به گفته محمدحسن کارگرزاده یکی از سمنوپزان میبد، پخت این ماده غذایی مراحلی دارد که چند روز طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه برای دومین سال متوالی آیین سمنوپزی در این محله برگزار شد، افزود: سمنو با استفاده از جوانه گندم و آرد تهیه می شود و شیرینی خاصی دارد که به سبب ریختن قالب های یخ در آن است.

وی ادامه داد : امسال ۳۵ نفر از خادمان امام رضا (ع) از شهرهای قزوین ، اصفهان ، مشهد و ... برای پخت سمنو همکاری کردند.

همچنین به گفته سعید ملک محمدی یکی از دست اندرکاران امر ، زمان پخت سمنو ۴۸ ساعت و در مجموع از زمان شروع کار تا مرحله توزیع به ۷۰ ساعت وقت نیاز است.

وی افزود: به عنوان مثال برای پخت پنج تن سمنو، ۱۵ کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی و ۲۵۰ کیلوگرم  جوانه گندم نیاز است.

با توجه به باور مردم به تهیه سمنو به مناسبت شهادت دخت نبی اکرم(ص)، هیات سمنوپزی حضرت فاطمه زهرا(س) در میبد تشکیل و فعالیت دارد، به گفته اصغر دهقان یکی از اعضای این هیات از ۱۰ سال قبل در پخت این ماده غذایی همکاری دارد.

وی افزود: در این مدت سه سال به مناسبت اربعین حسینی در اردکان و ۲ سال هم در ایام شهادت حضرت فاطمه (س) در میبد افتخار تهیه سمنو را دارد.

به باور وی سمنو خواص زیادی دارد و حدود ۷۰ خاصیت برای آن ذکر شده از جمله درمان کم خونی ، دردهای عضلانی و ...کاربرد دارد و با توجه به مواد کم قندی در آن  برای افراد دیابتی نیز مفید است.

به گفته غلامعلی داوری یکی از سمنوپزان مشهدی، ابتدا آب را در دیگ بزرگی به ظرفیت پنج تن می‌ریزند و بر روی گاز قرار می‌دهند تا آب به اندازه کافی گرم شود که بتوان دیگ را در اجاقی که سوخت آن هیزم است، قرار داد.

وی هیزم مورد نیاز برای پخت این مقدار سمنو را سه بار نیسان ذکر کرد وافزود: وقتی آب جوش آمد، ۱۶ کیسه بزرگ جوانه گندم و چند کیسه آرد که کمتر از میزان جوانه گندم باشد در ظرف مورد نظر ریخته و همزمان با میکسور مواد با هم مخلوط می شود.

داوری ادامه داد: دیگ یک تنی هم در مجاورت دیگ بزرگ بر روی اجاق قرار داردکه همزمان آب آن می جوشند، وقتی رنگ آرد قهوه ای شد، چند قالب یخ ،یک مرتبه در آن می‌ریزند و به این صورت به مواد شوک وارد می‌کنند که بر اثر آن جوانه گندم می شکفد و شهد تولید می‌کند.

 وی با بیان اینکه یخ به دیگ کوچک هم اضافه می شود، ادامه داد: به سمنو شکر و روغن اضافه نمی‌شود و تا زمانی که سمنو روی آتش قرار دارد مرتب از سوی مردم با ذکر نیت هم زده می‌شود.

این عضو هیات سمنو پزی اضافه کرد: رنگ سمنو از کرم شکلاتی به قهوه ای تغییر می کند، مواد دیگ کوچک را به دیگ بزرگ اضافه می‌کنند و با استفاده از پارچه‌ مرطوب مواد موجود را همانند

برنج دم می کنند که این کار از شب تا صبح طول می کشد.

وی افزود:موقع ظرف کردن مواد داخل دیگچه‌ای که شیر در ته آن ریخته‌ شده است می‌ریزند و بعد مواد در ظرف‌ برای توزیع ریخته می‌شود.

به گفته وی هرچند سمنو تا ۶ ماه با طعم اولیه ماندگاری دارد بهتر است مردم آن را زودتر استفاده کنند، گفت : در زمان پخت سمنو سه کیلوگرم بادام شسته به مواد اضافه می‌شود.

وی اظهار داشت :در این مراسم گروه پشتیبانی و سمنوپزان با هم همکاری دارند و هر کس به وسع خود هر کاری بتواند انجام می‌دهد.

داوری یادآور شد : تهیه سمنو بهانه ای است که عده ای از محبان ، عاشقان و نوکران حضرت زهرا (س) در کنار هم جمع شوند تا با برپایی مراسم عزاداری  و گریه و زاری برای فقدان آن حضرت نام خود را در شمار محبان حضرت ثبت کنند.

همچین تعدادی از بانوان در پخت سمنو و برگزاری مراسم همکاری دارند، به گفته معصومه مبینی، این کار زحمت زیادی دارد، از سه روز قبل آغاز می شود و در این مدت همراه با پخت سمنو سفره و آش نذری تهیه و پرچم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) به دست خادمان امام رضا (ع برافراشته می شود.

شهر میبد ۱۷ محله و آبادی دارد و مرکز این شهرستان ۱۰۵هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.   

حضرت فاطمه (س)، در سال پنجم پس از بعثت، روز ۲۰ جمادی الثانی در مکه مکرمه و در خانه حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد.

نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شد، ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های این بانوی مطهر اسلام است.

سراسر زندگانی صدیقه طاهره مملو از مکارم اخلاقی و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کردند و در برهه های حساس زندگی در کنار امام بود و از او حمایت می کرد، و در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن پاک فاطمه زهرا (س) ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز زینب کبری(س) حماسه ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را به جهانیان اعلام کرد.

سرانجام حضرت فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتی که بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس از آن وارد شده بود، بیمار و در بستر بیماری افتاد.

در ایام بیماری، آن حضرت روزی امام را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد که پس از وفاتش،جسدش را شبانه غسل ، کفن و دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تدفین و نماز بر پیکرش حاضر نباشند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.