مدتی است که همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، ذهن‌ها را به سوی این بیماری درگیر کرده و شاهد آسیب‌ رساندن به بسیاری از کسب و کارها هستیم، اما خوشبختانه تاکنون نتوانسته به پیکره صیادی هرمزگان خدشه‌ای وارد کند.

در پیگیری‌هایی که توسط خبرنگار ایرنا صورت گرفت، بسیاری از صیادان قایق‌های موتوری در هرمزگان از بیماری کرونا گلایه نداشتند بلکه نحوه ثبت‌نام برای دریافت سهمیه‌بندی بنزین را مشکل اساسی خود عنوان کردند به طوری که اتحادیه صیادان استان هم خواستار رسیدگی به این مشکل شده است.

مدت کوتاه تعیین شده از زمان ورود به سایت هر متقاضی تا اسکن و بارگذاری مدارک و طی کردن مراحل ثبت نام در سامانه درخواست فرآورده های نفتی، بسیاری از صیادان را برای دریافت سهمیه بنزین با سردرگمی و مشکل مواجه کرده است.

صیادان قایقی هرمزگان بر این باورند که سهمیه تعیین شده بنزین فقط برای ۲بار دریاروی کافی است و با توجه به کاهش ذخایر آبزیان در خلیج فارس، باید برای صید مقدار کمی ماهی مسیر طولانی را سپری کنند تا به صیدگاه ها برسند بنابراین به سوخت بیشتری نیاز دارند.

با این وجود به نظر می‌رسد صیادان از روند سهمیه بندی و نحوه ثبت نام راضی نیستند و اگر راه حل مناسب پیدا نشود، می تواند آن ها را در تامین معیشت خانواده هایشان هم با مشکل مواجه کند.

اعضای ۳۲هزار نفری صیادان که در تعاونی‌های استان مشغول به کار هستند برای ادامه زندگی خود و عرضه آبزیان با کیفیت به مردم، نیازمند حمایت بیشتر و رفع مشکلاتشان هستند.

هرمزگان، قطب صید و صیادی کشور

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: هرمزگان به لحاظ وجود ظرفیت‌های شیلاتی می‌تواند موجب توسعه و رونق شیلات و آبزیان استان شناخته شده و به عنوان قطب صید و صیادی کشور قرار گیرد.

محمد جوانمرد افزود: ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی، ارزآوری، افزایش صادارات غیرنفتی بخشی از دستاوردهای صیادی در این استان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: ورود صیادان هرمزگان به صنعت آبزی پروری، الگوی موفقی برای شیلات کشور است و به عنوان عملی ترین طرح های اقتصاد مقاومتی و راهی برای کاهش ذخایر آبزیان می‌باشد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان خاطر نشان کرد: به همین منظور، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صیادی استان باید همکاری بیشتری با یگان حفاظت منابع شیلات برای کاهش فشار بر ذخایر آبزیان داشته باشند.

جوانمرد بیان کرد: با تلاش صیادان افزون‌بر ۳۸درصد از صید انواع آبزیان کشور، در هرمزگان صورت می‌گیرد و تنوع گونه‌ای، روش‌های صید( گوشگیر، پرساین، قلاب، قفس) انواع آبزیان شامل، سطح زیان‌ریز، درشت، میان‌زی، کفزی، میگو و فانوس‌ماهیان مجموعه‌ای کامل و کم‌نظیر از فعالیت‌های صید و صیادی استان است.

سهمیه بنزین قایق‌های صیادی ۱۲۰۰ لیتر در هر ماه

رییس سازمان شیلات ایران سال گذشته در این زمینه گفت: سرانجام با رایزنی‌های این سازمان، سهمیه بنزین یارانه‌ای قایق های صیادی ماهانه یک هزار و ۲۰۰ لیتر تعیین شد.

نبی‌الله خون‌ میرزایی افزود: رایزنی سازمان شیلات ایران با وزارتخانه‌های نفت و معاونت امنیتی وزارت کشور درباره در نظر گرفتن سهمیه بنزین برای صیادان نتیجه داد و طی مکاتباتی که انجام شد، توجیهات فنی سهمیه‌ بنزین صیادان را یادآور شدیم.

وی اظهار کرد: در این مذاکرات به سهمیه‌بندی قبلی بنزین برای قایق‌های صیادی، مصرف سوخت این قایق‌ها، نظرات فائو در این زمینه، قدرت موتور، فاصله صیدگاهی و روزهای دریاروی اشاره کردیم و متوجه شدیم که مسوولان تصمیم‌گیر در این زمینه پیشتر نسبت به این دلایل فنی آگاهی نداشتند.

این مقام مسوول بیان کرد: در مرحله دوم، نرخ سوخت با یک هزارو ۵۰۰ تومان در هر لیتر در نظر گرفته شده است و اکنون این مصوبه روند اجرایی خود را می‌گذراند.

