسب سازی فضای شهری و به خصوص ادارات باید با سرعت بیشتری انجام شود.
نصری تصریح کرد: معلولان همواره ثابت کرده اند که دارای استعدادهای شگرفی هستند و مسئولان باید فضا و مکان را برای ظهور و شکوفایی این استعدادها فراهم کنند.
وی گفت: آمارها نشان می دهد که سیاست های گذشته برای پیشگیری در حوزه معلولیت افراد مؤثر نیست و از این رو باید با آسیب شناسی سیاست های گذشته برنامه جدیدی تدوین شود.
رئیس بهزیستی قشم نیز در این مراسم گفت: 1،4 جمعیت شهرستان معادل 2 هزار و 223 معلول در سطح شهرستان قشم زندگی می کنند که 80 درصد از آنان ساکن روستاها هستند.
اسماعیل کیانی با اشاره به شناسایی سه خانواده دارای چهار معلول، 17 خانواده دارای سه معلول و 77 خانواده دارای 22 معلول، افزود: بیش از 80 درصد افراد معلولی جسمی-حرکتی و ذهنی هستند که معلولیت 54 درصد از افراد ژنتیکی و مادرزادی است.
وی ادامه داد: 20 درصد از افراد در اثر بیماری های مختلف معلول شده اند و معلولیت 18،5 درصد افراد نیز در اثر حوداث و سوانح بوده است.
کیانی تصریح کرد: 3،9 درصد معلولیت ها حین زایمان اتفاق افتاد و 3،6 درصد معلولیت ها نیز در اثر سایر عوامل به وجود آمد.
به گفته وی 26،5 درصد از معلولان در گروه سنتی 40 تا 50 ساله و 25،5 درصد از آن ها در رده سنی 30 تا 40 سالگی هستند.
رئیس بهزیستی قشم افزود: در شهرستان قشم 150 معلول زیر 14 سال وجود دارد که علیرغم وجود ظرفیت خدمات دهی تنها 35 نفر از خدمات مرکز استفاده می کنند.
وی تنها مشکل استفاده نکردن دیگر معلولان زیر 14 سال از خدمات ارائه شده را فراهم نبودن وسیله رفت و آمد اعلام و تصریح کرد: خانه نشینی، گوشه گیری و مشکلات روحی و روانی در کمین کودکانی است که از 3 سالگی وارد جامعه معلولان نشوند.
رئیس بهزیستی قشم اظهار کرد: معلولیت در ایران سالانه رشد دارد که مهمترین دلیل آن سوانح و تصادفات جاده ای است؛ به طوری که هر ساله 100 هزار نفر در اثر حوادث جاده ای معلول می شوند.
وی به تولد 30 هزار کودک معلول در سال اشاره و اذعان کرد: معلولیت ها قابل پیشگیری است و به خصوص در حوزه تولد کودکان معلول با پیشرفت های پزشکی می توان به راحتی از تولد کودک معلول جلوگیری کرد که نیاز به آموزش خانواده ها دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500/7408
خبرنگار: حسین آزاد منجیری * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.