این کتاب که با عنوان سفرنامه سدیدالسلطنه مینابی بندرعباسی در ۸۶۲ صفحه با موضوع ایران، تاریخ و قاجاریه منتشر شده، در مرکز اسناد دانشگاه تهران و کتابخانه مرکزی کشور نگهداری می‌شود.

بخشی از کتاب

بخش اول دقیقه اول حرکت از بوشهر به مشهد از راه تهران

دقیقه اول شروع می‌شود از روز اعلان مسافرت به ارض اقدس و انتهی می‌یابد به روز حرکت از بوشهر.

سه‌شنبه غره ربیع‌الاول هزار و سیصد و چهارده

مطابق بیستم اسد و یازدهم ماه اگست فرنگی سال ۱۸۹۶ عیسوی

تصمیم مسافرت ارض اقدس و زیارت مشهد مقدس گرفته و مشغول تهیه و تدارک شده‌ام، امروز جناب حاجی سید جواد و حاج سید محمدعلی و حاج محمد و آقا غلامعلی و حاج محمدعلی به دیدن آمده بودند.

حاج سید جواد از سادات طباطبایی و سکنه یزد است و سالها مقیم بوشهر است و در زمره علماء باشند، سابقا معروف به واعظ بوده‌اند، در مسجد نو نماز گزارند و مکنت‌شان بد نیست.

دو دستگاه خانه در کنار دریا بنا کرده‌اند و همشیره سادات شبانکاره در خانه دارند، آن جناب نگارنده را در صرف و نحو استاد بوده‌اند.

حاج سید محمدعلی از اهل بهبهان و از زمره علماء و سالها است از نجف اشرف به بوشهر آمده در مسجد ملک‌التجار نماز گزارد.

صبیه حاج سید سلیمان صدرالاسلام در خانه دارد، خانه مسکونه‌شان موهوبه ملک‌التجار است.

حاج محمد از تجار درجه اول به شمار آیند، مالیه‌شان از صدهزار تومان تجاوز کند، درباره ودایع الهی نزد اولیای امور بدون زیان است.

درباره نویسنده

محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی فرزند سرتیپ حاجی احمدخان بود و اجدادش از مردم شیراز بود که پدرش در مسقط در سال ۱۲۵۱ متولد شد و در ۱۳۱۵ قمری در تهران فوت کرد و سدیدالسلطنه در ۲۳ رجب ۱۲۹۱ قمری در بغداد متولد شد و در ۱۴ مرداد ۱۳۲۰ شمسی در بندرعباس وفات کرد.

دوران خدمت دولتی وی در کارگزاریهای بندرعباس و بندرلنگه گذشت و همیشه از خدمتگزاران برجسته دولت در صفحات بنادر جنوب و به همراه پدرش از ماموران دیوانی هم بود.

مرحوم احمدخان کبابی(پدر محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی) اهل شعر و ادب بود و نسخه خطی چهار اثرش در میان اوراق سدیدالسلطنه بدین شرح به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران رسیده است.

این کتاب کمیاب که حتی برای مراجعه محققان نسخی در دسترس نبود توسط احمد اقتداری که تصحیح و مقدمه آن را برعهده داشته، بازنگری و چاپ شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.