به گزارش خبرنگار ایرنا، اشکان مختاری چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز عملیات مرمت این پل، بیان داشت: این پل با 223 دهانه و بیش از یکهزار متر طول ، طویل ترین پل تاریخی ایران است.
وی افزود: پل لاتیدان یکی از شاهکارهای دوره صفوی محسوب می شود و در حال حاضر 230 متر از طول و 30 دهانه از آن باقی مانده است.
مختاری اظهار داشت: این پل برخلاف دیگر پل های دوره صفوی که آجری اند با سنگ های بی شکل ساخته شده ومیان دهانه های این پل،چشمه اتاق هایی وجود دارد که بر زیبایی این سازه افزوده است..
پل لاتیدان در شهرستان بندرخمیر بر روی رودخانه کل (کول) ایجاد شده و با شماره ثبت 1998 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل لاتیدان سال‌ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در سال ۱۳۷۲، در اثر سیلاب نمایان شد.
این پل، در دوران شاه‌عباس بزرگ، برای انجام لشگرکشی برای بیرون راندن پرتغالی‌ها ساخته شده ‌است و پس از پایان کار لشگرکشی، در اختیار کاروان بازرگانی قرار گرفت.
باید دانست که درازای پل لاتیدان (پل‌کول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است، از آنجا که این پل، در مسیر آبراهه‌های چندی قرار دارد و در فصل بارندگی، حجم آب در زیر پل بسیار زیاد است، تخصیص اعتبارات ملی به منظور بررسی‌های استحکام‌بخشی و بازسازی این اثر ملی از اهمیت ویژه برخوردار است.
شهرستان بندرخمیر در 70 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.