ژئوسایت نمکدان یکی از جاذبه‌های علمی و گردشگری ژئوپارک جهانی قشم است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر قشم در ساحل جنوبی جزیره قرار دارد،گنبد نمکی به ارتفاع حدود ۲۸۰ متر با قُطر قاعده‌ای حدود هفت کیلومتر است؛ این مخروط نمکی به دلیل پدیده دیا پیریسم سر برآورده است.

در این گنبد هفت غار نمکی وجود دارد که یکی از آنها طولانی ترین غار دنیاست و نمک های داخل غار حدود ۵۷۰ میلیون سال عمر دارند،قلمرو ژئوپارک قشم ۲۶۰ کیلومترمربع شامل جزیره‌های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای ۲۵ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل‌های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیره‌گاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت‌های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ورود دادستانی هرمزگان به موضوع ژئوسایت قشم

زمین‌هایی در جزیره قشم برای پرورش میگو به سرمایه‌گذاران واگذار شده که در روزهای قبل محل بحث‌های فراوانی پیرامون قرار داشتن آنها در محدوده ژئوسایت گنبد نمکدان قشم بوجود آمده و حتی دادستانی هرمزگان هم به این موضوع ورود کرده است.

رییس کل دادگستری هرمزگان با صدور دستور ویژه ای خطاب به رضا صفایی دادستان عمومی و انقلاب قشم از وی خواسته ضمن ورود به این موضوع، تدابیر قانونی لازم را اتخاذ کند.

علی صالحی به دادستان عمومی و انقلاب قشم مأموریت داد، تا با دعوت از کارشناسان، متخصصان و مدیران استانی مرتبط، نسبت به بررسی موضوع اقدام و چنانچه تخلفی در نحوه واگذاری و یا عملیاتی که منجر به تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی شده مشاهده گردد، تدابیر لازم را فوری اتخاذ و دستور مقتضی را صادر کند.

رییس شورای قضایی هرمزگان تاکید کرد: در خصوص سایر واگذاری‌های اراضی در نوار ساحلی شمال جزیره قشم از ابتدای این شهرستان تا درگهان، چه از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و چه سایر سازمان های دولتی رعایت حریم دریا و مقررات زیست محیطی، الزامی است.

احتمال تخریب ژئوسایت قشم

همچنین معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفته، بر اساس قانون سازمان منطقه آزاد قشم های برای واگذاری زمین به مجوزهای ژئوپارک قشم نیاز دارد.

مرتضی شیخ زاده همچنین افزود: انباشت آب و ساخت سد در مناطق بالادست این سایت ممکن است در سال‌های آینده موجب تخریب گسترده‌ای در این ژئوسایت شود.

وی ادامه داد: از نزدیکترین نقطه مزارع پرورش میگو تا ساحل دریا هفت کیلومتر فاصله وجود دارد که احتمال می رود هم چهره و منظرِ محیطی و هم کف زمین و غار نمکی را تخریب کند.

شیلات: سایت پرورش میگو تهدیدی برای ژئوسایت قشم نیست

اما به اعتقاد رییس اداره شیلات قشم، سایت پرورش میگو که در غرب جزیره قشم در حال احداث است، با ژئوسایت نمکدان ۶ کیلومتر فاصله دارد و تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود.

محمد پرورش اظهار داشت: برای واگذاری این زمین ۲۰ مجوز از دستگاه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دامپزشکی، شرکت های آب و برق و و غیره اخذ شده و تمام این دستگاه ها مجوزهای لازم را برای فعالیت این مزرعه صادر کرده‌اند.

میراث فرهنگی هرمزگان نقشه‌های حریم ژئوسایت قشم را ندارد/ نتیجه بررسی ها در روزهای آینده مشخص می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان چند روز قبل گفته بود این اداره کل نقشه‌های حریم این محوطه تاریخی را ندارد و از منطقه آزاد قشم درخواست کرده بود آنها را در اختیار این اداره‌کل قرار دهد.

رضا برومند همچنی گفته بود معاون مربوطه را برای دریافت نقشه و ضوابط حریم ژئوسایت قشم به تهران اعزام کرده و از سوی دیگر هم کارشناسان وزارت میراث فرهنگی برای بازدید از این منطقه به جزیره قشم دعوت شده اند تا ۱۵ بهمن از محوطه مورد نظر بازدید کنند.

کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در هرمزگان روز گذشته از منطقه بازدید کردند و به گفته برومند پس از بررسی میدانی و اخذ نظرهای مردم و مسوولان برای جمع بندی به مرکز کشور بازگشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ابراز داشت: بنا شده این کارشناسان گزارشی تهیه کرده و آن را در اختیار شورای ثبت حریم‌های آثار تاریخی قرار دهند، سپس وزارتخانه نظر خود را اعلام خواهد کرد.

زمین واگذار شده در جزیره هرمز ظرفیت مناسبی برای گردشگری است

برومند در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون زمین واگذار شده در شرق جزیره هرمز برای پرورش میگو هم گفت: زمین واگذار شده در منطقه گردشگری جزیره هرمز قرار ندارد ولی منطقه مناسبی برای این منظور است.

وی ادامه داد: با این وجود مکاتبه های صورت گرفته با اداره استعلام کننده را بررسی می‌کنیم، از طرف دیگر با توجه به سختی زمین که بین کوه و ساحل قرار دارد می توان گفت این محل برای پرورش میگو نامناسب است.

بخشدار جزیره هرمز هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس قانون برای ساخت و ساز و عملیات عمرانی در خارج از محدوده و حریم شهر به مجوز بخشداری هرمز نیاز است و فعالیت بدون آن غیر قانونی است.

سید مجدالدین حسینی بیان داشت: با توجه به قانون جلوی کار فردی که بدون مجوز اقدام به تخریب کوه و ساخت و ساز برای سایت پرورش آبزیان در زمینی به وسعت یک هکتار کرده گرفته شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.