استاندار هرمزگان چهارشنبه شب در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا هرمزگان تاکید کرد: اگر در ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی آمار کرونا افزایش یابد مدیر آن نهاد و اداره باید پاسخگو باشد.

فریدون همتی اظهارداشت: اولویت استان حفظ سلامت مردم و رعایت نکات پیشگیرانه شیوع بیماری کرونا است.

وی ادامه داد: فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی، ادارات، فروشگاه‌های بزرگ باید با دقت رعایت و نظارت شود و تجهیزات و لوازم پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مانند دستکش و ماسک به مردم عرضه شود.

استاندار هرمزگان افزود: تمامی جایگاه‌های سوخت ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و خلل در سرویس دادن به مردم در تامین سوخت نباید انجام شود.

همتی دراین باره بیان داشت: ظرفیت نمونه‌گیری در آزمایشگاه علوم پزشکی وجود دارد ضرورتی ندارد صنایع برای انجام تست کارکنان از آزمایشگاه‌های خارج از استان استفاده کنند.

وی  اضافه کرد: باید به افرادی که نیازمند قرنطینه خانگی هستند نظارت کرد و آموزش‌های لازم ارائه شود و چنانچه مردم پروتکل‌های بهداشت و درمان را رعایت نکنند احتمال اعمال محدودیت‌های جدید برای شهرهای پرخطر هرمزگان وجود دارد.

استاندار هرمزگان هم‌چنین توصیه کرد: از ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌های این استان در زمینه مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان استفاده کرد.

همتی اضافه کرد: نظارت بر ورودی‌های استان به ویژه ورودی‌های تجاری و بازرگانی همچنان با دقت ادامه یابد و هر روز میزان ورودی استان گزارش دهند.

بیماری ناشی از ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر  مصادف با ۲۴ آذر در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹  برابر با ۹ دی ۱۳۹۸ به صورت رسمی شیوع این ویروس جدید را در چین اعلام کرد. این ویروس تاکنون به بیش از ۱۵۰ کشور سرایت کرده است.

کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است.

این ویروس که از شهر ووهان چین شیوع یافته یک ویروس ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.

سازمان جهانی بهداشت می گوید حدود ۸۰ درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند علائم خفیفی دارند در حالیکه حدود ۶ درصد آنها دچار علائم جدی نظیر التهابی که در سراسر ریه گسترش می یابد، می‌شود.

تا  روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،۲۷۳۵ نفر از بیماران در وضعیت حاد تحت مراقبت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.