اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پاسخ دان به استعلام‌های سایر اداره‌ها باید از محدوده حریم آثار تاریخ و طبیعی اطلاع دقیق داشته باشد که این موضوع بیشتر برای مناطقی همچون منطقه آزاد قشم که دارای اداره‌کلی به موازات اداره‌کل میراث فرهنگی هرمزگان است،صدق می‌کند.

بنابراین خود سازمان منطقه آزاد قشم کارهای مربوط به ثبت آثار تاریخی و طبیعی را انجام می‌دهد و نقشه‌های حریم و ضوابط آن‌ها هم در اختیار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: باتوجه به این موارد یادشده، اداره کل میراث فرهنگی استان در پاسخ به استعلام اداره‌های دولتی استان در مواردی که موضوع و محل فعالیت یا زمین مدنظر برای واگذاری جهت انجام فعالیت های اقتصادی در جزیره قشم است تنها در ارتباط با وجود داشتن و یا وجود نداشتن آثار سطحی در محدوده مورد پرسش اظهار نظر می‌کند.

رضا برومند بیان داشت: کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص زمین های واگذار شده توسط امور اراضی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان به سرمایه‌گذاران پرورش میگو در جزیره قشم هم با توجه به کروکی‌های دریافت شده بررسی های خود را انجام داده و به صورت مشروط پاسخ داده شد که هیچ آثار تاریخی سطحی مشاهده نشد.

وی ابراز داشت: اگر چنانچه در عین عملیات گودبرداری و یا هر فعالیت دیگری متوجه وجود آثار تاریخی شوند و یا نشانه‌ای که موید این امر باشد دیده شود، فعالیت باید متوقف شده و سرمایه گذار و پیمانکار موضوع را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ابراز داشت: بنا به ادعای سازمان منظقه آزاد قشم اراضی واگذار شده توسط امور اراضی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان به سرمایه گذاران پرورش میگو در محدوده حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم قرار دارد که با هدف روشن شدن مساله معاون مرتبط با موضوع در هفته گذشته برای گرفتن نقشه و ضوابط حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم از وازرتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تهران اعزام شد.

برومند اضافه کرد: همزمان هم از سازمان منطقه آزاد قشم این نقشه ها خواسته شد و همچنین گفت و گوهایی با دادستان قشم انجام گرفته و هشت بهمن منطقه مورد بازدید قرار گرفت.

وی افزود: استاندار هرمزگان هم دستور بررسی موضوع را دادند و اداره‌های دولتی دیگر هم در بازدید روز هشتم بهمن حضور یافته و موضوع را از جنبه‌های تخصصی و حیطه وظایفت خود مورد بررسی قرار دادند.

قضاوت نیازمند داشتن نقشه و ضوابط حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: اما برای قضاوت در این خصوص نیاز به در اختیار داشتن نقشه و ضوابط حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم است و اکنون این اداره‌کل نقشه و ضوابط حریم را ندارد.

برومند ادامه داد: پس از آن می‌توان گفت زمین‌های واگذار شده برای پرورش میگو در حریم این آثار طبعی قرار دارند یا خیر، اگر در حریم قرار دارند آیا با ضوابط همخوانی دارند.

وی اشاره کرد: گاهی فعالیت اقصادی در حریم بناهای تاریخی و آثار طبیعی قرار دارد ولی باید منطبق برضوابط بوده و فرآیندهای قانونی آن به شکل صحیح انجام شده باشد.

به گفته وی، برای روشن‌تر شدن موضوع و رعایت قانون از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست شده کارشناسانی که هم اطلاعات مربوط ثبت حریم‌ها و اطلاعات مربوط به حریم در اختیارشان قرار دارد به جزیره قشم اعزام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآور شد: پس از بررسی های این کارشناسان نظر کارشناسی خود را اعلام خواهیم کرد، ضمن اینکه گزارشی با توجه به اتفاق‌ها و رخدادهای پراکنده و واگذاری های انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم و سایر اداره‌های دولتی استان برای وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درحال تهیه است.

برومند اضافه کرد: شاید بتوان گفت یکی از دلایل بسیار مهم بروز این گونه رخدادها دوگانگی حاکمیتی است، این دوگانگی کار را سخت می‌کند که باید فکری اساسی برای آن اندیشیده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.