(انتخابات در واقع یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که طی آن مردم یا بخشی از مردم برای اداره امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رای به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند.)

اما انتخاباتی که اکنون درآستانه آن قرارداریم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده که بعد از شوراهای اسلامی شهر و روستا، از لحاظ تعداد نامزدها، یکی از فراگیرترین انتخابات در کشور است که گروه‌ها، جناح‌ها وافراد مختلفی نامزد شده تا بتوانند خود را به کرسی نمایندگی مجلس برسانند.

مجلس قوی وتراز اول انقلاب با کاندیداهایی که وعده پلو و چلو به مردم می‌دهند، تشکیل نمی‌شود بلکه مجلس به افرادی انقلابی، قوی، جوان، باتجربه، متعد، شجاع و متخصص نیاز دارد که بتواند درعرصه رفع مسائل و مشکلات مردم حرفی برای گفتن داشته‌باشند و با حضور در کمیسیون‌های تخصصی نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

دیده می‌شود برخی از نامزدها درتبلیغات انتخاباتی خود دانسته ویا ندانسته، وعده‌های زیادی  را درسخنرانی‌های خود به مردم می‌دهنددرصورتی که باید این رویه تغییر کند و یک نماینده باید بتواند خواسته‌ها و نیازهای منطقه خود را به صحن مجلس بکشاند و با صراحت آن را در کمیسیون‌های مختلف مطرح کند و گره‌گشای حل مسائل ومشکلات مردم باشد وگرنه به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورد.

کاندیدها ونمایندگان نباید شعار و وعده‌هایی (توخالی و کشکی) بدهند که امکان تحقق آن نیست بلکه باید تلاش کنند به جای پرداختن به مسائل جزیی به مسائل کلیدی کشور بپردازند.

این درحالی است که وعده‌هایی چون ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، اجرای طرح‌های عمرانی، کمک به فلان مووسسه، پرداخت تسهیلات و ده‌ها وعده دیگر که بیشتر وعید بوده، وظیفه نماینده مجلس نیست.

ای کاش نامزدها به جای وعده‌های پوچ وتوخالی، درجهت تصویب تسهیل کننده در امور مورد نیاز مردم همچون اشتغال، حمایت ازکارآفرینی و کمک به دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی تلاش کنند تا مردم بهتر واقعیت را درک کنند.

آگاهی‌هایی که درباره وظایف نمایندگی مجلس به مردم داده شود

برخی هم براین عقیده‌اند که وقتی نامزدی برای کسب آرای نمایندگی، قول ووعده‌ای ندهد با اقبال مردم مواجه نمی‌شود؛ در عوض افرادی که حرف‌های توخالی می‌زنند و مردم را فریب می‌دهند شانس بیشتری برای رفتن به مجلس را دارند.

پدیده‌هایی همچون دادن شام ونهار، کارت هدیه، متینگ و جشن‌های آنچنانی با حضور خواننده‌های معروف، موضوعی است که در تبلیغات نامزدها برقرار است و تا این موارد نباشد، حتی برای گوش دادن سخنرانی این افراد هم نمی‌آیند.

 ۲ ضعف اساسی دراین قضیه وجود دارد از یک سو عده‌ای با این ترفند به دنبال گرفتن رای مردم و از سویی دیگر به مردم آگاهی نمی‌دهند که این رویه درستی برای رفتن به مجلس نیست وباید واقعیت‌ها را با مردم درمیان گذاشت.

در تبلیغات میدانی هم همین قصه تکرار می‌شود یک عکس می‌تواند مردم را به سمت خود کشاند و از اینکه چهره زیبایی داشته برخی به او رای داده و بعد معلوم می‌شود حتی این عکس هم واقعی نبوده بنابراین با فریب موفق شده است.

نوشتن بیلان کاری و سوابق هم یکی از نقشه‌هایی بوده که مردم را به اشتباه می‌اندازد؛ نامزدها در چند سطر روزمه و کارکرد خود مثل (عضو فلان، رییس فلان، هیات مدیره فلان وغیره) هستند را درمعرض نمایش می‌گذارند که مردم با این عناوین فریبنده به آن شخص رای می‌دهند.

 برخی از افراد در اداره زندگی و خانوادگی خود مانده‌اند آنوقت ادعای نمایندگی مجلس را در ذهن خود می‌پروانند و مجلس را برای پرکردن اوقات فراغت خود بعد از بازنشستگی می‌دانند که بازهم به مردم خیانت است.

همین اتفاق‌ها موجب می‌شود که مردم نتواند سره را از ناسره تشخیص دهند؛ درحالی‌که افراد فاضل و توانمندی هم هستند که یا وارد عرصه انتخابات نمی‌شوند یا اگر شوند توان تبلیغ ندارند و به خاطر معذورات اخلاقی وعده ووعیدی هم نمی‌دهند آنوقت از قافله باز می‌مانند.

برخی هم تبلیغات کورکورانه در انتخابات دارند و با عنوان‌هایی همچون «رای ما فلانی»، «رای اول»، «انتخاب اول»، «گزینه اصلح» و ده‌ها عنوان دیگر قبل از انتخابات مردم تصمیم می‌گیرند درحالیکه ته این حرف هاهیچ عملکرد وتوانمندی ندارند و بیشتر حباب و فریبنده است.

