دکتر ایمان زارعی روز دوشنبه درجمع خبرنگاران افزود: داوطلبان اهدای خون بدون هیچ گونه استرس و نگرانی از ابتلا شدن به هر نوع بیماری ویا ترس از اهدای خون ، به پایگاههای انتقال خون مراجعه و مراکز انتقال خون را  در تامین خون بویژه برای بیماران خاص یاری کنند.
وی با اشاره به اینکه مراجعه مردم  به مراکز انتقال خون به علت شیوع ع کرونا کاهش یافته، بیان داشت: مراکز انتقال خون از تمامی مراجعه کنندگان معاینه ومشاوره انجام می دهند واگر علایمی از هر گونه بیماری در آن ها مشاهده شود، خونگیری صورت نمی گیرد.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان اظهارداشت: همچنین سازمان انتقال خون همیشه مستقیم با بحث سلامت گیرنده واهدا کننده خون رابطه تنگاتنگی داشته و در زمان‌ها موقعیت‌های گوناگون  طبق دستور العمل های علمی  ورعایت اصول بهداشتی همچون گذشته تحت شرایط کامل استریل توسط کارشناسان آموزش دیده خونگیری انجام می‌شود.

داوطلبان غیرحضوری برای اهدای خون نوبت بگیرند
مدیرکل انتقال خون هرمزگان گفت: داوطلبان و اهداکنندگان بدون حضور در مراکز انتقال خون استان می‌توانند نوبت اهدای خون بگیرند.
زارعی یادآورشد: به منظور تسهیل در امور داوطلبان اهدا کننده خون، سایت نوبت دهی اینترنتی اهدای خون به آدرس اینترنتی  nobatdehi.ibto.ir  فعال است.
وی بیان داشت: افرادی که با نوبت اینترنتی به مراکز اهدای خون مراجعه کنند، با همراه داشتن کد رهگیری بدون نوبت و معطلی پذیرش می‌شوند.
این مسوول اظهارداشت: شرایط اهدای خون داشتن سن ۱۸تا ۶۰سال و  وزن بالای ۵۰کیلوگرم است وهمراه داشتن کارت ملی برای ثبت مشخصات بویژه برای افرادی که  نخستین بار به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند، الزامی است.
زارعی به شهروندان توصیه کرد: رعایت استاندارهای خود مراقبتی یکی از راه های مهم حفظ سلامت می‌باشد  وامیدوارم با حضورشهروندان  در مراکز انتقال خون در این شرایط  که هم در روزهای پایانی سال و تعطیلات سال جدید نیز هستیم بتوانیم نیاز بیماران به خون را در هرمزگان رفع کنیم.

مراجعه بیماران تالاسمی برای خونگیری در اسفند بیشتر است 

مدیرکل انتقال خون هرمزگان اظهار داشت: هر ساله با شروع اسفندماه مراجعه بیماران تالاسمی در استان که تمایل دارند تزریق منظم خون خود را قبل از روزهای پایانی سال وتعطیلات نوروز انجام دهند،  بیشتر است.

زارعی یادآورشد: علاوه بر آن بیماران جراحی، سرطانی تحت درمان، دیالیزی، هموفیلی وهمچنین تصادفات جاده ای بویژه در روزهای پایانی سال و نوروز ، مصرف خون در استان را به میزان قابل توجهی بالا می برد.

«بیشترین مصرف خون در هرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمارخاص و بیماران سخت درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده ای است.

هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است

بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.»
ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان سارس می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.
این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.
دوره نهفتگی نسبت طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.
درحال حاضر ️ ۳۰۵ نفر به دلیل بیماری حاد تنفسی در استان هرمزگان بستری شده اند که ️از این تعداد ۱۰۷ نفر  مشکوک به کرونا هستند.
 از این تعداد ۹ نفر مثبت و ۶۹ نمونه منفی اعلام شده است و ۱۹۲ نفر نیز ترخیص شدند.
از ۹ مورد مثبت اعلام شده، ۸ مورد با بهبود وضعیت ترخیص یافتند و یک مورد دیگر به علت تصادفی که رخ داده و به بیمارستان مراجعه کرده بستری است وگرنه از لحاظ بیماری تنفسی مشکلی ندارد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.