**معاون وزیر بهداشت:رسانه ها در مورد زیانهای قلیان به مردم اطلاع رسانی کنند
معاون بهداشتی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به رسالت رسانه ها در خصوص حساس سازی مردم در مصرف نکردن قلیان، گفت: مردم باید بدانند 80 درصد مواد موجود در قلیان شیمیایی و سرطان زا است.
علی اکبر سیاری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در بندرعباس اظهار داشت: این مواد شیمیایی سرطان زا و برخی از موارد آن اعتیاد آور است که مردم به ویژه جوانان و زنان باید نسبت به این مساله آگاهی و حساسیت داشته باشند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای حذف قلیان انجام می دهد، تصریح کرد: در همین راستا برنامه هایی در دست اجرا می باشد که از جمله آنها برخورد با واحدهای غیرمجاز عرضه قلیان از جمله رستوران های سنتی است.
دکتر سیاری با اشاره به اینکه موفقیت در اجرای هر برنامه ای نیازمند مشارکت جدی مردم است ، خاطرنشان کرد: در مسیر حذف قلیان باید با برنامه پیش رفت و از همین رو ابتدا با مراکز غیرمجاز که هیچگونه مجوزی در خصوص عرضه قلیان ندارند، برخورد می شود.
وی بیان داشت: برخی قهوه خانه ها از سالهای بسیار گذشته در مجوزهای خود عرضه قلیان نیز دارند که در حال حاضر با آنها برخوردی صورت نمی گیرد، زیرا که فعلا ما درصدد پیشگیری از گسترش عرضه قلیان در جامعه هستیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مساله کم تحرکی در کشور و مطالعات انجام شده در این زمینه در سال 90 اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده، استان فارس و هرمزگان جزو کم تحرک ترین مناطق کشور هستند که باید مسئولان این استان ها برنامه های جدی برای بهبود این وضعیت اتخاذ کنند.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مساله شیوع عادت های غذایی بد در جامعه که ناشی از توسعه زندگی مدرن و صنعتی است، گفت: مصرف فست فودها که درصد بالایی چربی و نمک دارد و همچنین نوشابه که دارای مقدار بسیار زیادی شکر است، این روزها علاقه مندان بسیاری را به ویژه در میان نسل جوان به خود جذب کرده است.
وی ادامه داد: مردم باید بدانند که مصرف این نوع غذاها به نوعی بازی کردن با سلامتشان است زیرا که مصرف زیاد نمک موجب بیماری خاموش فشار خون و در نتیجه آن مشکلاتی همچون بیماری های کلیوی، قلبی، چشمی، پوکی استخوان و برخی موارد دیگر می شود.
به گفته این مقام مسئول مصرف روانه یک قوطی نوشابه، سالانه موجب افزایش هفت کیلوگرم وزن افراد می شود که این چاقی و افزایش وزن زنگ خطر جدی برای سلامتی است.
دکتر سیاری تاکید کرد: باید عادت های غذایی خوب از جمله مصرف میوه و سبزیجات و پرهیز از مصرف غذاهای چرب و شیرین از سنین کودکی به افراد آموزش داده شود تا آنها همواره نسبت به سلامتی خود حساسیت داشته باشند.
وی اضافه کرد: بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون بالا موجب مرگ زودرس می‌شود و در این زمینه سازمان بهداشت جهانی 14 شاخص را تعریف کرده و ایران در دنیا با برنامه‌هایی که در این زمینه انجام داده، هم‌اکنون در رتبه دوم قرار دارد.
سیاری با اشاره به چهار چالش پیش روی نظام سلامت تصریح کرد: بیماری‌های مزمن غیر واگیر که باعث مرگ سالانه 38 میلیون نفر در جهان می‌شود و 76 درصد مرگ‌ومیرها در ایران ناشی از آن است یکی از این چالش‌ها است و افزایش چاقی، افزایش مصرف مواد دخانی و ایدز سه چالش دیگر هستند.
وی با اشاره به برنامه ها و تلاش های وزارت بهداشت برای بهبود شاخص های بهداشتی و سلامتی در جامعه، عنوان کرد: با تلاش ها و برنامه های اجرا شده در شاخص‌های فقر آهن و بهبود تغذیه، کنترل بیماری‌های عفونی گرمسیری و کاهش مرگ‌های زودرس، مرگ مادران و کودکان رتبه‌ها خوب گزارش شده است.
وی ابراز داشت: در حال حاضر کم خونی ناشی از فقر آهن در خانم‌های باردار در ایران 14 درصد است که این درصد با برنامه غنی‌سازی آرد با آهن که از سال 76 در کشور شروع شد، به دست آمده و در مقایسه با کشورهایی نظیر آمریکا که این درصد 17، در فرانسه 25و در ترکیه 30 درصد می باشد، موفقیت قابل توجهی است.
سیاری یادآور شد: بر اساس اولویت‌بندی‌های حوزه بهداشت، گام اول تأمین نیرو و کادر پزشکی و تجهیزات در روستاها و مناطق حاشیه‌نشین، مرحله دوم شهرهای کوچکی که زیر 50 هزار نفر جمعیت دارند و در نهایت فعال کردن خدمات سلامت در سطح کل کشور می باشد و اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت در درازمدت امکان‌پذیر است.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید برای 90 درصد مردم دسترسی به خدمات نوین سلامت ایجاد شود، افزود: باید برای 90 درصد مردم عوامل خطر و مراقبت آنها شناسایی شود.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل ستاد اجرایی ملی، استانی و شهرستانی، تدوین برنامه عملیاتی در سطح ملی، استانی و شهرستانی، اجرای برنامه آموزشی آبشاری و تدوین بسته خدمت و بسته آموزشی، فراهم کردن تدارکات لازم، تدوین ضوابط و استانداردها و تأمین اطلاعات از طریق سامانه سیب از اقدامات مهم در این زمینه است.

** مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین:بیشترین سرمایه گذاری دشمن علیه روحانیت است
بندرعباس - ایرنا - مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز بیشترین سرمایه گذاری دشمن علیه حوزه های علمیه و روحانیت است چرا که روحانیت هم در پیروزی و هم در شکست اسلام نقش مهمی دارد.
حجت الاسلام محمد رضا تویسرکانی چهارشنبه در دومین کنگره شهدای روحانی در هرمزگان با اشاره به اینکه در حوزه های علمیه 2 نوع روحانی اصیل و انقلابی و دیگری روحانی غیر انقلابی داریم ، افزود: روحانیت اصیل نقش اصلی در پیروزی و زمینه سازی ظهور حضرت حجت دارند .
وی تاکید کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که دشمن به فکر نفوذ در حوزه های علمیه است و در پیامی که امام در منشور روحانیت در سوم اسفندماه سال 67 دارد ، باطل 2 جبهه دارد یک جبهه ارعاب و دیگری نفوذ است و وقتی ارعاب و تهدید نشد نفوذ را تقویت می کنند و دشمن در این حوزه برای ساختن روحانی نماها و حتی در حد مرجعیت تلاش می کنند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: ریشه خشونت در میان مسلمانان ، تقویت داعشی ها و رفتارهای وحشیانه غیر انسانی ، همه این جنایت ها از روحانیت غیر انقلابی است و بیشترین سرمایه گذاری استکبار در حوزه های علمیه است.
*روحانیت اصیل باید پاسدار قران و اسلام باشند
وی گفت: روحانیت اصیل باید پاسدار قران و اسلام و پایدار و انقلابی باشد وهمچنین پناه واقعی برای محرومان و مستضعفان جامعه باشند.
این مسئول هشدار داد: در سالهای اخیر دغدغه و نگرانی مقام معظم رهبری این است که حوزه باید انقلابی بماند و اگر حوزه ها ، غیرانقلابی بمانند همه دستاوردهای انقلاب نابود می شود لذا دشمن برای نابودی دستاوردهای انقلاب سراغ حوزه های علمیه رفته اند.
این مسئول اضافه کرد: برای حفظ روحیه انقلابی و استمرار خط سرخ شهدا دستوری که رهبری و امام فرمودند این است که نخست باید بدانیم حفظ روحیه انقلابی و مبارزه با جریان غیر انقلابی در حوزه ها کاری بسیار مشکل و پیچیده است.
وی گفت: روشنگری، تبیین حقایت و واقعیت و ایجاد بصیرت، اتحاد و یکچارچگی و دور از اختلاف با محوریت روحانیت و مراجع عظام در زیر سایه رهبری ، توجه به 2 عنصر زمان و مکان ، جلوگیری از روی کارآمدن انقلابی نماها و به ظاهر عقلانی ، قبول نمودن مناصب اجرایی توسط روحانیان انقلابی و اینکه روحانیت و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را یک امر مقدس و یک ارزش بدانند از دیگر وظایفی که برای حفظ روحیه انقلاب لازم است.
وی گفت: یک عده کمی وحدت را از بین می برند و اختلاف می کنند که باید آن عده کم چه در لباس روحانیت و چه غیر روحانیت باشند ، باید به همگان معرفی شوند.
حجت الاسلام محمد رضا تویسرکانی افزود : موضوع روحانیت در آخر زمان موضوع مهمی است و ما بر اساس اعتقادات قرانی معتقدیم که در آخر زمان ؛اسلام جهانی می شود و این از جمله مشترکات بین شیعه و سنی است.
وی اظهار داشت : این امری قطعی است که اسلام جهانی می شود و تمام حکومت های غیر اسلامی از بین می روند.
وی بیان داشت: امام خمینی (ره) 2 ماه قبل از رحلتشان در یکی از پیام هایشان اینگونه فرمودند که مسئولان باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست ، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری حضرت مهدی عج است و شیعه و سنی در این نکته و این مطلب شریک و مشترکند.
وی همچنین گفت: 5 هزار شهید روحانی در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب شده است و 10 ها شهید روحانی نیز از شهدای مدافع حرم هستند.
این مسئول یادآورشد: روحانیت همیشه پیشقدم و مدافع و حامی اسلام بوده و در این راه بیشترین شکنجه ها و زخم ها خورده است که به طور قطع این حرکت ها به حضور حضرت منجی عالم بشریت ختم می شود.
تویسرکانی گفت: هرمزگان نیز 78 طلبه در آن زمان بیشتر نداشت که تمامی ایشان در جبهه حق علیه باطل در عملیات کربلای چهار شرکت می کنند که متاسفانه اطلاعات آن ها توسط آمریکاها لو رفته و در این عملیات 32 نفر شهید و 13 نفر جانبار می شوند و این بیانگر اینست که روحانیت همیشه در صحنه بوده و هست.