شعارها و نماها آنقدر قوی و پررنگ است که مردم را به باور می‌رسانند درحالی‌که پشت این داستان مطالعه صورت نگرفته ومردم فقط ظاهر قضیه را نگاه نکنند، که بازانتخاب‌ها واقعی نمی‌شود درحالی‌که مردم به جای شعارها به عملکردها رای دهند.

رقابت ۴۷ نامزد انتخاباتی درهرمزگان برای کرسی یازدهم مجلس

از ساعت ۲۴ چهارشنبه شب (۲۴ بهمن‌ماه) تبلیغات رسمی و میدانی نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درشهرها و روستاهای استان هرمزگان آغازشد و ۴۷ نامزد با تشکیل ستادهای انتخاباتی در شهرها وروستا تا ۲۴ساعت قبل از برگزاری انتخابات فرصت دارند خود را به مردم معرفی کنند.

«برای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ابتدا ۱۱۳ نفر درهرمزگان ثبت‌نام کردند که بعد از تایید صلاحیت‌ها و بررسی اعتراض‌ها و شکایت‌های داوطلبان درنهایت به ۴۷ نفر رسید که بعد از رای‌گیری در انتخابات پنج نفر به کرسی مجلس راه می‌یابند.»

دراین دوره از تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم شورای اسلامی از طریق رسانه‌های غیردولتی، پوستر، بنر، بیلبوردها، شبکه‌های اجتماعی شامل واتساب، تلگرام، اینستاگرام وغیره فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.

دراستان هرمزگان درهر دوره از انتخابات افراد زیادی برای بدست گرفتن قدرت نمایندگی درمجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنند ولی بخت واقبال با همه یار نیست وتنها تعدادی از افراد به مجلس راه می‌یابند وعده‌ای نیز یا باید منتظر چهار سال آینده بوده ویا برای همیشه از گود انتخابات کنار بکشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر دوره اقبال افراد برای نمایندگی مجلس درهرمزگان بیشتر می‌شود وحتی تایید صلاحیت‌ها هم به نسبت جمعیت ثبت‌نام کننده بیشترشده اما شانس برای راهیابی عده‌ای کم است وسازمان رای آن‌ها به پای افرادی که دارای تشکیلات وارتباطات قوی هستند؛ نمی‌رسد.

ازسوی دیگر درشهرستان‌ها نیز بدلیل نبود حضور پر رنگ احزاب و جناح‌ها برای اعلام پشتیبانی از کاندیداها، افراد نامزد شده بواسطه سابقه قبلی که دارند خود را وابسته به یک حزب می‌دانند ویا بطور مستقل اقدام به تبلیغات می‌کنند که چندان حامی ندارند.

همچنین گروه‌ها درقالب لیستی که با عنوان‌های مختلف درتهران منتشر می‌شود در استانی مثل هرمزگان کمتر دیده می‌شود لذا جای احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخاب وحمایت افراد خالی است.

سخن مسوولان هرمزگان با نمایندگان مجلس و مردم

 نماینده ولی فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس می‌گوید: کسانی را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب کنیم که حرف وعمل شان یکی باشد و پایبند به وعده‌های داده شده و قول قرارهایشان باشند.

  حجت الاسلام والسملمین محمد عبادی‌زاده افزود: ما برای پشیبرد امور و قانون‌گذاری در آینده نیازمند مجلسی مکتبی، انقلابی، پرکار، شجاع و جوان هستیم که از محافظه‌کاری و ترس دور باشد.

وی بااشاره به درپیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی از مردم خواست اولویت را به کسانی بدهند که ضمن داشتن حرف‌های جدید بتواند شرایط فعلی و آینده را درک کند و در راستای پیاده کردن گام دوم انقلاب با شجاعت گام بردارد.

  امام جمعه بندرعباس با تاکید براین موضوع که ما مجلس انقلابی می‌خواهیم، گفت: نمایندگانی می‌خواهیم که با شجاعت و انقلابی بودن بتواند بن بست‌های پیش روی توسعه کشور را بشکند و شجاعتش مثل مدرس باشد که بهترین الگو برای نمایندگان است.

عبادی‌زاده اظهارداشت: کوتوله‌های اعتقادی و سیاسی و واداده‌ها و ترسوهایی که نم‌ توانند کاری در جهت حفظ عزت و کرامت شما مردم کاری بکنند، نباید وارد مجلس شوند.

وی اضافه‌کرد: به کاندیداهایی رای بدهید که به سوگند خود (سوگند نامه مجلس شورای اسلامی) در خصوص تقوا، حفظ استقلال، امانت داری و رعایت مصالح عمومی پایبند باشد.

وی یادآورشد: باتوجه به زمان باقی مانده با جست‌وجو و مراجعه به سوابق کاندیداها و براساس معیارهای اعلام شده از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) و مچنین رهبرمعظم انقلاب به افراد موردنظر که گمنام نیز نیستند رای بدهید.

