به گزارش ایرنا، این نشست تخصصی با حضور «خلیل تنیده»، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) هرمزگان و سردار دریادار دوم پاسدار «حبیب اله میرزایی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان، با نگاهی ویژه به بررسی نقش رسانه ها و خبرنگاران در دوران دفاع مقدس و انتقال تجربه های پیشکسوتان آن دوران برگزار شد.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در هرمزگان در ابتدای این نشست گفت: این نشست با هدف یادآوری خاطرات شهدا و رزمندگان در جبهه به خصوص آزادسازی خرمشهر به عنوان حماسه ‌ای ماندگار برگزار شده و جا دارد یادی از شهدای هشت سال دفاع مقدس بویژه ایثارگری شهدا و رزمندگانی که شجاعت و شهامت آنها منجر به آزادسازی خونین شهر و تبدیل آن به خرمشهر شد.
خلیل تنیده، نقش رسانه ها در هشت سال دفاع مقدس را بی بدیل و تاثیر گذار دانست و افزود: آن دوران بروز و ظهور رسانه ها به شکل امروزی وسعت نداشت اما همان تعداد اندک نیز در حد توان خود در صحنه های مختلف حضور فعال و جدی داشتند.
وی بیان داشت: رسانه ها در آن بحبوحه جنگ نیز به رسالت خطیر خود عمل کرده و لحظه ای از هدف خود یعنی اطلاع رسانی به افکار عمومی غافل نشدند.
رییس خبرگزاری ایرنا در هرمزگان، رسانه ها را خاکریز اصلی در جبهه فرهنگی دانست و ابراز داشت: امروز نیز رسانه ها باید با تبیین و معرفی واقعیت ها تلاش کنند به گونه ای مسائل دوران هشت سال دفاع مقدس را به نسل جوان و نسل هایی که جنگ را به عینه ندیده اند را تبیین کنند.
تنیده ادامه داد: انعکاس رشادت ها، ایثارگری ها، روحیه جهادی و شهادت طلبی رزمندگان اسلام همه اینها با هدف یادآوری آن رشادت ها ادامه دارد و باید سعی شود با ذوق و سلیقه بهتر نسل جوان از خاطرات و ایثارگری شهدا الگوبرداری کنند.
وی به شانتاژهای خبری رسانه های غربی در خصوص ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس اشاره کرد و بیان داشت: آنها با این جوسازی رسانه ای به دنبال ایجاد ترس مردم ایران از جنگ بودند که موفق نشده اند تا جایی که این جنگ طلب ها رسانه های خودشان را متهم به دروغگویی کردند و ترامپ گفت من اهل جنگ نیستم.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی در هرمزگان برگزاری این نشست ها را یادآوری اهمیت اطلاع رسانی در هشت سال دفاع مقدس و رشادت های شهدا و رزمندگان به خصوص شهدای عملیات بیت المقدس برشمرد و خاطرنشان کرد: ما رسانه ها یادآوری می کنیم که هنوز همان شجاعت، شهامت و ایثارگری در دل ملت ایران وجود دارد.

**فتح خرمشهر نماد مقاومت ملی است
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان نیز در ادامه این نشست از فتح خرمشهر به عنوان نماد مقاومت ملی یاد کرد و اظهار داشت: سوم خرداد به عنوان حماسه رزمندگان اسلام درعملیات بیت‌المقدس از اهمیت ویژه برخوردار است و دلاورمردی ‌های رزمندگان همچنان باقی مانده است.
سردار دریادار دوم پاسدار حبیب الله میرزایی ادامه داد: جنگ تحمیلی یک جنگ جهانی بود که 35 کشور با تمام تجهیزات و امکانات و منابع مالی خود برضد جمهوری اسلامی ایران برای نابودی انقلاب اسلامیباهم متحد شدند اما با رهبری امام راحل جنگ طلبان نتوانستند به اهدافشان برسند.
وی ادامه داد: ما بعد از عملیات بیت المقدس نه تنها ضعیف نشدیم بلکه مردم، رزمندگان و مسوولان ما امیدوار و شجاع تر شدند و عملیات‌ های بعدی مثل بدر و خیبر را رقم زدند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان همچنین به شهادت رزمندگان این استان در این عملیات غرور آفرین عملیات بیت المقدس اشاره کرد و افزود: در مجموع نزدیک به 60 نفر از رزمندگان استان مان در این عملیات غرورآفرین شهید شدند و حتی در یک روز شاهد تشییع 33 شهید در بندرعباس بودیم.