وی گفت: هر گردانی که یک روحانی فعال داشته است ، آن گردان در همه عملیات ها توفیق بیشتری دارشته و خود شاهد بودم که در زمان جنگ گردان ها بدنبال حضور یک روحانی برای گردان خود بودند چرا که روحانیت اصیل در هر عرصه وارد می شدند (فرهنگ ، هنر ، اقتصاد ، سیاست و ...) به یک کانون جوشش معرفت ناب اسلامی تبدیل می شد.
*نفوذ و دشمنی یک واقعیت است
این مسئول در ادامه یادآورشد: در جایی که مقام معظم رهبری از نفوذ و دشمن صحبت می کردند ، بعضی ها ناراحت می شدند که چرا رهبری از نفوذ ، بصیرت و دشمن حرف می زنند اما ما به عنوان تربیت شدگان مکتب امام می فهمیم که نفوذ و دشمنی توهم نیست بلکه یک واقعیت است و دشمن بوسیله نفوذ به برخی از اهداف خود دست پیدا می کند اما حوزه های علمیه مانند اقیانوس و دریا هستند که اگر روحانی نما در درون آن باشد ، پس می زند و به همه معرفی می کند.
وی همچنین به این موضوع که امام(ره) فرمودند برخی از روحانی نماها در حد مرجعیت تقویت می کنند که این واقعیت تلخ است ، اما وجود دارد اشاره کرد و گفت: امام (ره) این روحانی نماهای غیر انقلابی را به هشت دسته از جمله وابسته و درباری ، مقدس نما و متحجر و احمق ، وابسته گرایان بی شعور ، ساده لوحان بی سواد ، ساده اندیشان بی تحصیل ، بی عرضه و رفاه طلب بی درد و بازی خورده بیگانگان تقسیم می کند.
*آرامش در هرمزگان نشان از وحدت علمای شیعه وسنی دارد
وی همچنین به آرامشی که در استان هرمزگان وجود دارد ، اشاره کرد و گفت: علت اصلی این آرامش این است که وحدت در بین علمای شیعه و سنی این استان حاکم است و شیعه و سنی با وحدت و اتحاد و با محبت و دوستی زیرسایه اسلام زندگی می کنند و دیگر وهابیت و شیعه تکفیری نمی توانند نفوذ پیدا کنند.

** طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع و معادن جنوب شرق کشور ؛ بزرگترین طرح آبرسانی کشور است
حمید چیت چیان وزیر نیرو چهارشنبه در سفری که به بندرعباس داشت در بازدید از طرح عظیم ساقی کوثر گفت :این طرح از پروژه های شاخص در صنعت کشور بوده که پیش بینی 2200 میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای این طرح بزرگ در هرمزگان توسط بخش خصوصی شده است.
وی با بیان اینکه بزرگترین تجهیزات شیرین‌سازی ‌آب در کشور مربوط به این طرح است ، بیان‌داشت: طرح عظیم انتقال آب از خلیج ‌فارس به صنایع و معادن جنوب شرق کشور از اقدامات ضروری برای صنعت کشور محسوب می‌شود.
وزیر نیرو گفت: اهمیت این کار طرح بزرگ این است که توسط بخش خصوصی انجام می شود که امیدواریم بر اساس زمانبندی اعلام شده این طرح تکمیل و به‌ بهره ‌برداری برسد.
چیت چیان ابرازداشت: در مرحله نخست این طرح 170 میلیون مترمکعب برداشت آب از دریا انجام می شود که 60 میلیون مترمکعب آن در استان هرمزگان مصرف می شود واین طرح در 2 سال آینده به بهره برداری برسد.
وزیر نیرو همچنین در بازدید از طرح آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس گفت: باتوجه به اینکه قراراست مرحله نخست این پروژه با ظرفیت 20 هزار مترمکعب در شبانه روز تا شهریورماه سال آینده وارد مدار شود که امیدواریم با حمایتی که از سوی وزارت نیرو انجام می شود و با پیگیری های مجری طرح ، تا تیرماه سال 96 به بهره برداری برسد.

** قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور:2 میلیون بیمه گذار در سطح کشور زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور با اشاره به روند رو به رشد پوشش بیمه ای کشاورزی؛ گفت: هم اکنون حدود 2 میلیون بیمه‌گذار در سطح کشور زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند.
محمدابراهیم حسن نژاد روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از عرصه‌های کشاورزی رودان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیش از سه میلیون و 800 هزار هکتار محصولات زراعی، 520 هزار هکتار محصولات باغی، بیش از 14 میلیون واحد دامی و حدود 700 میلیون قطعه طیور؛ زیر پوشش بیمه صندوق بیمه کشاورزی کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی کشور در زمینه توسعه کمی؛ از رشد خوب و قابل قبولی برخوردار است؛ توسعه کیفی بیمه، واقعی کردن غرامت ها و برطرف کردن مشکلات و نارسایی های موجود را از اولویت های کاری این صندوق برشمرد.
وی خاطر نشان کرد: بیمه کشاورزی در کشور بیمه حمایتی است و بخش قابل توجهی از حق بیمه بعلت ریسک های بالای موجود در بخش کشاورزی از طریق دولت و به شکل یارانه ای تامین و پرداخت می شود.
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور سپس اظهارداشت: بطور میانگین بیش از 70 درصد از حق بیمه ها توسط دولت و کمتر از 30 درصد از حق بیمه ها توسط بیمه گذار پرداخت می شود.
