فرمانده قرارگاه مقدم ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش، گسترش حوزه ماموریت از تنگه هرمز و خلیج فارس به تنگه باب المندب، خلیج عدن و دریای سرخ را ماموریت‌های بسیار مهم این نیرو عنوان کرد.

دریادار دوم افشین تاشک پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته در بندرعباس به مناسبت گرامی‌داشت ۷ آذر روز نیروی دریایی ارتش اظهارداشت: این نیرو با پیروزی انقلاب علاوه بر انجام وظیفه اصلی خود مشغول به خدمت رسانی به مردم در شرایط اوایل انقلاب و کمک رسانی و اعزام نیرو به منظور سامان دادن به شرایط نامناسب کشور و حوادث اوایل انقلاب بود.

وی ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی نخستین نیروی سازمان یافته‌ای بود که با رصد تحرکات زمینی و دریایی عراق در پایگاه‌های دریایی بوشهر و خرمشهر نیروهای خود را سازماندهی کرد و نخستین جبهه مقاومت را در خرمشهر با جانفشانی‌های تکاوران دریایی و خلق حماسه مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر بوجود آورد.

فرمانده قرارگاه مقدم ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش افزود: نیروی دریایی ارتش علاوه بر نقش موثر خود در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر  در ۷ آذر ۵۹ در حالی که تنها ۶۷ روز  از آغاز جنگ می گذشت سفیدجامگان نیروی دریایی ارتش با رقم زدن عملیات مروارید و نابودی سکوهای نفتی البکر و الامیه علاوه بر نابودی صادرات نفت عراق ضربه مهلکی را بر پیکره نیروی دریایی عراق وارد کرد که تا پایان جنگ رژیم بعث عراق در عرصه دریا حضور نداشت.

به گفته دریاداردوم تاشک، اسکورت بیش از ۱۲ هزار نفتکش، حفظ پویایی چرخه اقتصادی کشور، شرکت گسترده در عملیات بیت المقدس با ساماندهی ۳ گردان آبخاکی با حضور بیش از ۳۰۰‪ فروند قایق، شرکت هواناو های هوادریای  نیروی دریایی در عملیات های والفجر ۸ و خیبر و شکست حصر آبادان ، پدافند هوایی و دریایی جزیره خارک، حفظ تامین جزایر، همکاری در آموزش نیروهای سپاه پاسداران و رویارویی مستقیم با ناوگان دریایی آمریکا در ۲۹ فروردین ۶۷ از دیگر فعالیت‌های مهم نیروی دریایی ارتش در زمان جنگ بود.

وی اظهارداشت: بعد از پایان جنگ نیروی دریایی به رغم تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی وارد عرصه ساخت و تولید شد که علاوه بر بی‌نیازی از دیگران موفق به ساخت ناوشکن‌های مختلف و ساخت یگان‌های زیرسطحی در کلاس‌های مختلف شد که این امر باعث تغییر توازن قدرت در منطقه شد.

دریادار دوم تاشک اضافه کرد: از سال ۸۴ تا کنون با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، حوزه ماموریت نیروی دریایی ارتش تا تنگه باب المندب، دریای سرخ و آب‌های آزاد تعریف شده که نقش بسیار مهمی در به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران بر آب‌های آزاد و حفظ خطوط مواصلاتی داشته است.

هفتم آذرماه سالروز حماسه آفرینی پرسنل ناوچه موشک انداز «پیکان» و سالروز آغاز عملیات مروارید در جنگ ایران و عراق (۱۳۵۹) که منجر به فلج شدن نیروی دریایی عراق منهدم‌سازی کامل دو پایانه بزرگ نفتی البکر و الامیه، واقع در اروندرود شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.