سردار میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش آفرینی رسانه ها در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: آن زمان اطلاع رسانی به این گستردگی نبود و بیشترین اطلاع رسانی ها با نامه انجام می شد.
وی بیان داشت: ایجاد ترس و وحشت در دشمن و از سویی ایجاد اعتماد به نفس در نیروهای خودی و تهییج مردم برای حضور در جبهه از امتیازهای بسیار مثبت رسانه ها در دوران دفاع مقدس بود.
این رزمنده دوران دفاع مقدس درعین حال گسترش فضای رسانه ای و مجازی را بیش از آسیب پذیری آن یک فرصت دانست و ادامه داد: امروز جنگ رسانه هاست و اصحاب رسانه به عنوان سربازان این میدان نقش مهمی برعهده دارند و پرداختن به دفاع مقدس در واقع گام نهادن در سعادت مردم است.
سردار میرزایی یکی از روش های تبیین ناگفته های دوران دفاع مقدس را اعتمادسازی رسانه ها دانست و اظهارداشت: انعکاس ایثارگری ها، نقش مادران و پدران و گذشت خانواده‏ ها در اعزام عزیزانشان به جبهه‏ ها و تشویق آنان به نبرد با دشمن برای نسل نوپای انقلاب شیوه های جدیدی را می طلبد که رسانه ها می توانند از این فرصت دفاع مقدس بیش از پیش استفاده کنند.

**بهره گیری از مصداق های دفاع مقدس راهی برای پاسخگویی به شبهات
مسوول امور شهدای گمنام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان نیز در این نشست به اهمیت نقش رسانه ها در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد.
سجاد امیریان زاده گفت: سوم خرداد در تقویم رسمی کشور با عنوان روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است، تعریف ما از مقاومت، ایثار و پیروزی چیست و مصداق این را از کجا می توان استخراج کرد.
وی افزود: همان طور که رهبر فرزانه انقلاب از دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه از آن یاد می کنند، اگر کمی فکر کنیم فحوای این کلام را می توانیم درک کنیم که این گنیجنه ذخیره ای است که هرزمان احساس نیاز کردیم می توانیم از آن برداشت کنیم لذا نگاه جامعه ما باید به این سمت برود.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان عنوان کرد: امروز اگر در تمام بخش های کشور مشکلاتی داریم می توانیم برای برطرف کردن این مشکلات از گنیجنه دفاع مقدس استفاده کنیم
به گفته امیریان زاده، چند سالی است که رهبر انقلاب بحث عملیات روانی، شبیخون فرهنگی و آتش به اختیار را مطرح می کنند همه اینها کلماتی است که از فرهنگ دفاع مقدس نشات گرفته است.
وی در خصوص اهمیت خبررسانی در حوزه جنگ به شبهات، تبلیغات رسانه ای و فرافکنی رسانه های آمریکایی از آمدن ناو هواپیمابر در خلیج فارس اشاره کرد و ابرازداشت: کار پاسخگویی به این شبهات وظیفه اصلی رسانه هاست.
مسوول امور شهدای گمنام هرمزگان توصیه کرد: از امروز می توان تا 12 تیر (سالگرد حمله ناو وینسنس آمریکا به هواپیمای ایرباس در خلیج فارس) گزارش هایی را می توان با محوریت نقد حقوق بشر آمریکایی به عنوان مصداق حضور آمریکایی ها در دوران دفاع مقدس در خلیج فارس تولید کرد.
امیریان زاده در این رابطه به شجاعت یک ماهیگیر جزیره قشم در ساقط کردن بالگرد آمریکایی اشاره کرد؛ زمانی که یک فرد عادی و از قشر ضعیف جامعه با این شجاعت برای دفاع از کشور وسط میدان می آید امروز این مصداق را می توان در کنار شبهاتی که امروز در حوزه جنگ و دفاع مقدس قرارداد و نقدهای جدی به این شبهات وارد نمود.
این مسوول خاطرنشان کرد: کنارهم قرار دادن این مصداق های دفاع مقدس در شبهاتی که در مقطع های مختلفی که برای ما ایجاد می کنند در پاسخ به شبهات و نقش شجاعت مردم از اقشار مختلف بسیار موثر خواهد بود.
وی در پایان استفاده از ظرفیت وصیت نامه شهدا و نقش مادران و پدران شهدا در جمع آوری کمک به رزمندگان را از دیگر مصداق هایی عنوان کرد که با بهره گیری از آنها می توان در بازی های رسانه ای دشمن قرار نگرفت ضمن این که از جوسازی های آنها به نفع خود استفاده اثرگذار کرد.
9887/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.