حسن نژاد اضافه کرد: در بخش حق بیمه دریافتی از سوی بیمه گذار و کشاورزان؛ مشکلی وجود ندارد و متقاضیان با مراجعه به شرکت های بیمه گر و شعب بانک کشاورزی نسبت به پرداخت حق بیمه و بیمه کردن محصولات کشاورزی و تولیدی خود اقدام می کنند.
وی ادامه داد: در بخش یارانه ای طی دو سال اخیر دولت در زمینه تامین اعتبار با تنگناهایی مواجه شده و روند پرداخت غرامت ها با کندی صورت گرفته است اما وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه به طور جدی پیگیر هستند با تامین اعتبار لازم، پرداخت حق بیمه و پرداخت به موقع غرامت ها؛ اعتماد کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش را جلب کنند.
وی یادآور شد: کشاورزان با مشارکت در ریسک ها و بیمه کردن محصولات خود؛ همراه و همگام با دولت به دنبال به حداقل رساندن میزان خسارت هستند و دولت و صندوق بیمه کشاورزی نیز در این میان در تلاش هستند با پرداخت و جبران بخشی از خسارت؛ بستر و زمینه را برای بازگشت مجدد تولیدکنندگان به چرخه تولید هموار کنند.
این مسئول با اشاره به وجود مشکلات در زمینه تامین اعتبارات و پرداخت خسارت ها طی دو سال اخیر؛ تاخیر در پرداخت غرامت ها را ناشی و متاثر از وضعیت اقتصادی و تنگناهای مالی کشور دانست.
حسن نژاد با بیان اینکه متولیان امر همواره به جد پیگیر هستند تا این نارسایی ها برطرف شود و صندوق بیمه به تعهدات خود در قبال بیمه گذار عمل کند؛ اظهار داشت: صندوق تمام تلاش خود را به کار بسته تا با تامین به موقع اعتبارات و پرداخت خسارت ها؛ اعتماد بیمه گذاران را جلب کند.
وی از پرداخت کامل غرامت به تولیدکنندگان بخش کشاورزی در سال زراعی 94-93 خبر داد و افزود: خسارت سال زراعی 95-94 نیز در دست بررسی و اقدام است و با تامین اعتبار لازم؛ غرامت بیمه گذاران پرداخت خواهد شد.
حسن نژاد در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 153 فعالیت کشاورزی و بخشی از عوامل تولید زیر پوشش بیمه قرار دارند؛ خاطر نشان کرد: بیمه کشاورزی کشور از لحاظ کمی، توسعه خوب و قابل قبولی داشته است.
وی افزود: تعداد بسیار اندک و انگشت شماری از بیمه های کشاورزی در دنیا وجود دارند که این تعداد محصول را زیر پوشش بیمه قرار داده اند.
حسن نژاد درخصوص آن دسته از محصولات کشاورزی که فاقد بیمه هستند؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه بیمه کشاورزی در کشور بیمه حمایتی است؛ توسعه چتر حمایتی بیمه و زیر پوشش بردن این محصولات نیازمند مقدمات، اقدامات و مصوبات لازم است و با توجه به توسعه کشت های گلخانه ای و محصولات سبزی و صیفی؛ صندوق به دنبال آن است با فراهم آوردن بستر لازم آن دسته از محصولاتی که تاکنون بیمه پذیری و تعرفه آنها ابلاغ نشده نیز مشمول بیمه شوند.
وی درخصوص پایین بودن سقف و میزان غرامت پرداختی صندوق بیمه کشاورزی؛ اظهار داشت: میزان غرامت پرداختی متناسب با حق بیمه است و افزایش تعهد؛ بدون بالا بردن حق بیمه امکانپذیر نیست.
حسن نژاد افزود: اگر قرار است تعهد بالا برود باید حق بیمه نیز افزایش یابد؛ اما از آنجائیکه پرداخت این افزایش حق بیمه در برخی مواقع و درخصوص برخی از محصولات از توان کشاورزان خارج است؛ صندوق بمنظور عدم افزایش حق بیمه و توان استفاده کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی؛ تعهدات را افزایش نداده است.
این مسئول اظهار داشت: از سوی دیگر صندوق بیمه کشاورزی به دنبال ایجاد و تعریف گزینه برای کشاورزانی که توان بالاتری دارند و خواستار پرداخت خسارت واقعی از سوی بیمه هستند؛ است تا این تولیدکنندگان با دست باز گزینه های بالاتر و مورد نظر را انتخاب و محصولات خود را بیمه کنند و از مزایای بیمه برخوردار شوند.
حسن نژاد افزود: این مهم درخصوص برخی از محصولات انجام شده و صندوق در تلاش است با توسعه این امر؛ بستری را فراهم کند تا کشاورزان با اختیار؛ تعهدات بالاتر را انتخاب و محصولات خود را بیمه کنند.
وی بیمه محصولات کشاورزی را راهکاری مطمئن برای امنیت خاطر کشاورزان برشمرد و از تولیدکنندگان این بخش خواست موضوع بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند.
حسن نژاد اظهار داشت: با توجه به ریسک های بالا در بخش کشاورزی بیش از 90 درصد از تولیدکنندگان خسارت می بینند که این امر ضرورت و اهمیت بیمه کردن محصولات کشاورزی را دو چندان می کند.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به توسعه کشت گلخانه ای در رودان؛ بیان کرد: بخشی از تولیدات گلخانه ای این شهرستان به محصول فلفل اختصاص دارد و با توجه به درخواست تولیدکنندگان درخصوص زیر پوشش بیمه قرار دادن این محصول؛ صندوق تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا این محصول نیز زیر چتر حمایتی بیمه قرار بگیرد.
