آنفلوآنزا بیماری واگیرداری است که توسط نوعی ویروس آر. ان. ‌ای از خانواده اورتومیکسویریده (Orthomyxoviridae) ایجاد می‌شود.

این نوع ویروس‌ها در پرندگان و پستانداران بیماری ایجاد می‌کنند و باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی ‌حالی شدید همراه است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن انتقاد شدید از افرادی که بدون آگاهی اقدام به بازنشر شایعات در فضای مجازی و نگرانی مردم می‌شوند، گفت: متاسفانه طی یک هفته اخیر شاهد فوت چهار بیمار شامل یک کودک ۵ ساله، یک فرد مسن ۸۴ ساله، یک بانو و یک آقای ۳۱ ساله در نقاط مختلف استان بودیم.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: این بیماران طبق گزارش‌های ثبت شده با علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا از جمله تب شدید و بدن درد به مراکز درمانی مراجعه و تحت معاینه قرار گرفتند و آزمایش آنفلوآنزا در خصوص آنها انجام شد.

این مقام مسوول گفت: جواب آزمایش و نمونه برداری هر چهار بیمار منفی بوده و آنها به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا فوت نشدند .

نوروزیان در خصوص برخی صحبتها مبنی بر اینکه ویروس آنفلوآنزا بعد از بازگشت زائران از عراق در کشور شیوع یافته، بیان داشت: نظام مراقبت از بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با همکاری هلال احمر و وزارت بهداشت عراق از همان ابتدای زمان بازگشت زائران به صورت شبانه روزی برای رصد بیماری‌ها و کنترل آنها به خصوص در عراق و مناطق مرزی فعالیت کرده است و با این اقدامات هیچ موردی از طغیان یا شیوع بیماری آنفلوآنزا یا بیماریهای اسهالی از جمله وبا بین زائران گزارش نشده است.

رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا است

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزا را ترشحات دهان و بینی، دست دادن و روبوسی، دست زدن و تماس با اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند، عنوان کرد.

نوروزیان بیان داشت: این بیماری با تب شدید آغاز می شود و اگر فرد مبتلا به آنفلوآنزا، عطسه یا سرفه کند، ویروس در هوا پخش می‌شود.

وی دیگر علایم این بیماری را علاوه بر تب شدید، سردرد، درد بدن، احساس خستگی و دردهای عضلانی عنوان کرد و افزود: مبتلایان هنگام عطسه و سرفه باید جلوی دهان خود را با دستمال کاغذی بگیرند تا قطره های آلوده به ویروس در فضا پخش نشوند.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا گفت: بهترین راه، رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن مکرر دستها به مدت ۳۰ ثانیه در شرایط مختلف به ویژه قبل از غذا است.

نوروزیان با بیان اینکه فصل پاییز و زمستان ، معمولا زمان شیوع بیماری‌های ویروسی تنفسی است، گفت: آنفلوآنزای فصلی به طور معمول از طریق ترشحات و تماس دست، چشم و بینی بیشتر پخش می‌شود و شیوع آن در محیط‌های سربسته همچون، مدارس، مهدهای کودک بیشتر است و ضرورت دارد که فرد بیمار از حضور در اماکن شلوغ و عمومی خودداری کند.

وی تاکید کرد: افراد مشکوک به بیماری آنفلوآنزا باید از حضور در محافل عمومی از جمله دانشگاه، مسجد، مدرسه و دیگر فضاهای عمومی خودداری کنند تا شاهد شیوع این بیماری در جامعه نباشیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: یکی از راه های موثر پیشگیری و مهار ویروس آنفلوانزا واکسیناسیون است، زیرا این روش تا شش ماه ایمنی بدن را در برابر این ویروس به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر افزایش می‌دهد.

نوروزیان ابراز داشت: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، فشار خون بالای کنترل نشده، بیماران مبتلا به کم خونی، بیماری‌های تنفسی، بیماران قلبی، زنان باردار، بیماران سرطانی، مبتلایان به ایدز، بیماران کلیوی به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری با نظر پزشک معالج خود اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا کنند.

این مقام مسوول در خصوص کودکان و افراد کهنسال (بالای ۶۵ سال) که جزو گروه‌های آسیب پذیر در جامعه هستند، گفت: این افراد نیز باید توسط یک پزشک متخصص معاینه و با صلاحدید پزشک اقدام به تزریق واکسن این بیماری نمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.