به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، هوشنگ ملایی بعدازظهر امروز در نشست خبری اظهارداشت: با وجود خشکسالی 17 ساله در هرمزگان، سدهای استان به دلیل بارندگی خوبی که در غرب و شمال استان بوده، آبگیری شده است.

وی بیان‌داشت: 160 میلیمتر میانگین بارندگی در هفت ماه سال آبی استان در 50 سال اخیر گزارش شده است، در حالی که میانگین بارش باران در 7 ماه آبی امسال به 242 میلیمتر رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه در حاجی آباد 179 درصد رشد بارندگی گزارش شده است تصریح کرد: مطالعات بر روی سایر رودخانه های استان آغاز شده و امید است بتوانیم در پنج سال آینده آبهای جاری در استان را کنترل کنیم.

ملایی با تاکید بر اینکه احداث سدهای کوچک در روستاها مدنظر است گفت: از مجموع 15 رودخانه در استان در حال حاضر چهار سد احداث شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 30 درصدی احداث سد سرنی در محدوده میناب افزود: این سد در سال 97 آبگیری می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه سد گابریک در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد گفت: این سد به عنوان یکی از سدهای بزرگ استان با حجم 270 میلیون متر مکعب ظرف چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ملایی با تاکید بر اینکه رویکرد برنامه توسعه ششم تامین 30 درصد آب شرب از طریق آب شیرین‌کن‌ها است ابراز داشت: در حال حاضر 5 درصد آب شرب در استان هرمزگان از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می‌شود که بیشتر مورد استفاده در صنایع و شرب است.

وی گفت: مساحت دشت‌های میناب 18 هزار هکتار است که ساماندهی 11 هزار هکتار در دستور کار است که یکی از طرح‌های بزرگ استان به حساب می‌آید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان، با اشاره به قدمت 40 ساله کانال‌های انتقال آب در دشت میناب تصریح کرد: طرح مطالعاتی ساماندهی و احیای دشت میناب از سال گذشته آغاز شده و در فاز اول 2 هزار و 500 هکتار در سال جاری ساماندهی می‌شود.

ملایی با بیان اینکه ساماندهی 11 هزار هکتار از دشت‌های میناب نیازمند تامین اعتبار 156میلیارد تومانی است گفت: سد میناب نیز با بارندگی‌های امسال 40 درصد آبگیری شده که معادل 100 میلیون متر مکعب است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 618891
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.