حیدری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با گذشت بیش از ۲۰ سال از تشکیل شوراهای شهر و روستا، به نظر می‌رسد این پارلمان‌های کوچک محلی نتوانسته‌اند به جایگاه واقعی خود در قانون اساسی دست یابند، بیان داشت: مردم در انتخابات با گرایش خود فردی را به‌عنوان عضو شورا انتخاب می‌کنند، اما در عمل شوراها باید به همه مردم خدمات ارائه کرده و پاسخگو باشند.

وی عنوان کرد: ۱۱ نفر عضو شورای شهر بندرعباس هستند که با همبستگی و تصمیم‌های اساسی باید برای برون رفت از مسائل تلاش کنند، زیرا علیرغم زحمات بسیار زیاد و خدماتی که توسط شهرداری و بقیه دستگاه‌های خدمات رسان ارائه شده کماکان وضعیت شهر بندرعباس و حال مردمش خوب نیست.

حیدری زاده در پاسخ به این سوال که عملکرد شورای شهر کنونی بندرعباس را چگونه ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: مطمئناً پاسخ به رضایتمندی از کار اینجانب را مردم بهتر می‌توانند اعلام کنند. شوراها به دلیل اینکه اجرایی نیستند بیشترین عملکردشان متأسفانه در مجموعه عملکردی شهرداری‌ها هویدا می‌شود یعنی اگر شهرداری‌ها خوب کار کنند شورا خوب جلوه کرده و در غیر این صورت برعکس است.

وی افزود: عملکرد فردی اعضای شورا بیشتر در اظهار نظرهای کارشناسی خلاصه می‌شود و پیگیری‌های به سرانجام رسیدن مصوب‌ها.که در این فرایند از کارکرد خود راضی ام.

شهرداری‌ها مشکل درآمد پایدار دارند

حیدری زاده ادامه داد: اما ضعف‌های دیگری نیز وجود دارد، شهرداری‌ها دچار بیمارهای مزمنی هستند، هم‌اکنون بیشتر شهرداری‌ها دچار مشکلات کسب درآمدهای پایدار هستند. که بعضی مواقع شهرداری در پرداخت حقوق پرسنل خود هم دچار کسری می‌شود و گاهی اعتراضات را بدنبال دارد که این موضوع تمامی زحمات را در چشم احساسی دیگران کم اثر می‌کند، امیدوارم با گذشت ۲۰ سال از عمر شوراها، فضا برای اجرای قانون اساسی پیش از گذشته فراهم شود،

این عضو شورای شهر بندرعباس ابرازداشت: دولتی‌ها باید به شوراها اطمینان کنند. مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز با مجموعه شورای اسلامی و شهرداری‌ها همکاری و از دریافت خدمات یک طرفه شهرداری خودداری کنند.

لزوم تصویب مدیریت یکپارچه شهری / قانون انتخابات شوراها باید اصلاح شود

به گفته او، شاید اگر لایحه مدیریت یکپارچه شهری و ایجاد اصلاحاتی در قانون انتخابات شوراها و حیطه وظایف پارلمان‌های محلی که از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه شد تصویب می‌شد می‌توانست به خیلی از خواسته‌های قانونی و به حق مردم جامه عمل بپوشاند و سردرگمی‌ها و اصطکاک بین دستگاه‌های خدمات رسان را به صفر برساند که متأسفانه موفق به کسب حد نصاب آرای نمایندگان مجلس نشد و حتی در فروردین و اردیبهشت ۹۹ قوانینی مصوب شد که به واسطه آن حق تعیین و وضع عوارض محلی، هم از شوراها سلب شده و در اختیار دولت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف شوراها، نبود سازوکارهای لازم برای نظارت شوراهای شهر بر عملکرد شهرداری‌ها ست. در واقع ابزار کافی برای نظارت شوراها بر عملکرد شهرداری‌ها در قانون به خوبی آورده نشده است، به طور مثال مجلس شورای اسلامی این اجازه را دارد که به هیئت دولت رأی دهد اما شورای شهر تنها باید به شهردار رأی دهد.

حیدری زاده خاطرنشان کرد: شورای شهر باید ابزاری شبیه به ابزار مجلس داشته باشد، زیرا مجلس دارای ابزاری مانند دیوان محاسبات، سوال و استیضاح است. مجلس نه تنها بر رئیس دولت بلکه بر مجموعه تحت مدیریتی او هم می‌تواند نظارت داشته باشد؛ اگر چنین ابزاری را در اختیار شورای شهر قرار دهند می‌توانیم با توجه به اختیاراتمان، نظارتمان بر شهرداری را افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: در سال ۹۹ با توجه به حضور مهمان ناخوانده و نامهربان (ویروس کرونا) وضعیت درآمدی شهرداری بندرعباس مثل بقیه جاها مناسب نیست وتمام تلاش بر اتمام پروژه‌های باقیمانده از گذشته خواهد بود. از تلاش و کوشش و از خودگذشتگی پرسنل خدوم حوزه بهداشت و درمان صمیمانه قدردانی می‌کنم.و توفیق و سلامتی این عزیزان را از خداوند خواستارم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.