شهید طالب ذاکری خواهان یادگار احمد و مریم یکم مرداد ۱۳۳۶ در روستای حکمی میناب به دنیا آمد و پدرش بخاطر اینکه پسری نداشت نام او را طالب گذاشت.

طالب در سن ۴ سالگی پدرش را از دست داد و نزد مادر بزرگ و دایی خود دوران کودکی را سپری کرد.

وی تا دوران ابتدایی به تحصیلات خود ادامه داد اما به دلیل مشکلات مالی درس و مدرسه را رها کرده و به شاگردی نزد دایی مشغول شد.

این شهید دفاع مقدس روستای حکیمی ۱۸ ساله بود که ازدواج کرد و بعد نیز راهی خدمت سربازی شد.

 فعالیت سیاسی او در خدمت سربازی رنگ و بوی جدی گرفت و عشق به امام خمینی(ره) در زندگی او تحول خاصی ایجاد کرد.

او به دستور امام راحل چند ماه خدمت سربازی را رها کرد و با شوق و اشتیاق تمام در تمام تظاهرات ضد حکومت شاهنشاهی شرکت می‌کرد و به گروه انقلابی ملحق شد.

با شروع جنگ تحمیلی به سپاه پاسداران پیوست و یکم اردیبهشت ۶۱ بر اثر اصابت گلوله به سینه در عملیات فتح المبین در دشت عباس آسمانی شد.

«طرح‌ریزی عملیات افتخارآفرین فتح‌المبین از اواسط آبان ‌١٣٦٠ آغاز شد.

فرمان عملیات فتح المبین با مراجعه به قرآن کریم، فتح نامگذاری شد و سرانجام در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز دوشنبه دوم فروردین‌ماه فرمان آغاز حمله بزرگ و سرنوشت‌ساز فتح‌المبین با رمز «بسم‌الله الرحمن الرحیم، بسم‌الله القاصم الجبارین و یا زهرا» صادرشد...

در مرحله اول عملیات فتح المبین (‌۶۱/۱/۴)؛ در محور قرارگاه قدس، تیپ ‌١٤ امام حسین (ع) در جناح راست موفق شد با حرکت احاطه‌ای از شمال غربی و غرب رودخانه چیخواب ضمن تصرف منطقه عین‌خوش، عقبه دشمن در این محور را مسدود کند. تیپ ‌٤١ ثارالله و تیپ ‌٨٤ خرم‌آباد نیز در جناح چپ این قرارگاه از شمال دشت عباس، طرف امامزاده عباس و تپه ‌٢٠٢ پیشروی کرده و مواضع دشمن را به تصرف خود درآورد، لیکن این مواضع در جریان پاتک‌های شدید دشمن مجددا به اشغال نیروهای عراقی درآمد.

در مرحله دوم عملیات فتح المبین(۶۱/۱/۴) نیز ساعت یک بامداد چهارشنبه چهارم فروردین، مرحله دوم عملیات فتح با کلمه رمز یازهرا(س) آغاز شد و نیروهای ایران اسلامی در اولین ساعات شروع عملیات، تلفات سنگینی بر دشمن وارد آوردند و به مواضع آن در جبهه‌های غرب شوش و دزفول دست یافتند. در این مرحله از عملیات تنگه رقابیه و ارتفاعات میشداغ پاکسازی شد.

در مرحله سوم عملیات فتح المبین (‌۶۱/۱/۷) مهم‌ترین مواضع حیاتی دشمن در غرب شوش و دزفول فتح شد. این مرحله از عملیات مقارن ساعت ‌۲۲:۳۰ دقیقه شب شنبه ‌هفتم فروردین با نام فتح‌المبین و با کلمه رمز «یازهرا (س)» در شمال غربی شوش آغاز شد.

