ژیلا مهدی آقایی عصر پنجشنبه درمراسم رویداد روزجهانی تالاب‌ها در بندرخمیر افزود: هم اکنون برنامه‌ریزی جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی وبرنامه‌های توانمندسازی سمن‌های محیط زیستی در دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست تدوین شده و از سال ۹۹ به صورت منطقه‌ای اجرایی می‌شود.

وی بیان داشت: آموزش‌ها به‌صورت عمومی و تخصصی جهت توانمندسازی سمن‌های مردم نهاد انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی اظهارداشت: نقش سمن‌های زیست محیطی و مردم نهاد در حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها غیرقابل انکار است و این امر زمانی تاثیرگذار بوده که در این راستا آموزش‌های لازم صورت گیرد.

مهدی آقایی، تالاب‌ها را در اقتصاد کشور و منفعت وخدمات رسانی به مردم تاثیرگذار دانست و بیان داشت: سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی یکی از ارکان اصلی در تالاب‌ها هستند که می‌توانند پل ارتباطی بین مردم و دولت باشند.

وی گفت: تالاب‌ها یکی از اکوسیستم‌های مهم، خطیر و با ارزش در دنیا هستند که نقش موثری در توسعه جوامع محلی دارند.

این مسوول اظهارامیدواری کرد: با آسیب شناسی لازم در زمینه تالاب ها و توانمندسازی سازمان های محرم نهاد محیط زیستی در سطح کشور وجوامع محلی بتوانیم گام های موثری برای احیای تالاب های از دست رفته و حفاظت از آنهایی که در دست داریم، گام برداریم.

در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برابر با سال ۱۳۴۹ شمسی نخستین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب‌ها به امضا رسید و یکی از قدیمی‌ترین معاهدات زیست محیطی جهان شد.

براین اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو رسمی آن هستند و یکهزار و ۹۹۴ تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت ۱۹۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵۶ هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.

روز جهانی تالاب‌ها برای نخستین بار درسال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد و اکنون نیز بعد از گذشت سال‌ها همچنان در دنیا از جمله ایران دراین روز برنامه‌های متنوعی در راستای حفاظت از تالاب‌ها برگزارمی‌‍شود.

سال گذشته نیز همایش بزرگ روز جهانی تالاب‌ها به‌صورت ملی با استقبال گسترده علاقه‌مندان در بندرخمیر برگزار شد. در این همایش چهره‌های شاخصی همچون رییس سازمان محیط زیست کشور، مدیر دفتر حفاظت از تالاب‌ها، استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان در کنار دیگر مسوولان ملی، استانی، محلی و سمن های محیط زیستی دیده می‌شد.

بندرخمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تالابی جنوب ایران در کنار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود یکصد هزارهکتار قراردارد.

شهرستان بندرخمیر در ۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.