مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: طرح پایش وپیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور بومی با شعار «جامعه سالم وآماده دربرابر تهدیدات نوین» باهمکاری ومشارکت قرارگاه پیشرفت وآبادانی سپاه امام سجاد(ع) و در راستای پدافند غیرعامل درسطح روستاهای استان انجام می‌شود.

دکتر محمد جانباز روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: در این طرح نزدیک به ۱۰۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی درخط مقدم حوزه زیستی پدافند غیرعامل قرار دارد، یادآورشد: نیوکاسل یک بیماری است که می‌تواند آسیبی برای طیور روستایی وعشایری وهمچنین تهدید زیستی برای پرورش مرغداری‌های صنعتی که تولید پایدار را دارند، باشد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارامیدواری کرد: باتوجه به شعار پدافند غیرعامل که در واقع مقاومت وبازدارندگی با رونق تولید است، بتوانیم باانجام این طرح بیماری نیوکاسل را کنترل کنیم و در اقتصاد و رونق تولید روستاییان و خدمت به مردم روستایی وعشایری استان موثر باشیم.

بیماری نیوکاسل در طیور به صورت علایم تنفسی و گوارشی بروز می‌کند و از طریق تماس با طیور، پرندگان زینتی، فرآورده‌های طیور و ترشحات آن و تماس با گوشت مرغ به انسان منتقل می‌شود.
این بیماری در طیور سبب اسهال، کج شدن گردن، بی حالی، علائم عصبی، تنفسی، خرخر گلو و در نهایت از بین رفتن حیوان می‌شود و در انسان نیز سبب التهاب ملتحمه چشم می‌شود که قابل درمان است.
واکسیناسیون طیور وپرندگان زینتی، استفاده از گوشت مرغ به صورت بسته بندی و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری در انسان موثر است.
بیماری نیوکاسل برای نخستین بار در سال ۱۹۲۶ در نیوکاسل انگلستان تشخیص داده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.