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی از بازدید اعضای کمیته فنی صندوق بیمه کشاورزی کشور، نمایندگان مجمع صندوق بیمه- (نماینده سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی) از عرصه های کشاورزی و شرکت خدمات بیمه ای نخلستان سبز شهرستان رودان خبر داد.
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور؛ بازدید از عرصه های کشاورزی و شرکت های خدمات بیمه ای و بررسی مشکلات شرکت های بیمه ای را از جمله اهداف سفر به استان هرمزگان و شهرستان رودان عنوان کرد.
حسن نژاد بازدید افراد تصمیم ساز و تصمیم گیرنده برای صندوق بیمه کشاورزی از عرصه های کشاورزی و شرکت های خدمات بیمه ای در زمینه برطرف کردن نارسایی ها و تامین اعتبار را بسیار موثر خواند.
رودان با بیش از 118 هزار نفر جمعیت یکی از قطب های مهم کشاورزی استان هرمزگان محسوب می شود و هم اکنون 43 هزار هکتار از وسعت منطقه به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد و 80 درصد از جمعیت این شهرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.
**مراسم گرامیداشت حماسه نهم دی در اقصی نقاط هرمزگان برگزار شد
مراسم گرامیداشت حماسه نهم دی روز میثاق امت با ولایت امروز پنجشنبه با حضور گسترده مردم مومن و ولایت مدار اقصی نقاط هرمزگان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با این روز بزرگ ساحل نشینان خلیج فارس با سردادن شعار های ای رهبر آزاده آماده ایم آماده ایم ، لبیک یا خامنه ای، مرگ برآمریکا ، مرگ بر اسرائیل ، مرگ بر انگلیس ، مرگ بر فتنه گر ، رهبر اگر فرمان دهد جان را نثارش می کنیم ، حمایت دوباره خود را از ولایت فقیه اعلام کردند.
این مراسم در بندرعباس مرکز استان هرمزگان با حضور گسترده ولایت مداران در میدان انقلاب این شهر و با سخنرانی حجت الاسلام ابوترابی فر عضو هیات عالی تنظیم روابط و حل اختلاف قوای سه گانه برگزار شد.
براساس اخبار رسیده از دیگر نقاط هرمزگان همزمان با روز ملی بصیرت و میثاق امت با ولایت؛ مردم ولایی، انقلابی و شهیدپرور دیگر شهرها نیز با شرکت در مراسم گرامیداشت نهم دیماه بار دیگر یکپارچگی، وحدت، انسجام، حمایت و پشتیبانی خود از انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشتند.

** مسایل زیست محیطی در شیرین سازی آب دریا به جد مد نظر است
حمید چیت چیان همچنان در نشست مشترک با استاندار هرمزگان، نمایندگان مردم استان در مجلس و مدیران صنعت آب و برق استان هرمزگان با اشاره به مشکل پساب فاضلاب بندرعباس، گفت: رفع مشکل ورود پساب فاضلاب بندرعباس به دریا را به طور خاص پیگیری می کنم و در برنامه ششم نیز مسائل فاضلاب در مناطق ساحلی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در هرمزگان موضوع آب است، تصریح کرد: قسمت عمده تامین آب شرب هرمزگان باید به تاسیسات شیرین سازی و نمک زدایی متکی شود تا فشار از روی دشت ها برداشته شود.
چیت چیان بیان داشت: در این راستا تاسیسات خوبی در استان ایجاد شده و نیاز است اجرای طرح های احداث آب شیرین کن به طور جدی در هرمزگان پیگیری شود.
وی ابراز داشت: می توان از منابع آب شور رودخانه های استان نیز استفاده کرد چون شیرین سازی این آب ها راحت تر و به صرفه تر است و با توجه به وجود خاک مستعد و آفتاب مناسب در هرمزگان از این آب ها می توان استفاده اقتصادی داشت.
وزیر نیرو ادامه داد: برنامه آب استان هرمزگان باید به صورت کامل تدوین شود و از متقاضیان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه آب استقبال می کنیم.
چیت چیان در بخش دیگری از صحبتهای خود به حوزه برق نیز اشاره و تصریح کرد: صنعت برق باید بتواند درآمد لازم را کسب کند که در این زمینه باید روی وصول مطالبات متمرکز شد و اگر مطالبات برق در هرمزگان وصول شود، چهره برق این استان کاملا تغییر می کند.
وزیر نیرو اضافه کرد: در بخش تولید برق در این استان امکان سرمایه گذاری مناسبی وجود دارد که زمینه ساز توسعه صنعتی و رفاه مردم استان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا نیروگاه 1400 مگاواتی در سیریک با سرمایه گذاری روسیه احداث می شود که عملیات این طرح در آینده نزدیک با حضور مسئولان عالی رتبه کشور روسیه انجام خواهد شد.

**نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی:سران فتنه از تفکر انقلابی ملت ایران نگران هستند
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: آن چیزی که امروز بیش از گذشته دشمنان و سران فتنه از آن نگران هستند ، تفکر انقلابی ملت ایران است که توانسته موفقیت های زیادی را در سایه این تفکر رقم بزند و آن ها بدنبال این هستند که باید این تفکر پوشانده شود.
