هنوز چتر کرونای انگلیسی از آسمان هرمزگان برنداشته که نگرانی‌هایی از بابت شیوع نوع هندی آن با نام دلتا از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام شده و طبق گفته آنان سرایت پذیریش این ویروس، ۴۰ درصد بیشتر از نوع قبلی است.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: گونه هندی کرونا یک نوع جهش یافته است که نسبت به سایر گونه های شناسایی شده از آن، قدرت سرایت، شیوع و ابتلای بیشتری دارد؛ هم اکنون براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰ کشور و حتی کشورهایی که واکسیناسیون عمومی کرونا در آن انجام شده، درگیر این گونه جهش یافته هستند.

ویروس ها برای ورود به هر شهر و منطقه ای نیاز به مجوز ندارند و با توجه به جولان کرونای جهش یافته هندی در استان سیستان و بلوچستان در همسایگی هرمزگان ،احتمال ورود و شیوع آن در مناطق شرقی هرمزگان نیز بسیار بالا بوده که در این صورت و با توجه به سهل انگاری برخی از افراد در رعایت پروتکلهای بهداشتی باید منتظر یک بحران و شرایط اضطراری بود که می تواند محدودیت ها و آسیب های اقتصادی و اجتماعی بسیاری به بار آورد.

کارشناسان بهداشتی می گویند گونه هندی کرونا بیش از نوع انگلیسی افراد جوان و کم سن و سال را درگیر می کند و با توجه به اینکه علایمش نسبت به گونه های قبلی دیرتر خود را نشان می دهد، سرعت انتشارش بسیار بالا است و کنترل آن در صورت ایجاد وضعیت بحرانی بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

خطر شیوع کرونای هندی در هرمزگان بسیار بالا است

بنا به اظهار کارشناسان بهداشت و درمان هرمزگان، گونهٔ دلتا با سرعت بیشتری منتقل می‌شود چون خود را بهتر به سلول‌های بدن می‌چسباند، اما هنوز اطلاعات کافی در دست نیست که نشان دهد این گونهٔ تازه از ویروس کرونا بیماری شدیدتری را نیز ایجاد می‌کند یا خیر.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گویند ، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و پرهیز از برگزاری دورهمی و تجمع در این استان در دو ماه اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته و در نتیجه آن نیز هر روز شمار بستری ها و مبتلایان به کرونا در هرمزگان رو به افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص بیان داشت: با وجود هشدارهای بسیار کارشناسان بهداشتی نسبت به خطر ابتلا به کرونا و آسیب های ناشی از آن، برخی از مردم همچنان در رعایت پروتکلهای بهداشتی سهل انگاری می کنند که نتیجه آن تکمیل ظرفیت بخش های کووید در مناطق مختلف هرمزگان و افزایش شمار مبتلایان است.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: در حال حاضر سویه غالب کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی آن است ، اما با توجه به همسایگی مناطق شرقی استان با سیستان و بلوچستان و ترددهای میان استانی، احتمال ورود نوع هندی به هرمزگان بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: البته پیش از این نیز یک مورد کرونای هندی در هرمزگان مشاهده شده بود که بطور سریع شناسایی و اقدام های درمانی لازم انجام شد و تا به این لحظه نیز مورد جدیدی مشاهده نشده ، اما این به معنای نبود این ویروس در استان نیست ، زیرا که ممکن است مواردی باشند که هنوز شناسایی نشدند و مردم باید خطر را بسیار جدی بگیرند.

دکتر فرشیدی با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و اجتناب جدی مردم از انجام سفرهای غیرضروری به ویژه به مقصد استان های همجوار و درگیر با ویروس دلتا، گفت: از مدیران دستگاه ها و سازمان ها نیز خواستاریم تا با اعمال محدودیت های بیشتر و برنامه ریزی برای دورکاری نیروها، یاریگر نیروهای بهداشت و درمان در کنترل این ویروس باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: از نیروهای پرتلاش انتظامی استان نیز خواستاریم همچون گذشته نسبت به کنترل بیشتر ورودی های استان و اعمال ممنوعیت حضور مسافران و شهروندان در بوستان ها و برپایی چادر در این اماکن، توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم.

وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان بحرانی است

به گفته کارشناسان و محققان ، هرچند علایم بالینی سویه‌های مختلف ویروس کووید - ۱۹ تفاوت چندانی ندارد اما براساس گزارش های منتشر شده، برخی علایم در گونه هندی شایع‌تر است و از جمله علایمی که در سوش هندی شایع‌تر هستند می‌توان به علایم گوارشی، تهوع و استفراغ، تب بالا، راش (ضایعه) پوستی، قرمزی چشم و خستگی مفرط در بین بیماران مبتلا اشاره کرد.

عادی انگاری شرایط و سهل انگاری در رعایت پروتکلهای بهداشتی فرش قرمزی برای جولان بیشتر کرونا است که این فرش در هرمزگان پهن شده و هر روز شاهد مرگ شماری از هموطنانمان بر روی آن هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انتقاد شدید از کسانی که با بی توجهی در رعایت پروتکلهای بهداشتی جان خود و دیگر افراد جامعه را به خطر می اندازند، گفت: به نظر بنده باید برخورد جدی تری از سوی دستگاه های مسوول با این افراد صورت بگیرد که شاید در نتیجه این جرایم، این افراد به خود آمده و توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

دکتر فاطمه نوروزیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر روز شاهد ثبت رکوردهای تازه ای از شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در هرمزگان هستیم و متاسفانه گونه های جدید کرونا به ویژه نوع انگلیسی و هندی (دلتا) آن سنین پایین تر را بیشتر درگیر می کند و قدرت انتشار بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته ۱۷۲ مبتلای جدید در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری ها در استان به ۷۱۷ نفر رسید که ۹۵ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند.

نوروزیان آخرین آمار فوتی های کرونا در هرمزگان را یک هزار و ۴۵۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار، سه نفر در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و وضعیت ۲۰ نفر از بستری ها کرونا در استان بسیار وخیم گزارش شده و پزشکان امید چندانی به بهبودی آنها ندارند.

به گفته این مقام مسوول تمام مناطق هرمزگان به جز دو شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و در برخی از شهرستان ها از جمله حاجی آباد ظرفیت بخش های کووید تکمیل شده است.

نوروزیان بر اهمیت اطلاع رسانی به مردم در زمینه شیوع گسترده کرونا در استان و سرایت پذیری بالای آن که منجر به جان باختن افراد زیادی می شود، تاکید کرد.

واکسیناسیون کرونا در هرمزگان طبق برنامه در حال انجام است

علاوه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و پرهیز از حضور در تجمع ها، واکسیناسیون نیز از جمله راه های پیشگیری از شیوع گسترده کرونا در جامعه است که در استان هرمزگان طبق برنامه در حال انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تشدید و تقویت بیماریابی در استان ، اظهار داشت: واکسیناسیون از جمله راه های پیشگیری از انتشار ویروس در جامعه است که هم‌اینک برای افراد ۶۰ سال به بالا در هرمزگان در حال اجراست.

دکتر محمود حسین پور بیان داشت: در نوبت اول واکسیناسیون ۶۲ هزار و ۲۶۱ نفر و در نوبت دوم بیش از ۳ هزار و ۵۰ نفر در هرمزگان برابر ویروس کرونا واکسینه شدند و روند واکسیناسیون طبق برنامه همچنان ادامه دارد.

وی میزان واکسن تحویل داده شده به هرمزگان را ۱۰۸ هزار و ۶۲۱ دوز اعلام کرد و گفت: هنوز فاصله زیادی تا واکسیناسیون همه افراد جامعه باقی مانده و مطابق آمار یک میلیون ۱۷۷ هزار و ۷۳۹ نفر دیگر در استان باید برابر این ویروس ایمن شوند.