این گزارش حاکی‌است؛ پیش از این پرویز محبی، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات به نیاز یک هزار و ۴۰۰ لیتری سوخت در ماه برای فعالیت صیادان اشاره کرده بود.

درخواست افزایش مدت زمان ثبت نام برای سهمیه‌بندی بنزین قایق‌های صیادی از ۲ به ۵ دقیقه

مدیرعامل اتحادیه صیادان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، صیادان هرمزگان هم با رعایت نکات بهداشتی طبق سالهای گذشته به صید می‌پردازند و هیچگونه محدودیتی ندارند اما همچنان سهمیه بندی سوخت آن ها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

اسحاق تندرو افزود: در حال حاضر مشکل اساسی صیادان هرمزگان شرایط استفاده از سهمیه‌بندی بنزین قایق‌ها برای صیادی است و این شناورها روزانه حدود ۷۰ لیتر مصرف می‌کنند و خرید سوخت به نرخ ۳ هزار تومان موجب نارضایتی صیادان از اوضاع معیشتشان شده است.

رییس هیات مدیره اتحادیه صیادان کشور گفت: بسیاری از صیادان استان به دلیل مدت زمان ۲دقیقه‌ای تعیین شده برای بارگذاری مدارکشان در سایت سهمیه‌بندی سوخت، تاکنون موفق به ثبت نام نشده‌اند لذا این زمان باید به ۵ دقیقه افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور از مسوولان عالی رتبه استان و نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم برای افزایش مدت زمان ثبت نام در سایت سهمیه‌بندی سوخت قایق‌های صیادی رسیدی جدی کنند.

مشاور عالی اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران بیان کرد: بسیاری از قایق‌ها در هرمزگان هنوز با بنزین لیتری ۳هزار تومان به صیادی مشغول هستند و این امر انگیزه آن‌ها را کاهش می‌دهد.

تندرو گفت: البته مشکلات صیادان استان فقط به سهمیه بندی سوخت شناورها ختم نمی‌شود بلکه انتظار داریم مسوولان مربوطه به راهکارهایی که از سوی تعاونی جامعه صیادی داده می‌شود توجه کنند.

وی اضافه کرد: جامعه صیادی استان این آمادگی را دارد تا با حمایت‌های بیشتر آبزیان با کیفیت و قیمت مناسب‌تری را به مردم سراسر کشور عرضه کند.

تندرو، واگذاری غرفه‌هایی در بازار ماهی‌فروشان و جایگاه میدان صادقیه بندرعباس به تعاونی صیادی، احداث آکواریوم دریایی، راه‌اندازی مجمتع دریایی چند منظوره با ویژگی‌های سالن کنفرانس، رستوران و بازار ماهی فروشی، در اختیار گذاشتن مغازه‌های ثابت برای صادرات و عرضه ماهی‌های مازاد به استان‌های بدون آبزیان را از جمله راهکارهای پیشنهادی تعاونی صیادان عنوان کرد.

افزایش قدرت موتور قایق‌های صیادی نیاز جدی صیادان

مدیرعامل اتحادیه صیادان هرمزگان ابراز کرد: صیادان برای ارائه خدمات بهتر و باکیفیت بیشتر به حمایت نیاز دارند لذا خواستار تصمیم گیری شورای تامین استان برای افزایش قدرت موتور قایق‌های صیادی در هرمزگان و یا استان‌های جنوبی هستیم.

تندرو اظهار کرد: در حال حاضر قدرت موتورهای مصوب شده برای قایق‌های صیادی در استان‌های خوزستان۳۰۰، بوشهر۳۵۰، سیستان و بلوچستان۴۰۰ و هرمزگان نیز ۴۵۰ است.

رییس هیئت مدیره اتحادیه صیادان کشور بیان کرد: قدرت موتورهای صیادی باید برعهده صیاد باشد تا بتواند آزادانه به صید روزمره آبزیان برای ارائه خدمات با کیفیت‌تر بپردازد.

وی، یکی دیگر از مشکلات صیادان در کشور را عبور از مراحل بسیار سخت قانونی برای انتقال قایق صیادی خود به استان دیگر دانست و افزود: این موانع دست و پاگیر باید از حوزه صیادی خارج شود.

مشاور عالی اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران ادامه داد: اکنون ۲۲ بندر صیادی در هرمزگان وجود دارد که از این تعداد ۱۵بندر فعال و بقیه نیمه فعال یا در حال ساخت هستند.

اسحاق تندرو عنوان کرد: فصل بهار ماهی‌هایی شامل، شهری، مقوا، شیرماهی، سنگسر، سرخو، راژگو و شوریده از آب‌های خلیج‌فارس صید می‌شود.

به گفته وی؛ ضدعفونی بنادر صیادی با نظارت مدیران تعاونی‌ها و رعایت نکات بهداشتی افراد بر روی شناورهای صیادی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا به طور مداوم کنترل و انجام می‌شود.

