استان هرمزگان از جمله استان‌هایی است که بعد از انقلاب دارای حوزه علمیه شده و در این سال‌ها به تدریج شمار حوزه‌های علمیه در آن گسترش یافته و از حوزه علمیه نبی اکرم (ص) به حوزه‌های علمیه متعدد برادران و خواهران در بندرعباس و گسترش آن در شهرهای دیگر استان رسیده است.

در ابتدای تاسیس حوزه علمیه بندرعباس ۷۵ طلبه در این حوزه مشغول به تحصیل شدند که با شروع جنگ تحمیلی نیمی از این افراد پس از حضور در جبهه‌های حق علیه باطل به شهادت رسیدند ولی پس از سالهای جنگ با تلاش مسوولان و مردم ولایتمدار، این حوزه احیا شد و شمار طلبه‌ها در آن افزایش یافت و حوزه علمیه توانست جایگاه خود را حفظ کند و برای شعائر دینی تلاش نماید.

با توجه به شمار کم طلبه‌ها در هرمزگان نسبت به سایر نقاط کشور ، برخی از طلاب برای تکمیل تحصیلات عالیه عازم حوزه علمیه قم شدند و موفق به طی درجه‌های بالای حوزوی گردیدندد و به استان بازگشتند و برای سایر طلبه ها  مدرس و معلم پایه شدند .

در گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند یکی از موارد خطاب ایشان به طلاب و روحانیان بوده که می توانند با حضور در محافل و مجالس دینی ، اهمیت و جایگاه انقلاب در این برهه حساس کشور را برای مردم تبیین کنند و اقدام‌های انجام شده ، موفقیت‌های بزرگ انقلاب و دستاوردهای اصلی نظام را تشریح کنند.

بسیاری از نقاط دور دست استان هرمزگان با وجود گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز بدون مسجد و روحانی می باشد که روحانیان به ویژه روحانیان جوان می‌توانند داوطلبانه به این مناطق سفر کنند و ضمن بیان شعائر دینی و احکام و واجبات به مردم ، جایگاه و اهمیت انقلاب و خدمات مردمی این نظام را نیز یاد آورشوند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به همه اقشار جامعه ارتباط دارد و باید هر کدام از ما مسوولیت خود را نسبت به آن بشناسیم و در راستای اجرای آن گام برداریم و تلاش کنیم تا این موضوع مهم به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود و برای تحقق آن نقش روحانیت باید بیشتر دیده شود. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه سال گذشته در بیانیه ای مهم و راهبردی به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین ویژگی‌های مسیر پرافتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان ها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت سرفصل اساسی بیان کردند.

ایشان در این بیانیه ضمن بیان هفت توصیه به جوانان ایرانی از جمله علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، خواستار توجه آنان به این موضوع شدند.

روحانیان هرمزگان همچون دیگر اقشار جامعه در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دیگر مقاطع و عرصه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی را بر عهده داشته اند.

در واقع خاکریز اول انقلاب اسلامی در دست روحانیت تربیت شده در حوزه‌های علمیه بوده است و بر این اساس و با هدایت های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی توانسته در مسیر اصلی خود گام بردارد.

امروز نیز علما و روحانیون باید از طریق منبرها و تریبون‌هایی که در اختیار دارند، بخشی از سخنان خود را به تبیین بیانیه مهم گام دوم انقلاب اسلامی که رمز موفقیت ایران اسلامی در گام دوم این انقلاب است، اختصاص دهند.

در حقیقت بهره‌گیری از ظرفیت مناسبت‌های ملی و مذهبی در راستای ایجاد گفتمان گام دوم انقلاب در سطح جامعه ضروری است و در این میان روحانیون نقش بسیار مهمی دارند.

نقش مهم روحانیت در تبدیل بیانیه گام دوم انقلاب به گفتمان غالب جامعه

استاندار هرمزگان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود و روحانیون در این زمینه نقش و وظیفه مهمی بر عهده دارند.

فریدون همتی در نشست هیات اندیشه ورز سازمان بسیج طلاب و روحانیون هرمزگان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چشم انداز کشور را به خوبی تبیین نمودند.

وی افزود: باید این بیانیه به خوبی برای آحاد مختلف جامعه تبیین شود و نقش روحانیت در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار می باشد.

دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در هرمزگان ایجاد شود

همتی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: باید با همفکری و حضور همه اقشار، ساختار مناسبی برای تشکیل دبیرخانه این بیانیه در هرمزگان ایجاد شود و بتوانیم در این استان گامهای خوبی در راستای اجرایی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بدنه جامعه برداریم.

وی به نقش بی بدیل و مهم روحانیون در مقاطع مختلف تاریخ کشورمان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته توانسته پیشرفتهای بزرگی را تجربه کند و ایران اسلامی امروز کشوری مقتدر است.

همتی خاطرنشان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی با دشمنان نیز شاهد ایستادگی ملت ایران در برابر تحریم‌ها هستیم و توانسته‌ایم تمامی توطئه‌های دشمنان را خنثی و حرکت رو به جلوی خود را تداوم بخشیم.

روحانیت پرچمدار انقلاب اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با تاکید بر هماهنگی و همدلی هر چه بیشتر جامعه روحانیت، گفت: در مسیر تبیین اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید روحانیت به عنوان پرچمدار انقلاب اسلامی، گام ها را محکم تر و استوارتر بردارد تا نواقص و خلاءهای گذشته جبران شود .

حجت الاسلام  والمسلین محمد عبادی زاده با تاکید بر پیشرو بودن قشر روحانیت در جامعه اظهار داشت: روحانیت باید به موقع تشخیص دهد، اظهار نظر کند و حضور داشته باشد.

وی با اشاره به نقش مهم روحانیت در تبیین اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، افزود: در طول دوران انقلاب اسلامی روحانیت مهم‌ترین نقش را در احیا باورها و ارزش‌ها داشته و امروز نیز نقش مهمی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده گفت: نهاد نمایندگی ولی فقیه در هرمزگان اجرای اهداف پیش بینی شده در قالب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و اهداف این بیانیه با تقویت مبانی انقلابی و مطالبه گری محقق می شود.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس تاکید کرد: گام دوم انقلاب دارای چشم انداز تمدنسازی آن هم از جنس تمدن نوین اسلامی است و روحانیت در این مسیر از مسوولیت بسیار مهم و خطیری برخوردار می باشد که باید با همدلی ، تعامل و انسجام هر چه بیشتر در جهت پیشبرد آن گام برداریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.