به گزارش ایرنا ، چهاردهم تیر ماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ،به عنوان 'روز قلم ' در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و گرامیداشت این روزفرصتی برای قدردانی از زحمات اصحاب فکر ، اندیشه و فرهیختگان یک جامعه است ، فرهیختگانی که با تحمل فراز و نشیب های زیاد همواره نقش آگاهی بخشی جامعه را بر عهده دارند.
اهالی قلم در هر جامعه ای چون چراغ راه با ارائه نکات ارزشمند و گوشزد کردن مسائل ،انسان ها را از حرکت در بیراهه ها باز می دارند و با تولید فکر و اندیشه ضمن کمک به آگاهی یافتن مردم یک جامعه ، با نقد های سازنده مسئولان را در امر خطیر اداره و تصمیم گیری های مهم یاری می کنند.
قلم در طول تاریخ ، زبان دوم انسان بوده که به مدد آن وقایع تلخ و شیرین ، خوب و بد و عبرت آموز در کتاب تاریخ به ثبت رسیده است ، اهمیت قلم و تفکر نویسنده بدان اندازه است که ممکن است با نگارش خود فرد ، گروه یا جامعه ای را تخریب و به سراشیبی بکشاند و گاه با نقد دلسوزانه و منصفانه موجبات حرکت به سمت تعالی و رشد را فراهم سازد .
در کتاب آسمانی نیز به ' قلم 'سوگند یاد شده است آنچنان که قرآن در این زمینه می فرماید ' ن و القلم و مایسطرون' ،این آیه اهمیت فکر و اندیشه و قداست قلم را به کسانی که آن را در دست می گیرند گوشزد می کند تا با آگاهی، آن را بر صفحه کاغذ بگردانند و مسئولیت آنچه را که می نویسند بپذیرند.
نامگذاری 14 تیر ماه به نام روز قلم با سابقه فرهنگی کشور بی ارتباط نیست به گونه ای که ابوریحان بیرونی نیز در کتاب 'آثار الباقیه ' آورده است که چهاردهمین روز از تیر ماه را ایرانیان باستان، روز تیر(عطارد) می نامیدند، سیاره تیر یا عطارد در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است.
سالهاست که در سراسر کشور برای گرامیداشت این روز و قدردانی از تلاش اهالی قلم برنامه های متنوعی برگزار و از جمعی تقدیر می شود اما باید دانست که ارزش تفکر و اندیشه و پاسداشت از مقام اهالی قلم و صاحبان فکر نباید تنها در تقویم و به یک روز بسنده شوند ، برپایی و اختصاص یک روز برای یاد آوری و توجه بیشتر به این قشر فرهیخته و زحمتکش است.
رضا اسماعیلی شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی با تبریک روز قلم به تمامی صاحبان فکر و اندیشه این روز را فرصتی برای تجلیل از زحمات این قشر فرهیخته از جامعه دانست و گفت : خداوند در قران به قلم و آنچه می نویسد سوگند یاد کرده است ،روایات متعددی نیز در این زمینه وجود دارد ،در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است ' مداد العلما افضل من دما الشهدا' که نشان از اهمیت و ارزش قلم دارد .
وی با بیان اینکه قلم نقش انسان سازی و جامعه سازی را بر عهده دارد اظهار کرد : نظامی گنجوی در ارزش جایگاه قلم نیز اینگونه سروده است که :
جنبش اول که قلم برگرفت
حرف نخستین ز سخن درگرفت
وی به رسالت خطیر اهالی قلم اشاره کرد و گفت : یکی از مهمترین وظایف اهالی قلم ذکر حقایق و بیدارگری و بصیرت افزایی است ، اهالی قلم با نوشته های خود می توانند در راستای ارتقا انسان و جامعه گام بردارند .
این شاعر معاصر تصریح کرد : اگر اهالی قلم به رسالت خود درست عمل نکند میدان برای تفکرات منفی و دروغ پردازی ها باز و فرصت برای سودجویان در به استثمار کشیدن انسان ها فراهم می شود.
