مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی هرمزگان شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کتابخانه شهید علامه طباطبایی بندرعباس تنها کتابخانه ای در استان است که بخش ویژه برای استفاده نابینایان در آن راه اندازی شده است.
محسن زینلی تختی ادامه داد: بخش یاد شده در سال 93 برای ارائه خدمت به روشندلان ایجاد شده و دارای حدود 500 فایل کتاب گویا و کتاب بریل و با ابزاری مانند تجهیزات ضبط صدا و نرم افزارها و سخت ‌افزارهای کاربردی و کتاب ‌‎های لمسی در حوزه کودک است.
مسئول روابط عمومی اداره کل بهزیستی هرمزگان در پاسخ به درخواست ایرنا برای دریافت آمار تعداد نابینایان استان گفت: برای دریافت این آمار باید با حراست هماهنگی کنید.
این درحالی است که براساس گفته های مددکار روشندلان انجمن نابینایان و کم بینایان هرمزگان در سال گذشته، پنج هزار فرد نابینا و کم بینای در هرمزگان شناسایی شده که تنها750 نفر در بندرعباس تحت پوشش انجمن یاد شده هستند.
بنا به اظهار آمنه شجاعی، 62 دانش آموز و 40 دانشجو زیر پوشش این انجمن درحال تحصیل هستند.
براساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ازای هر 100 نفر فرد دارای سواد خواندن و نوشتن باید هشت متر فضای کتابخانه ای در استان وجود داشته باشد که اکنون این سرانه در هرمزگان نزدیک به 2 متر است.
ساخت کتابخانه مرکزی بندرعباس و 6 کتابخانه دیگر در استان توسط اداره کل راه و شهرسازی آغاز شده که بهره برداری از آنها استاندارد فضای فیزیکی را دگرگون خواهد کرد اما چند سالی می شود که روند احداث کتابخانه مرکزی بندرعباس متوقف شده است.
استان هرمزگان با جمعیت یک میلیون و 750 هزار نفر دارای 62 کتابخانه عمومی با 617 هزار جلد کتاب است و افزون بر 35 هزار نفر از جمعیت این استان عضو فعال کتابخانه ها هستند.
3219/6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.