الله مراد عفیفی پور روز سه شنبه در نشست ویدئو کنفرانس با معاون اول رئیس جمهور که از محل بندر شهید رجایی و با حضور استاندار هرمزگان انجام شد، اظهار داشت: از زمان شیوع بیماری کرونا ، با تدابیر اتخاذ شده با گمرگ ایران مدت زمان ترخیص انواع کالاهای بهداشتی در این بندر به کمتر از سه روز رسیده است.

وی افزود: با تلاش ها و حمایت های صورت گرفته به منظور پیشگیری از پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری کرونا، تاکنون هیچگونه اختلال و نگرانی در جهت کمبود کالاها در کشور وجود نداشته و روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از بندر شهید رجایی به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

صادرات و واردات ۵۰ میلیون تن مواد معدنی در بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یکی از پروژه های مهم در دست اجرا در بندر شهید رجایی را پایانه مکانیزه مواد معدنی اعلام کرد و گفت: این پایانه ۵۰ میلیون تن ظرفیت صادرات و واردات مواد معدنی را به شکل مکانیزه در بندر

شهید رجایی را فراهم خواهد کرد.

عفیفی پور تصریح کرد: فاز سه توسعه بندر شهید رجایی نیز یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه های بندری در کشور می باشد که هم به لحاظ تجهیزات فنی و هم روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی های خاص و ویژگی های منحصر بفردی است.

وی ادامه داد: فاز ۳ توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است که با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجراست.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: با بهره برداری از فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی ارتقاء جایگاه این بندر کانتینری از از ۶.۳ میلیون TEU به ۸.۴ میلیون TEU افزایش خواهد یافت.

توسعه حمل و نقل چندوجهی راهبرد مهم بندر شهید رجایی در سال جهش تولید

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه گزارش خود اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه های کاری در سال جهش تولید انجام عملیات تخلیه گندم از کشتی و انتقال مستقیم آن به واگن قطار بود که به عنوان گامی مهم در جهت تقویت حمل و نقل چند وجهی  بوده است.

عفیفی پور تصریح کرد: براساس هدف گذاری انجام گرفته تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا بتوانیم سهم قابل توجهی از بار را از طریق ریل به بندر وارد و یا از بندر خارج نماییم .

وی با اشاره به برنامه های تدوین شده در راستای تحقق سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور گفت : توسعه حمل و نقل چند وجهی (افزایش سهم ریل در بنادر کشور) به عنوان یک راهبرد در سال جهش تولید، در دستور کار قرارگرفته است .

تخلیه و بارگیری بیش از ۹۴ میلیون تن کالا از بنادر هرمزگان

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از این ارتباط ویدیو کنفرانسی گفت: در سال گذشته، بیش از  ۹۴ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتیدر بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد.

 عفیفی پورحجم کالاهای صادر شده در بخش نفتی را ۱۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۵۵ تن اعلام کرد و از افزایش ۴,۸ درصدی در این بخش خبر داد.

بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در جهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.