به گزارش ایرنا، این مسیر در روزهایی که گردشگری رونق پیدا می کند و سالانه به خصوص در نوروز ترددهای بسیاری ثبت می کند که به عنوان یک فرصت شمرده می شود.
هم اکنون برای هر خودرو سواری که قصد تردد از مسیر پهل- لافت را داشته باشد، 225 هزار ریال بابت هزینه حمل خودرو با لندینگ کرافت اخذ می شود، اما بیشترین هزینه برای استفاده از لندینگ کرافت نیست؛ بلکه عوارض مواصلاتی است که برای تردد هر خودرو سواری 600 هزار ریال پرداخت می شود.
علاوه بر آن 44 هزار ریال عوارض به دهیاری پهل، 15 هزار ریال به شورای روستای لافت، 20 هزار ریال به تعاونی گمرک و 20 هزار ریال به بیمه تعلق می گیرد.
افزون بر آن، بر اساس مصوبه هیات وزیران هر خودرو با پلاک ملی برای یک بار تردد و اقامت کمتر از 10 روز در قشم باید مبلغ 200 هزار ریال پرداخت کند که در صورت اقامت بیش از 10 روز این مبلغ افزایش نیز می یابد.
در مجموع فرد برای تردد از مسیر پهل-لافت و اقامت کمتر از 10 روز در جزیره قشم باید مبلغی برابر با یک میلیون و 124 هزار ریال پرداخت کند که با برخی تخفیف ها برای دارندگان کارت قشموندی 445 هزار ریال و برای متولدین قشم 332 هزار و 500 ریال هزینه در بر دارد.
باید توجه داشت که این رقم فقط برای خودروهای سواری است و خودروهای دیگر هزینه تردد متفاوت است؛ برای مثال هزینه تردد وانت یک میلیون و 135 هزار ریال، تریلی یک میلیون و 834 هزار و 600 ریال و اتوبوس یک میلیون و 888 هزار و 750 ریال است.
از سوی دیگر تخفیف هایی که برای بومی ها در نظر گرفته شده دارای محدودیت هایی است که باعث می شود آنها نیز همه عوارض را پرداخت کنند.

** هزینه رفت وآمد با خودرو به قشم گران است
یک شهروند قشمی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه متولد قشم هستم اما چند شب قبل بابت تردد مبلغ یک میلیون و 240 هزار ریال پرداخت کردم.
وی افزود: در پاسخ به اعتراض اینجانب مبنی بر بومی بودن بیان شد که هر کد ملی فقط برای تردد یک خودرو می تواند از معافیت برخوردار شود و برای تردد با سایر خودروها باید همه عوارض را بپردازد.
این شهروند قشمی ادامه داد: این درست نیست که برای فرد بومی تعیین تکلیف شود که فقط با خودرو شخصی خود تردد کند، چرا که ممکن است به دلایل مختلف این امر ممکن نباشد و مجبور به پرداخت عوارض شود.
یک قشموند دیگر به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه عوارضی که برای تردد اخذ می شود از خود هزینه تردد بیشتر است.
حسن عباسپور افزود: هزینه ترددی که لندینگ کرافت ها اخذ می کنند 225 هزار ریال است و بقیه هزینه بابت عوارض اخذ می شود و این درحالی است که جزیره قشم جزیی از خاک ایران است و نباید به چشم دیگری به آن نگریسته شود.
وی ادامه داد: برای طی مسافتی کمتر از 2 کیلومتر پرداخت این هزینه بسیار زیاد است و افرادی که اقوام و خویشاوندانشان در بندرعباس ساکن هستند، برای تردد هزینه گزافی متحمل می شوند.
عباسپور تصریح کرد: همچنین خوایشاوندان و آشنایان ما نیز به دلیل بالا بودن هزینه تردد رغبت زیادی برای آمد و شد به جزیره ندارند که باید این مساله بررسی شود.
وی افزود: مساله عوارض ها بیشتر جنبه منفی پیدا کرده و مسافرت های درون استانی را مختل کرده است.
یکی دیگر از بومیان قشم گفت: اصل دریافت عوارض توسط هر مرجعی برای انجام خدمات مختلف به مردم قابل توجیه است اما نباید هزینه زیادی به مردم تحمیل شود.
سید محمود پروازی افزود: در حال حاضر هم از خودروها عوارض درفت می شود و هم از لندینگ کرافت ها و هر ساله نیز مبلغ آن افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: با توجه به اوضاع اقتصادی و نوع مسافران ورودی به جزیره قشم، این روند باعث می شود در بلند مدت گردشگری قشم دچار آسیب شود.
