کتاب حکمت‌ها و حکایت‌های این استاد دانشگاه هرمزگان برگزیده تذکره‌الاولیا به همراه مقدمه، شرح واژه‌ها و تعلیقات است.

نوبت نخست این کتاب در ۱۳۲ صفحه جلد رقعی (شومیز) و شمارگان یکهزار نسخه و قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ ریال در سال ۱۳۸۰ توسط انتشارات دانشگاه هر مزگان به چاپ رسیده است.

پیش درآمد کتاب حکمت‌ها و حکایت‌ها شرح کوتاهی است از عشق و عرفان که در پی آن عطار نیشابوری و آثار او به اختصار معرفی می‌شود.

سپس ۱۶۶ حکایت از تذکره‌الاولیا که شرحی از احوال و رفتار عرفاست فراهم می‌آید و در بخش دیگر، پاره‌ای از جملات، عبارات و واژگان متن توضیح داده می‌شود و در بخش پایانی کتاب نیز اشخاص و مکان‌های مندرج در متن به اختصار معرفی شده است.

نویسنده در جایگاه تذکره‌الاولیا عطار آورده‌است: چنان که از نامش پیداست کتابی درباره سرگذشت و کرامت‌ها و سخنان و اندیشه‌های عارفان بزرگ است.

آنچه گفتنی است اینکه؛ بی شک تذکره‌الاولیا یکی از کم‌نظیرترین و دل‌پذیرترین آثار ادب فارسی و از عزیزترین میراث‌های فرهنگی ماست.

در شناخت‌نامه پژوهشی اسدالله نوروزی، استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان همین بس که وی از ابتدای ۱۳۷۱ تا پایان ۱۳۷۵ عضو هیأت تحریریه و مسؤول صفحۀ ادبی نشریۀ میلاد لارستان بوده است؛ نشریه‌ای که به‌صورت ماهنامه پیش از ۱۳۷۰ شروع به‌کار کرد؛ پس از مدتی به‌شکل دو هفته‌نامه درآمد و هم‌اکنون هرهفته در شهرستان منتشر می‌شود.

چاپ کتاب "سلطان سخن فارسی" (تأمّل در زندگی و آثار سعدی) انتشارات دانشگاه هرمزگان، چاپ مقالۀ " بررسی پشت پردۀ راشد انصاری "نقد کتاب طنز در ندای هرمزگان، چاپ مقالۀ " نقش پای رودکی" در یادنامه رودکی سرآمد شاعران فارسی از دیگر آثار پژوهشی این عضو هیات‌علمی دانشگاه هرمزگان است.

۹۸۸۷ /۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.