یک خبر کوتاه اما قابل‌تأمل"امتیاز باشگاه خونه به خونه بابل در لیگ دسته اول به آلومینیوم جاجرم خراسان شمالی واگذار شد"، شاید در نگاه اول خبری معمولی به نظر بیاید اما برای هرمزگانی‌ها و ورزش دوستانی که چند سالی است از سطح اول ورزش کشور فاصله گرفته‌اند و به‌نوعی دروازه اقتصادی کشور هستند، خبر حزن‌انگیزی به نظر آید!

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، امتیاز باشگاه خونه به خونه بابل به‌صورت قطعی واگذار شد. تیمی که در سال‌های اخیر نماینده شایسته‌ای برای فوتبال بابل و مازندران در رقابت‌های فوتبال قهرمانی دسته اول باشگاه‌های کشور بود و حتی در برهه‌ای شانس صعود به لیگ برتر داشت.

دراین‌بین شاید تلاش یک فرد به نام محمدعلی شجاعی(استاندار خراسان شمالی) که روزگاری در هرمزگان فعالیت می‌کرد و حتی بسیاری وی را بنیان‌گذار ورزش حرفه‌ای در هرمزگان با تشکیل تیم مسعود بندرعباس و شهرداری بندرعباس می‌دانند، از چشم‌ها دور نماند.

شجاعی استاندار خراسان شمالی در مذاکراتی که با قاسم حسن‌زاده مالک باشگاه خونه‌به‌خونه داشت، موفق شد امتیاز این باشگاه را برای خراسان شمالی در اختیار بگیرد. قرار است شرکت آلومینیوم جاجرم خراسان شمالی مالکیت و اسپانسری این باشگاه لیگ یکی را در اختیار بگیرد.

درحالی‌که استان خراسان شمالی در بسیاری از شاخص‌ها همچون وضعیت بیکاری و فقر در زمره استان‌های محروم کشور قرار دارد، شامگاه دوشنبه گذشته(10 تیرماه) در خبری ویژه انتقال یک تیم لیگ یکی فوتبال به استان را تائید کرد. در این خبر آمده است: "وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از ارائه توضیحات و دفاعیه استاندار برای مدیریت تیم لیگ دسته یک فوتبال با ارائه دستور مجوز خرید و مدیریت تیم لیگ دسته یک فوتبال را به شرکت آلومینای خراسان شمالی ابلاغ کرد."

استاندار خراسان شمالی که عصر دوشنبه در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود؛ گفت: با ارائه توضیحات و جمع‌بندی مطالب، دکتر رحمانی دستور اقدام سریع مبنی بر حمایت مالی شرکت آلومینای خراسان شمالی در خصوص خرید امتیاز و هزینه‌های مدیریت تیم لیگ دسته یک فوتبال را صادر کرد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: قرار نیست برای انجام هر کاری رأی‌گیری شود و یا همه موافق انجام یک کار باشند اما بدانید بنده آنچه درست باشد را انجام می‌دهم.

شجاعی اضافه کرد: سؤال بنده از آنانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند که خاک جاجرم را برای تیم داری می‌فروشید این است آیا کسی در جاجرم از بودن آلومینا تاکنون درآمد و دریافتی داشته است؟ این صنعت ملی است و منابع، هزینه‌ها و درآمدش هم ملی است بنده هزینه خرید تیم را البته هنوز آلومینا ریالی پرداخت نکرده است از محل ملی برمی‌دارم.

وی بیان کرد: اینکه مطرح می‌کنید به‌جای خرید تیم فوتبال کوچه‌ها را آسفالت کنید باید بدانید در بودجه مملکت برای هر کاری ردیف جداگانه‌ای وجود دارد ربطش را به یکدیگر متوجه نمی‌شوم.

شجاعی ادامه داد: شهرستان‌های استان از یکدیگر فاصله زیادی دارند و نگاهشان صرفاً شهرستانی است و این در حالی است که با توجه به ظرفیت‌های موجود اگر در کنار یکدیگر باشند می‌توانند منابع و منافع ملی را بیشتر جذب کنند و سپس در سطح شهرستان‌ها پخش کنند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تیم فوتبال برای خراسان شمالی است، مطرح کرد: نگاه بومی موجود در استان با سایر استان‌ها متفاوت است و به‌عنوان‌مثال در انتصابات مختلف حتی افراد منتخب از یک شهرستان استان را هم بومی نمی‌دانند و این نوع نگاه در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

وی افزود: بنده هم به بهره‌مندی از ظرفیت ورزشکاران استان در تیم‌های ورزشی مانند فوتبال اعتقاد دارم اما می‌دانم برای اینکه تیم فوتبال ایجادشده در سال‌های آینده از هم نپاشد باید در ابتدای کار افراد متخصص همراه ما باشند و رفته‌رفته تیم بومی‌سازی شود.