سعید جلیلی شامگاه پنجشنبه در همایش بزرگداشت یوم الله 9 دی در دومین گردهمایی انقلابیون جوان هرمزگان افزود: فتنه اینست که اگر دشمن در سطح جهان اسلام هراسی و در سطح منطقه ایران هراسی می کند ، عده ای نیز در داخل با کمک رسانه های بیگانه مردم را از تفکر انقلاب اسلامی و حاملان تفکر انقلابی می ترسانند و می گویند اگر اینها روی کار بیایند جنگ می شود.
جلیلی گفت: در حالی که تفکر انقلابی ، کشور را از جنگ دور کرده و چنان امنیتی ایجاد کرده که دشمن بعد از 28 سال از دوران جنگ تحمیلی جرات نزدیک شدن به مرزهای ما را ندارد و این امنیتی است که ما برای آن نگران بدعهدی دشمن نیستیم و روی کاغذ انجام نشده است ، بلکه واقعی و ملموس است.
وی اضافه کرد: امروز یک فرصت بزرگی در اختیار ملت ایران است ، ملت ما یک حافظه تاریخی مثبت دارد ، امتحانات بزرگی را پشت سر گذاشته که موجب قدرت و اقتدار ملت ایران شده است و باید بتوانیم از این قدرت استفاده کنیم تا از فتنه ها با موفقیت عبور کنیم.
وی یادآورشد: هرجا اختلاس ، رشوه و دزدی وجود دارد نتیجه دور شدن از تفکر انقلابی است و باید به این تفکر بازگشت زیرا تفکر انقلابی است که مانع مفاسد و مشکلات است.
این فعال سیاسی تاکید کرد: طبق اظهارات ایالات متحده آمریکا که گفته است ما هر آنچه در توان داشتیم علیه ملت ایران انجام دادیم که از جمله تهدیدهای فلج کننده بود که بعد از 9 دی 88 اعلام کردند، اما از آن خطرناک تر تحلیل های فلج کننده است و این که سرمایه و توانمندی ما محدود است و این ها یعنی فتنه جدید.
وی گفت: دشمن بداند ملت ایران توانمندی های بسیار زیادی دارد و یک فرصت عظیمی در اختیارش است و همین استان هرمزگان را می توان دید که چه فرصت ها و توانمندی های بزرگی در عرصه های مختلف از طلای سیاه گرفته تا ظرفیت شیلات، صنایع و معادن ، کشاورزی و دریا که هر کدام می تواند یک محور اقتصادی بزرگ ایجاد کند و از همه مهم تر نیروهای موفق پای کار هستند.

* فتنه اصل و قدرت نظام را تهدید می کند
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد : یکی از بحث های مهمی که دشمنان داخلی و خارجی در شکل گیری فتنه دنبال می کند ، اینست که توانمندی ها و قدرت نظام را تهدید و تحقیر کنند و درواقع اصل نظام را هدف گرفته اند.
وی یادآورشد: امروز فتنه جدید غبارآلود کردن توانایی های یک ملت است ، فتنه جدید این است که می گویند 'ما نمی توانیم ' و می خواهند هزینه ها را زیاد جلوه دهند و در مقابل دستاوردهای ملت را بپوشانند و کوچک جلوه دهند.
این فعال سیاسی یادآورشد: یکی از تلاش هایی که از سوی دشمن بسیار انجام می شود این است که حافظه تاریخی یک ملت را از آن بگیرد و مقام معظم رهبری از دوران دفاع مقدس یاد می کند که جنگ گنج است و این همان حافظه و سرمایه ملی ماست و از این سرمایه باید استفاده کنیم .
وی گفت: فتنه یعنی غبارآلودکردن موضوع اصلی که با موضوع موهوم پوشانده شود و فتنه یعنی توجه به کنسرت جایگزین حقایق کرسنت شود و فیلترینگ جایگزین ارائه گزارش درباره میزان استفاده از فضای مجازی برای تولید ثروت و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات است.
جلیلی افزود: امروز دشمنان هم به قدرت ملت ایران اذعان دارند اما عده ای نمی خواهند این واقعیت را بپذیرند. مثلا برخی می گویند نیروگاه هسته ای چه فایده ای دارد؟ اصلا چرا هسته ای شدیم؟ فتنه جدید این است که تلاش می کنند تا رفتار دشمن را توجیه کنند و آن را بپذیرند و مردم را از مقاومت بازدارند.
وی گفت: مقام معظم رهبری بارها هشدار داده است که من به این امر خوشبین نیستم چرا که مسائل هسته ای بهانه است و اینها اصل توانمندی های نظام و قدرت و اقتدار ملت ما را نشانه گرفته اند و این مبتنی بر یک حقایق تاریخی است.
وی افزود: به همین خاطر در سال 88 برخی حرف های عجیب زدند که در مثال گفته شد دختری به نام ترانه موسوی را شکنجه کرده و بعد جنازه او را سوزانده اند! اما بعد که پیگیری شد و چنین جنازه ای یافت نشد ، مشخص شد در کل چند نفر به این اسم وجود دارند که هیچ کدام چنین اتفاقی برایشان نیفتاده است.
وی ادامه داد: یا در یک مورد دیگر مدعی شدند دختر یک جانباز به نام سعیده پورآقایی از منزلش دزدیده شده و شکنجه و کشته شده است! و حتی در مجلس ختم او نیز سران فتنه شرکت کردند اما بعد مشخص شد قضیه آن فرد به خاطر یک اختلاف خانوادگی از منزل فرار کرده و بعد مدتی هم به منزلش برگشته است.
