«به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیر زمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین ، ترسیب کربن گفته می شود؛ طرح ترسیب کربن مبتنی بر توسعه پایدار روستایی ، بهبود معیشت مردم محلی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است. »
به گزارش ایرنا ، ابراهیم جعفری تختی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مرحله نخست این طرح در بیش از 100 روستای بندرعباس در بخش ‌های قلعه قاضی، حسنلنگی و شهر تخت تا محدوده ساحل دریا اجرا می‌ شود.
وی بیان داشت: برای اجرای این طرح ، 800 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار کرد: بادکش زنده (نهال کاری) ، احیای مراتع ، آموزش استفاده از مراتع و احیای صنایع بومی و محلی با مشارکت مردم روستایی از دیگر بخش های اجرای این طرح است.
جعفری تختی گفت: توانمند سازی در سطح محلی ، بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی ، احیای مراتع در سطح ملی و کاهش دی اکسید کربن و بهبود وضعیت اقتصادی اجتماعی جوامع محلی از اهداف اجرای این طرح است.
طرح ترسیب کربن با مشارکت سازمان عمران ملل متحد و سازمان جنگل‌ها از سال 1384 در کشور اجرا می ‌شود.
ارائه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان هدف جهانی ، احیای منابع طبیعی تخریب یافته منطقه با مشارکت گروه های توسعه روستایی به عنوان هدف ملی و بهبود شاخص توسعه انسانی مردم منطقه و توانمندسازی گروه های توسعه از جمله اهداف منطقه ای طرح ترسیب کربن اعلام شده است.
از مساحت هفت میلیون و200 هزار هکتاری استان هرمزگان ، 6 میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل ، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
7195/ 6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده ** انتشار دهنده : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.