درس ادب، ولایت، عشق به همنوع و آشنایی با دردهای زمان از جمله درس‌هایی بود که چهار پسر ام البنین(س) در مکتب مادر آموختند و همواره به آنها پای بند بوده و با آنها جاودانه شدند.

حق‌طلبی، ایثارگری و ادب حضرت عباس(ع) نیز مدیون تربیت مادری چون حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها است که به او آموخته بود ولی‌اش را نه به عنوان برادر، بلکه با عنوان مولا و آقا خطاب ‌کند.

زمانی که حضرت علی(ع) برای خواستگاری حضرت ام‌البنین(س) رفت و پدرش خبر خواستگاری امام را به دخترش داد، حضرت ام‌البنین(س)  گفت خوابی دیده‌ام که به آسمان پرستاره‌ و ماه نگاه می‌کردم یکدفعه دیدم ماه روی دامنم افتاد و بعد سه ستاره پرنور دیگری.

من از خواب بیدار شدم وبعد یک صدایی شنیدم که؛ بشارت باد بر تو به ماه و سه ستاره درخشان و پدرآنها که از خورشید برتر است.

مادر حضرت ام‌البنین(س) که یک زن عاقله‌ای بود صورت دخترش را بوسید و گفت خواستگار تو حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) است. سه ستاره و ماه که خواب دیده‌ای یعنی چهار فرزند خواهی داشت و یکی از آن‌ها مثل ماه است و آن صدایی هم که شنیدی که پدر اینها از خورشید برتر است حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است.

حضرت علی(ع) ۱۰ یا ۱۲ سال بعد از شهادت حضرت زهرا(س) با حضرت ام‌البنین(س) ازدواج کرد.

حجت‌الاسلام مسعود عالی، استاد اخلاق و کارشناس مسائل دینی شنبه‌شب در مراسم بزرگداشت مقام مادران شهدا در حسینیه عاشقان ثارالله بندرعباس با این مقدمه‌ها به بیان فضائل حضرت ام‌البنین سلام الله علیها اشاره پرداخت.

حضرت ام‌البنین(س) فرزندان حضرت زهرا(س) را ترجیح می‌داد

وی با بیان اینکه در تربیت یک انسان معمولا این مادر هست که بیش‎ترین تاثیر بر روی فرزند می‌گذارد و یکی از مهم‌ترین خوبی‌ها که از مادر به فرزند منتقل می‌شود، ادب است، اظهارداشت: روزی که حضرت ام‌البنین(س) وارد خانه امام علی(ع) شد به فرزندان حضرت زهرا(س) فرمود من نیامدم جای مادرتان را بگیرم من کنیز مادرتان هستم.

حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: حضرت ام‌البنین(س) به قدری باادب، باوفا و بامعرفت بود که فرزندان حضرت زهرا(س) را به فرزندان خود ترجیح می‌داد و چنان با آن‌ها مادرانه رفتار می‌کرد که فرزندان حضرت زهرا(س) او را مادر صدا می‌زدند.

وی توضیح داد: هر گاه حضرت عباس برادر خود امام حسین(علیه السلام) را مورد خطاب قرار می داد از واژه «یا مولای» و «یا سیدی» استفاده می کرد و کمتر اتفاق می افتاد که او را با لفظ برادر صدا کند؛ اگر چه هر دو از یک پدر بودند اما تواضع و ادب او نسبت به حسنین(علیه السلام) به علت نگرش عمیق او به عظمت حضرت زهرا(س) بوده و این درسی است که از کودکی آنگاه که سر بر دامن معلم اولین خود، ام البنین، می نهاد آموخت".

حضرت ام‌البنین(س) حامل اسرار امیرالمومنین(ع) بود

این استاد اخلاق یادآور شد: حضرت ام‌البنین(س) از همان ابتدا به فرزندانش یاد داد که وقتی می‌خواهند امام حسن(ع) و امام حسین(علیه السلام) را صدا بزنند بگویند یا سیدی و مولایی لذا هم آن ادب را نسبت به فرزندان حضرت زهرا(س) رعایت کرد و هم ادب را نسبت به فرزندان حضرت زهرا(س) از بچگی به فرزندان خودش آموخت.

حجت‌الاسلام عالی با بیان این جمله که؛ حضرت ام‌البنین(س) حامل اسرار امیرالمومنین(ع) بود، گفت: ۳۴ قبل از واقعه کربلا که حضرت عباس(علیه السلام) در قنداق بود، وقتی حضرت ام‌البنین(س) وارد اتاق شد دید امیرالمومنین(ع) بر بالین فرزندش نشسته و دست‌هایش را می‌بوسد و روی چشمانش می‌گذارد و گریه می‌کند.

وی ادامه داد: حضرت ام‌البنین(س) وقتی این صحنه را دید علت را از همسرش پرسید و حضرت امیر در جواب گفت این دست‌ها در رکاب برادرش در راه خدا قطع می‌شوند و خداوند دوبال به او می‌دهد که تمام بهشت زیر اشراف اوست و همه به او غبطه می‌خورند، این همان یکی از اسراری‏هایی است که امیرالمومنین(ع) به حضرت ام‌البنین(س) گفته است.

سلام من را به مادرت زهرا(س) برسان

این کارشناس دینی اضافه کرد: وقتی کاروان امام حسین(علیه السلام) از مدینه عازم راه مکه بود خیلی‌ها به امام گفتند نرو اما در تاریخ سراغ نداریم که حضرت ام‌البنین(س) از امام حسین(ع) خواسته باشد که از مدینه بیرون نرود.