جلیلی با تاکید بر اینکه وقتی این حقایق برای مردم روشن شد ، حماسه 9 دی توسط ملت رقم خورد، افزود: تفاوت فتنه با بحران همین جاست که در بحران باید به هر قیمت ولو با انواع ابزارهای امنیتی نظم و تعادل جامعه را برگرداند ولی در فتنه، باید طوری هدایت کرد تا مردم نسبت به حقیقت روشن شوند.
وی در پایان در پاسخ به سوالات مردم که گفته اند چرا سران فتنه مجازات نمی شوند ، باید گفت: که 9 دی 88 بهترین محاکمه برای سران فتنه بود که در دادگاه مردمی توسط افکار عمومی محاکمه شدند.

** شکست دوباره تیم ملی فوتبال ساحلی لبنان مقابل ایران
تیم ملی فوتبال ساحلی ایران پنجشنبه در دومین دیدار دوستانه خود مقابل ملی پوشان لبنانی به میدان رفت و توانست این تیم را برای بار دوم شکست دهد.
به گزارش ایرنا ،عصر امروز تیم ملی فوتبال ساحلی ایران برای دومین بار در ورزشگاه غدیر بندرعباس به مصاف تیم ملی فوتبال ساحلی لبنان رفت که پس از تساوی 4 بر 4 این دیدار به وقت اضافه کشید.
پس از آن دو تیم بازی را در سه وقت اضافه پیگیری کردند که گلی از خط دروازه ها عبور نکرد.
در این دیدار هم مانند بازی نخست، تیم ملی کشورمان با ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه خود به میدان رفت و در نهایت محمد مرادی 2 گل و محمدعلی مختاری 2 گل در وقت قانونی این بازی به ثمر رساندند.
ضربات پنالتی را نیز فرید بلوک باشی، محمد علی مختاری و مصطفی کیانی به گل تبدیل کردند.
تیم ملی کشورمان روز گذشته در نخستین دیدار دوستانه برابر لبنان توانست این تیم را با نتیجه 3 بر 2 از پیش رو بردارد.
براساس این گزارش، نیمی از بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی در بندرعباس که در زمان مسابقه امروز بازی را تماشا کرده بودند ، پس از پایان بازی زیر نظر کادر فنی تیم ملی به تمرین پرداختند و به این ترتیب اردوی تیم ملی در استان هرمزگان پایان یافت.
تیم ملی فوتبال ساحلی ایران خود را برای مسابقات جام جهانی 2017 فوتبال ساحلی آماده می کند.

** ابوترابی فرد:رمز وحدت و پیروزی مردم ایران پیوند ناگسستنی با رهبری است
عضو شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه گفت: در طول دوران انقلاب، دفاع مقدس و تاریخ سیاسی ایران، دشمن این حقیقت را دریافته که رمز وحدت و پیروزی مردم ما، پیوند ناگسستنی ملت با امام و رهبری است که همیشه دشمن آن را تهدید کرده است.
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد پنجشنبه در مراسم گرامیداشت 9 دی در بندرعباس افزود: مردان و زنان غیور ایران در حماسه 9 دی یکپارچه در کنار مقام معظم رهبری ایستادند و با وحدت ملی، انسجام اسلامی، بصیرت سیاسی، دفاع از انقلاب اسلامی، اقتدار ایران را به نمایش گذاشتند.
وی اظهار داشت: این حرکت پرافتخار و عزت بخش که مبتنی بر ایمان و بصیرت بود ، راه را برای ملت و انقلاب اسلامی ایران هموار کرد و کاخ آروزهای دشمن را درهم شکست.
حجت الاسلام ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: ملت ایران اسلامی در 9 دی سال 95 نیز همچنان بر پیوند استوار خویش با مقام معظم رهبری و آرمان های امام راحل ایستاده اند و نشان دادند که این اقتدار مثال زدنی ایران که به یکی از قدرت های بزرگ منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده، دستاورد ایستادگی ملت ایران در برابر نظام سلطه و زیاده خواهی استکبار جهانی بوده است.
عضو شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه خطاب به ملت ایران بیان کرد: این ایستادگی است که شما را به قدرت بزرگ سیاسی و نماد امنیت و اقتدار تبدیل کرده است.
حجت الاسلام ابوترابی فرد همچنین گفت: اهل ایمان باید اهل صبر باشند و در کنار صبر فردی و صبر جمعی مسلمانان است که می توان در برابر دشمنان ایستادگی کرد و به پیروزی رسید.
وی ادامه داد: مردان و زنان مومن باید در حیات فردی خود در راه بندگی خدا صبر بر اطاعت داشته باشند ، در رویارویی با گناه اهل صبر باشند ، اگر با سختی ها و بلایاها روبه رو شدند ، صابر باشند چرا که صبر است که زمینه به ثمر نشستن ایمان را فراهم می آورد اما در کنار صبر فردی آنچه گره ها را می گشاید و راه حرکت و اقتدار اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و اقتصادی را هموار می کند ، صبر جمعی است.
حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: جریان فتنه در سال 88 در اندیشه خلق ناامنی و تهدید امنیت ایران اسلامی بود.
وی افزود: مقام معظم رهبری در 15 بهمن 88 فرمودند که به گمان من مهم ترین هدف از حوادث دوران فتنه این بود که بین آحاد ملت شکاف بیندازند که نتوانستند و یکی از اهداف استکبار جهانی و همراهان ناآگاهش این بود که چهره واحد و انسجام وحدت ملی ما را مورد تهدید قرار دهند.
