این اقدام نمونه‌ای موفق در اجرای اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که جلوی هدررفت منابع را گرفت و بر اساس اصول دانش‌بنیان پیش رفت، درون‌زایی و برون‌گرایی را در عمل به اجرا درآورد و بار دیگر نشان داد که اعتماد به توان داخلی تا چه حد می‌تواند موفقیت را تضمین کند.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بهمن ماه سال گذشته(سال۹۷) به افتتاح رسید و ایران را در تامین بنزین به خودکفایی رساند که این اتفاق توانست امنیت سبد سوخت کشور را تضمین کند.

محمدعلی دادور روز یک‌شنبه در جمع خبرنگاران در تشریح مهم‌ترین اقدامات شرکت نفت ستاره خلیج فارس از بهمن‌ماه سال گذشته تا بهمن‌ماه امسال اظهارداشت: در آغاز سال ۹۸ با توجه به محدودیت‌های مالی و افزایش تحریم‌ها و مقرون‌به‌صرفه نبودن ساخت فیزیکی فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، توسعه نرم‌افزاری جایگزین توسعه فیزیکی شد و رسیدن به هدف را با کمترین میزان اعتبارات به پیش بردیم.

وی ادامه داد: ماموریت مرحله چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی باشد، اما با تغییرات انجام شده این مرحله به نام «بهینه‌سازی ظرفیت و رفع گلوگاه‌های فازهای موجود» تغییر یافت.

دادور یادآور شد: با افزایش ظرفیت پالایشی در هر ۳ مرحله موجود از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه، تولید مورد انتظار از مرحله چهارم در ۳  مرحله موجود تقسیم و هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز صرفه‌جویی و در بخش‌های دیگر صنعت سرمایه‌گذاری شد.

وی اضافه کرد: این اقدام نمونه‌ای موفق در اجرای اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که جلوی هدررفت منابع را گرفت و بر اساس اصول دانش‌بنیان پیش رفت، درون‌زایی و برون‌گرایی را در عمل به اجرا درآورد و بار دیگر نشان داد که اعتماد به توان داخلی تا چه حد می‌تواند موفقیت را تضمین کند.

این مسوول گفت: مردادماه امسال و پس از آغاز اجرای طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید ۳ مرحله موجود، کشور برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت تبدیل به صادرکننده بنزین شد.

دادور گفت: عرضه بنزین در رینگ بین‌الملل این موضوع را ثابت کرد که می‌توان ارزش افزوده‌ای بالاتر از پیش‌بینی‌های نشریات معتبر این حوزه برای بنزین صادراتی کسب کرد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، دستیابی به فروش افزون بر ۶۰۰ هزار متریک تن از محصولات تولیدی این پالایشگاه به ۲۵ شرکت داخلی و خارجی را دستاوردی مهم برای این شرکت عنوان کرد.

به گفته دادور، از بهمن‌ماه سال گذشته به رغم افزایش فشار تحریم‌ها به‌ویژه در واریز وجه مبالغ دلاری، روند معاملات فرآورده های ویژه شرکت ستاره خلیج فارس نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه شرکت نفت ستاره خلیج فارس به درآمدی بالغ بر ۲۳۰ میلیون دلار در حوزه صادرات و ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه داخلی دست یافت.

وی هم‌چنین از تغییر وضعیت قرارداد ۲ هزار و ۶۶۱ نفر از پرسنل این پالایشگاه خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۶۷ درصد از نیروهای مشغول بکار در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با استناد به کدملی و مشخصات شناسنامه‌ای بومی هرمزگان هستند.

پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، بزرگ ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران و با ظرفیت ۳۶ میلیون لیتر در روز در قالب ۴ مرحله ۱۲۰ هزار بشکه ‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت راه اندازی شده است.

این پالایشگاه که در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده هم اکنون روزانه حدود ۱۵ میلیون دلار تنها از بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت ‌گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می شود.

خوراک مورد نیاز پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از طریق خط لوله ۳۸۸کیلومتری از میادین مشترک ایران در پارس جنوبی تامین می شود به طوری که می توان از آن به عنوان اولین پالایشگاهی نام برد که با استفاده از گاز پالایش شده انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت جت را تولید می کند.

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.