این مقام مسوول با اشاره به هماهنگی های انجام شده با مسوولان بهداشت و درمان نیروهای مسلح جهت افزایش پایگاه های واکسیناسیون در هرمزگان، گفت: رایزنی هایی نیز برای تخصیص بیشتر واکسن به استان نیز انجام شده که در صورت تحقق این موارد، جمعیت بیشتری از استان واکسینه خواهند شد.

دکتر حسین پور از مردم خواست از تجمع در پایگاه‌های واکسیناسیون خودداری کنند و بعد از تماسی که با آنان از سوی مراکز بهداشت حاصل می‌شود برای دریافت واکسن اقدام کنند.

وی ابراز داشت: مشمولان واکسیناسیون در صورت مشاهده علائم شبیه کرونا بویژه علائم سرماخوردگی از مراجعه برای تزریق واکسن خودداری و پس از رفع علائم مراجعه کنند و در نظر داشته باشند که سهمیه واکسن این افراد محفوظ خواهد ماند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: خطر شیوع کرونای هندی در صورت بی توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی در هرمزگان بسیار بالا است و از آنجایی که این نوع ویروس در بیشتر موارد ، افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال یعنی جمعیت کار را مبتلا می‌کند ، باید برای پیشگیری از بروز شرایط وخیم ، اقدامات نظارتی و کنترلی بیشتری اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد علایم سرماخوردگی و بدن درد دارند بطور حتم باید به مراکز بیماریابی در هرمزگان مراجعه کنند و اگر فردی کوچکترین علایم را دارد نباید در تجمع ها حضور پیدا کند.

سرعت واکسیناسیون کرونا در هرمزگان افزایش می یابد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اعلام وضعیت حاد و بحرانی شیوع کرونا در استان، گفت: این وضعیت در نتیجه عادی انگاری شرایط و بی توجهی برخی از مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی ایجاد شده است.

علی رئوفی بیان داشت: با توجه به افزایش شمار مبتلایان و بستری های کرونا در هرمزگان فشار مضاعفی به نیروهای بهداشت و درمان استان وارد است و تاکنون خسارت های اجتماعی و اقتصادی بسیاری در نتیجه شیوع این ویروس به جامعه وارد آمده است.

وی ادامه داد: وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان حاد و بحرانی بوده و ضروری است مردم به هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی به صورت جدی توجه کنند تا از ابتلا به این ویروس مرگبار در امان بمانند.

معاون سیاسی، امنیتی و استانداری هرمزگان اظهار داشت: هرمزگان از جمله استان های به شدت درگیر با کرونا بوده و تاکنون برای مقابله با این ویروس و درمان بیماران ۱۴ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به تبعاد سوء ناشی از تداوم شیوع کرونا و اعمال محدودیت های کرونایی، یادآورشد: تعطیلی مداوم کسب و کارها در این استان به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا بی پاسخ بوده و موجب ورشکستی بسیاری از کسبه و بازاریان شده است.

رئوفی گفت: بسیاری از صاحبان این کسب و کارها به دلیل ورشکستی به شورای اصناف کشور شکایت کرده و خواستار برقرای فعالیت در کسب و کار خود شده اند که دراین راستا با برنامه نظارتی شدید جهت رعایت پروتکل های بهداشتی، اجازه فعالیت مجدد به آن ها داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونایی در جنوب کشور با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت سهم استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان از واکسن افزایش پیدا کرده و این مهم باعث تسریع در واکسیناسیون جامعه هدف در هرمزگان می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و استانداری هرمزگان گفت: با برگزاری نشست‌ها و هماهنگی‌های لازم جهت ایمن سازی بیشتر افراد، از هفته آینده سرعت تزریق واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۶۰ و ۵۷ سال در استان افزایش می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.