حجت‌الاسلام عالی بیان داشت: آن بانوی بزرگوار چون می‌دانست که این کاروان همه شهید می‌شود و برنمی‌گردند با آن سنش رو به امام حسین(علیه السلام) کرد و گفت سلام من را به مادرت زهرا(س) برسان و امام حسین(علیه السلام) نیز وی را دعا کرد و گفت خدا به شما جزای خیر بدهد که در حق ما کوتاهی نکردید.

وی افزود: حضرت‌ ام‌البنین(س) بعد از آن به فرزندانش و به حضرت عباس(علیه السلام) گفت من تو را برای چنین روزی بزرگ کردم،مبادا بی حسین(علیه السلام) برگردی، همه صحبت‌ها و رفتارها نشان از ادب، معرفت و بزرگواری آن بانوی باعظمت است.

حجت‌الاسلام عالی در ادامه سخنان خود به روایت دیگری اشاره کرد که وقتی کاروان امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها به مدینه نزدیک شد، امام سجاد( علیه السلام) به یکی از اعضای کاروان به نام بشیر فرمودند که خبر شهادت امام حسین (علیه السلام) را به مردم شهر برسانند.

وی اضافه کرد: در آن زمان حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها یکی از اولین افرادی بود که به استقبال کاروان آمد و وقتی بشیر آن بانو را در مسیر دید، خبر شهادت حضرت عباس علیه السلام و سه برادرش را به این مادر فرزانه و باوفا اعلام کرد، اما ایشان باز هم درباره امام حسین( علیه السلام) پرسید و جویای احوال امام شد، لذا این نکته نشان‌دهنده ادب، وفاداری و بصیرت دینی و معرفت آن بانوی ارجمند دارد.

حضرت ام‌البنین(س) نخستین نوحه‌خوان امام حسین(ع) بود

"فاطمه کلابیه معروف به ام البنین دختر «حرام بن خالد بن ربیعه بن الوحید بن کعب بن عامر بن کلاب» است و مادر بزرگوار او «ثمامه» دختر سهیل بن عامر بن مالک بن جعفر بن کلاب بوده و پدر و مادرش از خاندان بنی کلاب هستند و دارای خوبی ها و صفات خانوادگی مشترک می باشند.

"ام البنین، مادر قمر بنی هاشم(ع) اسوه اخلاق و شجاعت ،پس از واقعه عاشورا در مدت ۹ سال به افشاگری ظلم بیدادگران زمان خویش مشغول بود و در سال ۷۰ هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

از سالروز رحلت ام البنین مادر حضرت ابوالفضل(ع) تا سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن که امسال مصادف با هفتمین روز اسفند ماه است 'هفته تکریم مادران شهدا' نامیده شده است".

در این مراسم از مادر شهید خلیل تختی‌نژاد دومین و جوان‌ترین شهید مدافع حرم استان هرمزگان با اهدا لوح سپاس تقدیر شد.

این استاد اخلاق در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: حضرت ام‌البنین(س) مادر چهار شهیدی است که اسوه وفاداری یعنی ابوالفضل العباس(ع) را برای دفاع از ولایت و جانفشانی در راه امامت در دامان خود پرورش داد.

مادران شهدا زنان صبور پیرو حضرت ام‌البنین(س) هستند

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه حضرت ام‌البنین(س) نخستین نوحه‌خوان امام حسین(ع) بود، گفت: آن بانوی باعظمت پس از واقعه عاشورا از مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی استفاده کرده تا ندای مظلومیت واقعه عاشورا را به گوش آیندگان برساند.

وی مادران شهدا را زنانی صبور و پیرو حضرت ام‌البنین(س) خطاب کرد و افزود: مادران شهید ما نیز با تاسی از حضرت ام‌البنین(س) فرزندانی تربیت کردند که در راه امام حسین(ع) هم‌چون حضرت عباس(ع) در خط ولایت تا آخر ایستادند و مظلومانه شهید می‌شوند.

عالی ‌همچنین با بیان اینکه مادران و همسران شهدا درس‌آموز مکتب صبر و مقاومت هستند، تاکید کرد: همانطور که احترام حضرت ام البنین به عنوان مادر حضرت عباس(ع) به خاطر رشادت‌هایش بر ما لازم است، تکریم و احترام مادران و همسران شهیدان نیز بسیار کاری ارزشمند و ضروری است. 

ظهور نیت اصلی شهدا

این کارشناس مسائل دینی ابرازداشت: شهیدان این کشور نیز با این نیت برای دفاع به جبهه‌ها رفتند که زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) باشند.

حجت‌الاسلام عالی گفت: شهیدان ما از ابتدای انقلاب اسلامی چه در دوران امام راحل و چه امروز مقام معظم رهبری در مسیر ولایت شک و تردید نداشته و ما نیز در این مسیر شک و تردیدی نداریم.

وی اظهارداشت: ممکن است ما با فتنه و شبهه‌های زیادی روبرو شویم که برخی در این فتنه‌ها هم غربالگری می‌شوند اما مسیر اصلی ما همان مسیری است که شهیدانمان رفته‌اند.

با حضور پرشور،افراد قوی متدین انتخاب کنیم

این کارشناس حوزه دینی هم‌چنین با اشاره به تبیین گام دوم انقلاب اسلامی و مساله انتخابات مجلس شورای اسلامی، خواستار حضور پور شور در انتخابات و انتخاب افراد متدین، انقلابی پاکدست، ساده زیست و مردمی شد.

حجت‌الاسلام عالی اضافه کرد: اگر مجلس ما  دارای انسان‌های قوی متدین باشد هم امنیت کشور حفظ می‌شود و هم فشارهای اقتصادی کاهش می‌یابد درحالی که اگر حضور ما در انتخابات کمرنگ باشد دشمن فشارهایش را بیشتر می‌کند.

وی توصیه کرد: به افراد مردم‌دار انقلابی ولایی رای بدهیم که  نمایندگانی که خود را خدمتگزار مردم بدانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.