منطقه «فین» دارای نخلستان های انبوهی می باشد که در فاصله ۹۵ کیلومتری شمال غربی بندرعباس واقع شده و این کتاب نیز حاوی اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، سابقه تاریخی و فرهنگ عامه منطقه مذکور که در دوازده فصل و سه پیوست فراهم آمده است.

فصل اول این کتاب به توصیف وضع طبیعی و جغرافیایی «فین» اختصاص یافته است که شامل، خانه‌ها، کوه‌ها و راه‌ها، فصل دوم آن نیز در خصوص تکثیر، مراحل مختلف رشد میوه، انواع  نام و مشخصات، فرآورده ها، طریقه جمع‌آوری، بسته‌بندی، صنایع دستی، بارور ساختن درخت، آفت، ترکیبات قندی، و خواص خرما است.

عناوین دیگر فصل‌های این کتاب شامل، چشمه‌های فین، غلات و نباتات، فرهنگ عامه، آثار تاریخی و قدیمی، انواع بازی‌ها و بیماری‌ها، کدخدایی در فین، فرهنگ و زبان و ضرب‌المثل‌ها، حوادث تاریخی و چشمه‌های آب گرم و سرد است.

کتاب هایی با عنوان، میرزا تقی خان امیرکبیر، تاریخ عالم آرای عباسی، دیوان کهنه حافظ، تاریخ یزد، و استرآبادنامه از ایرج افشار منتشر شده است.

همچنین آثاری شامل، بندرعباس و هلال طلایی، از بندرجرون تا بندرعباس، سبک باران، دانشنامه خلیج فارس جلد ۱ و ۲ را احمد سایبانی به نگارش در آورده است.

۹۹۴۴ /۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.