مدیران حق حضور درستادهای انتخابات نامزدها را ندارند

استاندار هرمزگان دراین باره گفت: حضور مدیران درستادهای نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ممنوع بوده و اگرمدیری قصد چنین کاری دارد استعفا دهد.

فریدون همتی افزود: مدیران حتی در وقت شخصی هم حق حضور درستادهای انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را ندارند، همچنین نباید از امکانات دراختیار خود برای کمک به نامزدی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مدیران کل دستگاه‌های اجرایی باید به شکل عمومی وبدون جانبداری از کاندیدای خاصی در راستای مشارکت حداکثری و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی تلاش کنند.

استاندارهرمزگان ضمن توصیه به حضور پرشور در انتخابات بیان‌داشت: مردم در۴۱ سال انقلاب همواره حامی و پشتیبان انقلاب اسلامی بوده و امسال نیز درراهپیمایی ۲۲ بهمن حضوری پرشورداشته و درانتخابات دوم اسفند نیز اینگونه خواهد بود.

وی اضافه‌کرد: نامزدهای انتخابات براساس قانون موظف به افتتاح حساب و شفافیت درهزینه‌های انتخابات هستند و نهادهای نظارتی هم طبق وظیفه ذاتی وقانونی خود بر هزینه‌های تبلیغاتی آنان نظارت می‌کنند.

فرمانداران شور ونشاط انتخاباتی را فراهم کنند

رییس ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس وشورای اسلامی درهرمزگان گفت: فرمانداران باید با ایجاد تعاملات منطقی و قانونی درچهار چوب قانون شرایط را به گونه‌ای مهیا کنند که همه موظف و مکلف به اجرای آن شوند.

سعید ناجی افزود: فرمانداران برای مهیاسازی فضای مناسب انتخابات ابزارها، امکانات و اختیاراتی قانونی دارند و باید از اختیارات قانونی خود نهایت استفاده را ببرند؛ زیرا ایجاد شور، نشاط و مشارکت اجتماعی وسیاسی از وظایف وزارت کشور درجامعه است.

وی ادامه داد: برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی به مجلس برود اما اینکه در فرآیند کار چه تاثیرگذاری بر جامعه و مردم دارد با اهمیت است لذا فرمانداران باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود استان و شهرستان‌های خود، در برگزاری با کیفیت، سلامت و صحت انتخابات اقدام کنند.

رییس ستاد یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درهرمزگان اظهارامیدواری کرد: انتخابات به تشکیل مجلسی قوی منجر شود که همه اقشار، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور را نمایندگی کند.

ناجی یادآورشد: هیچ مدیری حق استفاده از امکانات اداری و حتی عنوان مدیر برای کمک به نامزدی را ندارد و دراین بخش نظارت جدی انجام می‌شود و با متخلفان طبق قانون رفتار خواهدشد.

وی تصریح‌کرد: دستگاه قضایی هم بر روند انتخابات نظارت دارد و در صورت بروز تخلف، اقدام‌های قانونی را انجام می دهد واعضای هیات اجرایی استان باید دقت کنند که یک انتخابات پرشور، سالم و به دور از حاشیه وهیچ‌گونه شائبه جانبدارانه از فرد خاصی برگزارشود.

سخنگوی ستاد انتخابات هرمزگان اظهارداشت: در جریان تایید صلاحیت‌ها اعتقاد داریم باید قانونی کار دنبال شود و از اعمال سلیقه خودداری شود، چرا که اعمال سلیقه می‌تواند موجب شکاف و نارضایتی درجامعه و در نهایت ناامیدی شود.
وی گفت: در فرایند انتخابات هیچ رفتار فراقانونی و خارج از چارچوب‌های قانونی پذیرفته نیست، زیرا این‌گونه رفتارها منجر به بروز مشکلات و ناهنجاری‌ها می‌شود که آزار جامعه را درپی خواهدداشت.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی انتخابات هرمزگان اسامی ۴۶ نفر از افراد تایید صلاحیت شده برای رقابت انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس و شورای اسلامی را در استان مجوز تبلیغات دارند و می‌توانند برنامه‌های خود را با مردم درمیان بگذارند.

ازبین کل نامزدهای تایید صلاحیت شده  ۲۷نفر از حوزه انتخابیه حوزه مرکزی شامل بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بوموسی، ۱۱ نفرحوزه غرب هرمزگان شامل بندرلنگه، بستک و پارسیان و ۹ نفر درحوزه شرق هرمزگان شامل میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد است.

دراین دوره  از ۴۷ نفرداوطلب نمایندگی مجلس، هشت نفر زن بوده که چهار نفر از حوزه انتخابیه بندرعباس مرکز استان، سه نفر از شرق و یک نفر هم از غرب نامزد نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شده‌اند که نسبت به دوره‌های گذشته کم سابقه است.

استان هرمزگان دارای پنج کرسی نمایندگی درمجلس شورای اسلامی شامل حوزه مرکزی بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بوموسی سه نفر،  حوزه شرق هرمزگان شامل میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد یک نفر و درحوزه غرب هرمزگان شامل بندرلنگه، بستک و پارسیان یک نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.