رئیس بهزیستی شهرستان زنجان  روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روستاهای یاد شده شهرستان زنجان، ۶ هزار کودک سه تا ۶ سال، برای تشخیص تنبلی چشم مورد معاینه قرار گرفتند که ۳۴۲ نفر از آنان برای معاینه های تشخیصی به اپتومتریست ارجاع شدند.

سید رزاق منافی افزود: طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان امسال در سطح شهر زنجان درحال اجرا است که طبق برنامه ریزی انجام گرفته نیز ۵۴ پایگاه سنجش بینایی دائمی و غیر دائمی در سطح شهرزنجان برای گروه های هدف در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد: این پایگاه ها شامل مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و مراکز بهداشتی را شامل می شوند که والدین زنجانی می توانند با همراه داشتن شناسنامه کودک در ساعات اداری به پایگاه های یاد شده مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: این  طرح در سه مرحله اجرا می شود که سطح اول غربالگری برای کودکان سه تا ۶ ساله توسط مربیانی که بصورت تئوری و عملی آموزش های لازم را فرا گرفته اند، با استفاده از چارت یا دستگاه و در شرایط استاندارد انجام می شود.

منافی افزود: در سطح دوم نیز کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده سطح اول)، توسط هشت اپتومتریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود، تحت درمان لازم قرار گرفته و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می گیرد.

وی یادآوری کرد: طی سال گذشته بیش از ۲۰ هزار کودک در شهرستان زنجان مورد معاینه قرار گرفتند که تعداد یک‌هزار و ۳۹ کودک مشکوک شناسایی و به مراکز تخصصی تر ارجاع داده شدند.

به گفته این مسئول، پیش بینی می شود در سال جاری تا پایان اجرای طرح نزدیک به ۲۲ هزار کودک در زنجان معاینه و غربالگری شوند.

تنبلی چشم یکی از شایع ترین دلایل کم بینایی شدید و نابینایی در ایران است که قابل پیشگیری و درمان بوده و همه ساله توسط مربیان مهدهای کودک، رابطان بهداشت مربیان پیش دبستانی که آموزش های لازم را دیده اند در پایگاه های غربال بینایی انجام می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.