شجاعی افزود: چند بار نام استان خراسان شمالی به‌غیراز سیل و زلزله از اخبار سراسری کشور شنیده‌شده است؟ اجازه دهید با فعالیت تیم فوتبال حتی اگر ببازد هم نام خراسان شمالی بارها از صداوسیمای ملی شنیده شود.

حال با نگاهی به این فرآیند پی می‌بریم چرا نباید در استان هرمزگان با وجود تمامی زیرساخت‌ها این موضوع وجود داشته باشد. استان هرمزگان که روزگاری نه‌چندان دور به‌طور هم‌زمان در رشته‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تکواندو، کاراته و هندبال در بالاترین سطح کشور حضور داشت و هرساله تعداد افراد زیادی را به ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی می‌کشاند و حتی در محافل خبری کشوری و حتی بین‌المللی نام خود را مطرح می‌کرد امروز شاید جز تیم فوتسال آذرخش و شهرداری بندرعباس در فوتبال ساحلی دیگر نامی در ورزش برای خود نمی‌بیند.

هرمزگانی که با دارا بودن قطب‌های اقتصادی همچون فولاد، آلومینیوم، بنادر، گمرکات، پالایشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بیشمارش شاید چیزی کمتر از استان‌هایی مانند خوزستان، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی ندارد بلکه از استان‌هایی نظیر خراسان شمالی پله‌ها بالاتر بوده اما هرباره چه در صحبت مدیران بنگاه‌های اقتصادی با واژه "نمی‌توانیم و مجوز نداریم" و در صحبت مسئولانش با واژه "در تلاشیم که انجام دهیم" مواجه می‌شویم، چنان مظلوم واقع‌شده که این بار و انتقال امتیاز تیم خونه به خونه به استان خراسان شمالی نشان داد نه بحث مدیران بنگاه‌های اقتصادی بویی از خدمت کردن به مردم هرمزگان دارد و نه صحبت‌های مسئولان بویی از اقدام در جهت عملی کردن خواسته مردمان این دیار!

چگونه است که وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت‌های استاندار خراسان شمالی را برای حمایت یک کارخانه به‌مراتب پایین‌تر از لحاظ تولید از فولاد هرمزگان، آلومینیوم هرمزگان، فولاد کاوه و فولاد صبا را برای تیمداری قبول می‌کند اما به صحبت مسئولان استان هرمزگان همچون استاندار و مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس اعتنایی نمی‌کند.

آیا تیمداری به شیوه فوتسال آذرخش بندرعباس و فوتبال ساحلی شهرداری بندرعباس که با انواع مشکلات مالی روبه‌رو بوده و هرساله در نداری‌ها و نداشتن امکانات به تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل‌شده‌اند، در شأن جایگاه مرزداران خلیج‌فارس بوده و هست؟!

چگونه در خوزستان کارخانه فولاد مجموعه بی نظیر فولاد آره نا را می سازد، در اصفهان فولاد مبارکه ورزشگاه نقش جهان را تکمیل می کند و در سیرجان مجتمع گل گهر ورزشگاه تأسیس می کند اما در هرمزگان بازهم بنگاه های اقتصادی یا بودجه ندارند یا مجوز!

پس واجب است در این موضوع مسئولان استانی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی کمی شفاف‌تر بوده و تنها به گرفتن عکس یادگاری و سخن گفتن از خدماتشان اکتفا نکنند و کمی نیز با مرور اتفاقات سایر استان‌ها به خواسته‌های به‌حق مردم هرمزگان جامعه عمل بپوشانند.

خبرگزاری ایسنا قصد دارد در سلسله گفت و گو و گزارشاتی از این پس به موضوع عدم حمایت بنگاه های اقتصادی استان هرمزگان به ورزش و تیمداری حرفه ای می پردازد و در این مسیر از نظرات کارشناسان و صاحبنظران نیز بهره ببرد و به مقایسه این وضعیت با سایر استان های کشور بپردازد.

تهیه و تنظیم از امیرحسین طالبی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.