۷۵تعاونی صیادی در هرمزگان جایگاه برتر کشور را به خود اختصاص دادند

رییس گروه رفاهی صیادان شیلات هرمزگان گفت: این استان با برخورداری از ۷۵ تعاونی صیادی و افزون‌بر ۱۳هزار عضو، جایگاه برتر در کشور را به خود اختصاص داده است.

عزیزالله صادقی افزود: در حال حاضر بیشترین تعداد تعاونی صیادی مربوط به شهر جاسک(شرقی‌ترین منطقه هرمزگان) و کمترین آنها در پارسیان (غربی ترین نقطه این استان) و همچنین شهرهای قشم، سیریک، بندرلنگه و میناب فعالیت دارند.

رییس گروه رفاهی صیادان شیلات هرمزگان اظهار کرد: فعالیت تعاونی‌ها به عنوان اهرم هم‌افزایی در جامعه صیادی به شمار می‌رود که تشکیل آنها توانسته نقش مهمی را بر تسهیل بهره‌برداری از منابع و همچنین تسریع در خدمات‌رسانی به صیادان ایجاد کند.

صادرات آبزیان هرمزگان ۶۵میلیون دلار ارزآوری داشته است

رییس گروه پایش صنایع شیلاتی هرمزگان گفت: از ابتدای سال گذشته، ۳۷هزار تن انواع آبزی با ارزآوری ۶۵میلیون دلار به مقصد کشورهای هنگ‌کنگ، تایلند، ویتنام، مالزی و امارات متحده عربی صادر شد.

حمید امانی‌زاده در این زمینه افزود: ماهیان یال اسبی و میگوی پرورشی بیشترین سهم از آبزیان صادر شده در هرمزگان را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: هرمزگان با داشتن ۹۰۰ کیلومتر ساحل و ۱۴ جزیره به عنوان بزرگترین استان جنوبی کشور در زمینه صید، صیادی و پرورش آبزیان مطرح است.

رییس گروه پایش صنایع شیلاتی هرمزگان اظهار کرد: شهرستان‌های قشم، بندرلنگه، پارسیان و سیریک از جمله مستعدترین مناطق هرمزگان برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی در دریا است.

سهمیه بندی بنزین قیمت ماهی را دچار شوک ناگهانی کرد

سهمیه‌بندی بنزین قیمت ماهی را دچار شوک ناگهانی کرد، به طوری که قیمت ماهی در سواحل شمالی و جنوبی کشور افزایش یافت و در استان‌های دیگر به مراتب بالاتر عرضه می‌شود.

با آغاز سهمیه بندی بنزین از ۲۴ آبان ماه ۹۸ برای تمامی وسایل نقلیه شخصی و عمومی، سهمیه سوخت قایق‌های صیادی فراموش شده بود که با پیگیری‌های سازمان شیلات ایران از طریق وزارت کشور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه سوخت قایق‌های صیادی از هفتم دی ماه سال گذشته تصویب شد.

از این پس مقرر شد، صیادان و ماهیگیران مجاز با بروزرسانی مجوز صیادی خود و ثبت‌نام در شرکت ملی نفت تا پایان دی ماه۹۸، مشمول سهمیه ۱۲۰۰ لیتری بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان شوند که البته پیش از این نیز سوابق صیادان در سامانه آسان تجارت به ثبت رسیده بود.

هرمزگان با برخورداری از ۳۰درصد بنادر صیادی و ۳۶درصد صید کشور، چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور با ۳۱هزار نفر صیاد، ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰هزار تن انواع آبزی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

اولین تعاونی صیادی هرمزگان با ۳۱ سال سابقه در سال ۶۲هجری خورشیدی از سوی صیادان بندرعباس به نام تعاونی صیادی پشت شهر به ثبت رسید در حالیکه تعاونی صیادی گوگسر جاسک نیز همین مدت سابقه دارد.

شهرستان میناب نیز با ۲۶۰ فروند شناور صیادی، یک هزار و ۷۰۰ نفر صیاد به صورت اشتغال مستقیم و حدود ۱۰هزار تن صید سالانه، بیشترین سهم صیادی را در استان هرمزگان به خود اختصاص داده است.

به نقل از رییس اتحادیه صیادی کشور؛ در سال گذشته ۱۴۲ هزار صیاد در کل کشور فعالیت داشتند که  ۱۰ هزار نفر آن‌ها مربوط به استان‌های شمالی کشور و مابقی مربوط به چهار استان جنوبی کشور هستند.

همچنین ۱۲ هزار فروند شناور صیادی مجاز در کشور وجود دارد که چهار هزار فروند آن لنچ با سوخت گازوئیل و ۸ هزار فروند قایق صیادی با سوخت بنزینی است و حدود ۳۵ هزار نفر از طریق همین قایق های صیادی امرار معاش می کنند.

پیش از این، نیاز مصرفی بنزین قایق‌های صیادی کشور بین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ لیتر بود که اکنون سهمیه ۱۲۰۰ لیتری برای این بخش در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.