یک قشمی دیگر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای مداوای دختر بیمارم باید در هفته سه بار به بندرعباس تردد کنم که عوارض تردد خود مشکل شده است.
وی افزود: پرداخت هزینه های مداوا خود یک مشکل است و تردد به بندرعباس نیز مشکل دیگری است که بیشتر بیماران قشمی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

** درآمد مسیر بندرهای پهل – لافت شفاف است
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسیر بندرهای پهل- لافت مجهز به سامانه الکترونیکی است که درآمد آن به صورت شفاف در دسترس همه قرار می گیرد.
مرتضی شیخ زاده افزود: سازمان منطقه آزاد قشم از این مسیر درآمدی ندارد و فقط گیت ها را مدیریت می کند.
وی ادامه داد: منطقه آزاد قشم برای استقرار گیت ها در بندر پهل، زمین اسکله را خریداری کرد و خارج از گیت ها در اختیار این سازمان نیست.
مدیر روابط عمومی منطقه آزاد قشم درباره پرداخت عوارض توسط بومیان اظهار داشت: برای متولدان قشمی و قشموندان معافیت هایی در نظر گرفته شده است که برای جلوگیری از سوء استفاده ها این معافیت ها دارای محدودیت هایی هستند.
وی افزود: به عنوان مثال 80 بار تردد یک بومی با یک کارت شهروندی از مسیر مذکور توجیه عقلایی و مناسبی ندارد و در گذشته برخی از این منافذ سوء استفاده می کردند.
شیخ زاده ادامه داد: برای جلوگیری از این روند، قانونی وضع شد که هر شهروند باید با خودرو مشخصی تردد کند و اگر خود فرد نیز خود رو را مشخص نکند سامانه به صورت خودکار در اولین ترددِ فرد، پلاک خود رو را در کارت شهروندی وی ثبت می کند.
وی با اشاره به اینکه عوارض ورودی از قشمی ها 37 هزار و 500 ریال است، تصریح کرد: این هزینه بیشتر یک عدد کنترلی برای تهیه داده های آماری توسط سامانه است.
مدیر روابط عمومی منطقه آزاد قشم افزود: از سوی دیگر طبق مصوبه هیات دولت هر خودرو با پلاک ملی برای یک بار تردد باید مبلغ 200 هزار ریال پرداخت کند که قشموندان از این عوارض نیز معاف هستند.
وی افزود: با بررسی داده های سامانه مشخص شد گاه بیش از 300 تردد برای یک کارت شهروندی ثبت شده است که هیچ توجیه ویژه ای برای آن نمی توان در نظر گرفت.
شیخ زاده بیان داشت: از این رو مصوب شد که برای هر قشمی یک پلاک ملی جهت معافیت از عوارض تردد در نظر گرفته شود تا از بروز تخلف جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: عوارض بندرپهل نیز با مصوبه استانداری هرمزگان به دیگر عوارض افزوده شده است.
در مجموع به نظر می رسد اگرچه راهکارهای ارایه شده برای جلوگیری از سوء استفاده ها راهگشا بوده است اما باعث ایجاد برخی مشکلات نیز شده است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.
مصوبات باید به گونه ای در نظر گرفته شود که شامل استثنائات نیز بشود و در برابر موارد ضروری امکان انعطاف داشته باشد.
با توجه به وضعیت اقتصادی پیش رو بازنگری در ارقام مختلف عوارض و حتی حذف برخی از آنها بیش از پیش ضروری می نماید.
برای پرداخت عوارض تردد قشموندان و بومیان نیز می توان چاره بهتری اندیشید. در نظر گرفتن یک مبلغ خاص و پرداخت یکباره آن توسط قشموندان می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
به هر حال فهرستی که از دریافت کنندگان عوارض ورودی بیان شده است زیبنده نیست و با توجه به اجبار مردم برای تردد از این مسیر بیشتر ضرب المثل «سر گردنه» را تداعی می کند.
جزیره قشم دارای 25 مکان طبیعی و بیش از 200 محوطه تاریخی است، غارهای خوربس، غار نمکی، جنگل های دریایی حَرّا، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، دره ستاره ها، تنگه و دره چاهکوه و بام قشم از جمله جاذبه های گردشگری قشم است. همچنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، چاه های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه های گردشگری این جزیره است.
این جزیره با وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول 135 کیلومتر و عرض میانگین 11 کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده است و 300 کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در میان آب های خلیج فارس ازتوابع استان هرمزگان است.
7500 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.