*هرمزگان نماد وحدت ملی و انسجام است
عضو شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه همچنین به وحدت و اتحاد مثال زدنی مردم شیعه و سنی استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان نماد وحدت ملی و انسجام است و باید مردم این استان همواره در مسیر افزایش وحدت گام بردارند.
وی اضافه کرد: دشمن در جنگ تحمیلی با همه توان آمد تا شما نباشید اما شما ملت ایران و مردم این استان ایستادید و هشت سال مقاومت و دشمن را وادار به شکست کردید و هویت انقلابی و اسلامی خود را به نمایش گذاشتید که اگر نمی ایستادید امروز ملت عراق ، لبنان ، حلب و دیگر کشورهای اسلامی در برابر گروهک های استکبار نمی ایستادند.

**دفاع مقدس خط بطلان بر مرگ کشید
بندرعباس - ایرنا - نماینده بعثه مقام معظم رهبری در اداره کل حج وزیارت هرمزگان گفت: دفاع مقدس خط بطلان بر مرگ کشید وجوانان ما در طول این دوران با حضور حماسی خود در جبهه به مرگ خندیدند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد علی معصومی پنجشنبه شب در سومین یادواره شهید ابراهیم تنیده در روستای سرخنگی شمیل افزود:شهدا معارف فراوان وروح بلندی داشتند واز ما سبقت گرفتند.
استاد حوزه ودانشگاه ادامه داد: کسی که با خدا معامله کند همه چیز او خدایی وخدا چنان معرفتی به او می دهد که ازجان ، مال و لذت و آسایش دنیایی می گذرد تا به اوملحق شود و شهدا چنین معرفت بزرگی داشتند.
معصومی تصریح کرد: شهدا با وجود اینکه دراین دنیا نیستند ولی روح آنان شاهد و ناظر اعمال ورفتار ما است وشرکت دراین آیین ها با خواست خود شهدا صورت می گیرد.
وی یاد آور شد: اگر می خواهیم ازنظام وخون شهدا دفاع کنیم وادامه دهنده راه آنان باشیم دربرابر مسئولتی که داریم نسبت به مردم ولایی وحماسه ساز پاسخگو باشیم وخودخواهی ها را کنار بگذاریم .
وی افزود: یادمان نرود که ما سر سفره کریمه این شهدا نشسته ایم وامروز به جایی رسیدیم و پست ومسئولیت داریم لذا فریب مال ، قیافه و زندگی مرفه نخوریم ونفس شیطانی ما را غرق امور دنیوی نکند زیرا روزی باید پاسخگوی این شهدا که بهترین وعزیز ترین چیز خود که همان جان باشد از دست دادند ، باشیم.
فرمانده سپاه ناحیه بندرعباس هم دراین مراسم با قدر دانی ازصبر ومقاومت خانواده های شهدا گفت: امروز ما باید مدیون وشرمنده این خانواده ها که عزیزترین فرد خانواده خود را برای بیمه شدن انقلاب ونظام از دست داده ،هستیم
سرهنگ اباذر سالاری افزود: فراموش نکنیم هنوز اجساد پاک ومطهربسیاری از شهدا که طول دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده اند ، پیدا نشده وخانواده های آنان همچنان چشم انتظار عزیزان خود هستند وبرخی از پدر و مادرها با همین انتظار از دنیا رفته اند.
دراین مراسم که شمار زیادی از مردم ومسئولان هرمزگان و بندرعباس ، خانواده وهمرزمان شهید حضور داشتند یکی از همرزمان شهید ویکی از راویان به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداختند .
شهید ابراهیم تنیده متولد 1346دانش آموخته مرکز تربیت معلم شهید باهنربندرعباس( دانشگاه فرهنیگان) درسال 65 درحالیکه که 19سال داشت ابلاغ معلمی خود برای مهر همان سال دریافت کرده بود پس از چند مرحله حضور در جبهه های جنگ برای آخرین بار درعملیات کربلای 4 شرکت کرد و به فیض شهادت نائل شد.

**محمد جعفرمرادی قهرمان سومین دوره مسابقه دو ماراتن کشور شناخته شد
محمد جعفرمرادی از بین بیش از 100دونده به عنوان قهرمان سومین دوره مسابقه دوماراتن کشورجام هرمزشناخته شد.
مسابقه دو ماراتن کشورجمعه باحضور 120 دونده دو ماراتن ازبوستان غدیربندرعباس آغاز شد ودوندگان مسیر بوستان خلیج فارس تاحد فاصل کتابخانه شهدا بصورت رفت وبرگشت به طول 42 کیلومتر و195 متر با هم رقابت کردند.
درپایان مسابقه محمد جعفر مرادی شرکت کننده آزاد با زمان 2 ساعت 20دقیقه و 30ثانیه به عنوان قهرمان سومین دوره مسابقه دوماراتن کشور جام هرمز شناخته شدوحسن شیر قوی از استان آذربایجان شرقی ومهدی شریفی از استان فارس به ترتیب مقام های دوم وسوم را به دست آوردند.
درپایان این مسابقه کبا حضور جادری استاندار هرمزگان ، کیهانی ریئس فدراسیون دوومیدانی کشور ، پویا فر فرماندار بندرعباس ومعاونان استانداربرگزار شد
به نفرات اول تا سوم به ترتیب 8 و 6 و 4 سکه تمام بهار آزادی اهدا و به شرکت کنندگان چهارم تا دهم نیز جوایزی اهدا شد .
6048
انتشار دهنده : خلیل تنیده

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.