بیدارگری ، روشنگری ،بصیرت افزایی ، حق پرستی ، ترویج فضایل اخلاقی و انسانی و بیان نقاط ضعف و قوت از وظایف اهالی قلم است که اسماعیلی بدان اشاره کرد و گفت : یکی دیگر از مسئولیت های اهالی قلم آسیب شناسی مسائل و انتقاد منصفانه است چرا که این قشر زشتی ها و خوبی های جامعه را با دقت بیشتری می بینند و بیان می کنند ، هر جاکه اهالی قلم منصفانه قلم زده اند جامعه در مسیر رشد قرار گرفته است .
وی اهالی قلم را وجدان بیدار جامعه دانست و گفت : در هر جامعه ای ممکن است در مقابل نقدها موضع گیری های صورت بگیرد اما این نباید بدان معنا باشد که اهالی قلم با کوچکترین واکنشی رسالت خود را فراموش کنند .
اسماعیلی با تاکید بر اینکه مسئولان در مقابل نقدها باید سعه صدر داشته باشند و روحیه نقد پذیری خود را بالا ببرند به ایرنا گفت : باید بسترهای نقد سازنده در جامعه فراهم شود ،در جامعه ای که فضای لازم برای ارائه نظرات مختلف نباشد آن جامعه دچار آسیب و پس رفت خواهد شد .
این منتقد ادبی با بیان اینکه اهالی قلم نجیب ، قانع و دارای مناعت طبع هستند خواستار توجه بیشتر به مسائل صنفی ، حقوق مادی و معنوی ، بهبود وضعیت معیشتی و همچنین فراهم ساختن فضایی امن برای قلم زنی این قشر از سوی مسئولان فرهنگی شد .
وی یکی از راه های حمایت از اهالی قلم را سامان یافتن نحوه و سیستم توزیع آثار اهالی قلم ، ایجاد صنفی برای رسیدگی به مشکلات و توجه به وضعیت معیشتی آنان عنوان کرد.
نغمه مستشار نظامی شاعر معاصر و ساکن جزیره کیش نیز اهالی قلم را قشری فرهیخته عنوان کرد و افزود : آنها قشری به دور از جنجال و هیاهو هستند و روح و ضمیرشان در دود و دم و همهمه از نوشتن دور می ماند ،اهل آشتی و مدارا هستند و بهترین ارمغان برای ایشان صلح ، مهرورزی و امنیت است.
دبیر جشنواره شعرو و سرود کیش اظهار کرد : فردی که خود را اهل قلم می داند در مقابل جامعه و همچنین هم صنفی هایش مسئول است بنا براین باید به وظیفه خطیر خود در آگاهی بخشی جامعه به خوبی عمل کند.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر حمایت های خوبی از اهالی قلم به ویژه در کیش صورت گرفته است اظهار کرد : حمایت مادی و معنوی از قشر فرهیخته ضمن ارتقا سطح کیفی آثار ، سبب رونق نشر ،کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه خواهد شد .
وی برگزاری جشنواره ها و پاتوق های ادبی ، کلاس های شعر و داستان نویسی با حضور استادان مطرح را سبب ارتقا ادبیات و سطح نویسندگان و شعرا دانست و گفت : در جزیره کیش نیز حمایت های خوبی از اهل قلم شده است ، برگزاری جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب شاعران و نویسندگان کیش به همراه خرید کتاب از سوی سازمان منطقه آزاد و اهدای آن به علاقه مندان به ادب و هنر حرکت خجسته ای ست که تداوم آن موجب دلگرمی اهالی قلم و ارتقای سطح کیفی آثار خلق شده توسط مولفان و بالا رفتن سرانه مطالعه خواهد بود.
14 تیرماه در تقویم کشور به عنوان روز قلم نامگذاری شده است .
1630*1641/ گزارش : مریم زبان دان - انتشار دهنده : امیر برزی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.