مهین بانو شکیبا در سال ۱۳۱۷ در بندرعباس متولد شد و کلاس اول دبستان را در بندرعباس سپری کرد.

وی به علت شغل پدرش عبدالرحیم شکیبا که رییس اسکناس بانک ملی بود به خرمشهر عزیمت و سپس در یزد ساکن شد.

مرحومه شکیبا تا کلاس دهم در یزد زندگی کرد به دلیل تحصیلات پدر مجبور شد به تهران بروند او در سال ۱۳۳۴ در تهران دوره دبیرستانش را سپری کرد و در همان سال وارد دانشگاه خدمات عالی اجتماعی شد.

او دروه مددکاری دوساله را پشت سرگذاشت و عنوان کاردان مددکار را کسب کرد که امروزه در سازمان بهزیستی ادغام شده است.

وی سپس در ۲ رشته دندان‌پزشکی و داروسازی در دانشگاه تهران پذیرفته شد که با نظرپدرش داروسازی را انتخاب کرد و همان سال‌ها با همسرش مرحوم ابراهیم صفا آشنا شد که دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران بود، منجر به ازدواج شد و ثمره ازدواجش سه فرزند پسر به نام‌های امید، امیر و الهام صفا است.

مرحومه شکیبا ضمن مدیریت داروخانه رازی بندرعباس در سازمان حمایت از کودکان بی سرپرست نیز فعالیت می‌کرد.

وی جزو اولین گروهی بود که یک مرکز کوچک انتقال خون در بهداری افتتاح کرد و در کنار آن فعالیت در هلال احمر آزمایشگاه و انتقال خون را برعهده داشت.

متاسفانه این بانوی بزرگ و مهرورز پس از کسالتی طولانی در ۲۴ آذر سال ۸۶ در تهران از دنیا رفت و در آرامگاه کلاتو به خاک سپرده شد.

مرحوم دکتر ابراهیم صفا نیز در سال ۱۳۱۴ در بندرعباس متولد شد.

وی دوره ششم در دبستان شبانه‌روزی البرز گذراند و برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران راه یافت.

مرحوم صفا و همسرش مهین‌بانو شکیبا جزو نخستین پزشکانی بودند که بندرعباسی بودند و تا آخر عمر در این شهر ماندند.

وی نیز در کمال ناباوری ۲۹ آذر سال ۸۳ از دنیا رفت و در آرامستان باغوی بندرعباس به خاک سپرده شد.

دکتـر ابراهیم صفـا و  همسرش دکتر مهیـن بانـو شـکیبا از پیشکسوتان علم پزشکی و داروسازی استان هرمزگان هستند و مهیـن بانـو شـکیبا نیز جزو اولین بانــوی دارای تحصیلات عالیه اســتان هرمزگان محسوب می‌شود.

بوستانی به‌پاس سال‌ها خدمت بی‌دریغ اولین پزشک بومی استان هرمزگان زنده‌یاد "دکتر ابراهیم صفا" در سال ۱۳۸۰ و با پیشنهاد و تصویب شورای شهر بندرعباس و به یاد آن مرحوم نام‌گذاری شد.

زندگینامه مهین بانو شکیبا؛ نخستین بانوی داروساز بندرعباس در کتاب «دریاد ماندگان دریار ما»؛ شرحی بر احوال مشاهیر فرهنگی هنری هرمزگان توسط ماندانا سایه‌بانی چاپ شده است.

در این کتاب اسامی دیگر بانوان موفق استان هرمزگان در حوزه‌های شعر و ادبیات معرفی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به "فرخنده پیشدادفر" بانوی معلول جسمی موفق در حوزه‌های نویسندگی و پژوهشگری فرهنگی و اجتماعی"، پروانه بیابانی یکی از معروفترین زنان شاعران خطه هرمزگان، مرحومه مریم بهنام پیشکسوت و از مفاخر فرهنگی و مرحومه فاطمه دژگانی"محقق و نویسنده قشمی اشاره کرد.

سخنوران هرمزگان؛ از دیروز تا امروز کتابی دیگر ماندانا سایه‌بانی است که در سال ۹۶ به چاپ رسیده  و در این کتاب سرگذشت شاعران و مشاهیر در استان هرمزگان را برای مخاطبان به رشته تحریر درآمده است.

کتاب سخنوران هرمزگان؛ از دیروز تا امروز  در ۳۵۰ صفحه و در هزار نسخه به چاپ رسیده است.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است ۱۰۷ شاعر و مشاهیر از قرن‌های هفتم تاکنون ساکن در استان هرمزگان را معرفی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.