در مرحله چهارم عملیات فتح المبین (‌۶۱/۱/۸) که سحرگاه روز یکشنبه هشتم فروردین با نام فتح و کلمه رمز یازهرا (س) آغاز شد، قرارگاه به پاکسازی منطقه متصرفه در شرق ارتفاعات «تینه» پرداخت و پس از آن به کمک قرارگاه قدس شتافت. قرارگاه قدس که در روز گذشته ارتفاعات ‌٢٠٢ تنگه ابوغریب را به تصرف درآورده بود، می‌کوشید از فرار نیروهای در حال عقب نشینی عراق جلوگیری کند. قرارگاه فجر نیز مسئولیت پاکسازی منطقه متصرفه خود را بر عهده داشت.

هم چنین نیروهای قرارگاه فتح ضمن عبوراز تنگه دلیجان به سمت برغازه و دوسلک موفق شدند این دو منطقه را به تصرف درآورده و با نیروهای قرارگاه نصر الحاق کنند و سپس به سمت مرزهای بین‌المللی پیشروی کنند؛ در مجموع، در این مرحله از عملیات، ارتفاعات تینه، دوسلک و برغازه به تصرف کامل درآمدند و دشمن به غرب رودخانه دویرج و تپه ‌١٨٢ عقب رانده شد».

'یادمان شهدای فتح المبین در هشت کیلومتری شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه به دلیل اینکه این عملیات بزرگ در دوران دفاع مقدس به جبهه شوش باز می‌شد، احداث شده است.

در این یادمان هم برخی از شیارهای عملیاتی به صورت بازسازی شده، قرار دارند که یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است.

 ۱۹ دی سال ۸۱ مردم شهر شوش هشت شهید گمنام را تشییع و در این یادمان به خاک سپردند. یکی از اتفاق‌های به یادماندنی در این محل حضور رهبر انقلاب در اسفند ۸۹ در این یادمان است'.

شهید طالب ذاکری خواهان در روستای حاجی‌خادمی شهرستان میناب قرار دارد.

شهید علی شاه احمدشاهی‌حکمی یادگار محمد و صفیه نیز از دیگر شهیدان روستای حکمی میناب است که تاکنون اثری از پیکرش به دست نیامده است.

وی نیز تا دوم ابتدایی درس خواند و به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور داشت که یکم مهر۵۹ در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

شهید طالب ذاکری که وصیت‌نامه خود را با سوره والعصر آغاز کرده است، خطاب به همسرش نسا و فرزندانش امید، امین و زهره نوشته است: مانند حضرت زینب(س) صبر و استقامت داشته باشید.

وی خطاب به همسرش وصیت کرده است که اگر شهید شد در روستای حاجی‌خادمی او را خاک کنند، شب و روز برای امام امت(امام خمینی ره) دعا کیند که سایه بزرگ بر سرما و ملت مسلمان جهان است.

این شهید دفاع مقدس هم‌چنین توصیه کرده است: بچه‌هایم را تربیت کنید که در خط امام خمینی_(ره)- باشند.

من در راه خدا و دین اسلام رفتم تا پیروزی نهایی تا زمانی که دشمندر خاک ماست نخواهیم از پا بنشنیم باید جمهوری اسلامی در خاک عراق برقرار کنیم.

استان هرمزگان در مجموع دارای یکهزار و ۲۵۰ شهید و  یکهزار و ۱۰ جانباز شامل( ۷۷۰ جانباز ۲۵ درصد تا ۳۹ درصد، ۱۰۹ جانباز ۴۰ درصد تا ۴۹ درصد ،۹۰ جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد، ۴۱ جانباز ۷۰ درصد) است.

از این تعداد جانبازان استان هرمزگان، ۲۱ اردیبهشت ماه امسال 'سلیمان داج' یکی دیگر از این جانبازان شیمیایی پس از سال‌ها تحمل درد و رنج عوارض شیمیایی از ناحیه ریه در بیمارستان ام لیلا بندرعباس به برادران شهیدش پیوست.

با درگذشت مرحوم محمد نیرومند جانباز ۷۰ درصد نیز تعداد جانبازان استان هرمزگان هم‌اکنون به ۱۰۰۸ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.